Krysset Europa med hydrogenelektrisk bil

Gruppe
Med litt planlegging er det fullt mulig å komme seg fra nord til syd i Europa med hydrogenelektrisk bil

Forrige uke satt ett knippe europeiske journalister seg fore å krysse Europa med hydrogenbil. Turen gikk fra Bergen til Bolzano i Italia. Ingen av de ni elektriske bilene gikk tom for hydrogen underveis, selv om utbyggingen av hydrogenstasjoner ikke har kommet like langt over hele kontinentet.

Turen tok fem dager og 2 500 km ble tilbakelagt under svært varierende forhold. Alt fra røffe og flotte fjelloverganger i Norge og Alpene, til fri fart på tyske motorveier, men hele tiden med null utslipp.

Fergetur på grunn av ras

Starten gikk en tidlig søndag morgen fra Bergen, med 42 mil til første hydrogenstasjon i Porsgrunn. Pga raset på E16 mellom Bergen og Voss ble det en ekstra fergetur over Hardangerfjorden, så over Haukelisæter, inn i Telemark og til fyllestasjonen i Porsgrunn. Alle ni bilene som deltok kom seg frem uten nevneverdig rekkeviddeangst, siden bilene skal klare nærmere 60 mil på en tank. Etter at tanken var fylt opp gikk turen videre til Larvik hvor hurtigfergen tok følget raskt og effektivt over til Danmark. Og middagen om bord smakte fortreffelig etter en dag i fantastisk norsk landskap hvor utenlandske journalister samlet minner for livet.

vindmøller5
Danmark som ferieland for hydrogenbilister

Danmark er nok det landet med best utbygget hydrogen-nett i Europa for tiden. Ni stasjoner, og flere i vente, gjør at man føler seg rimelig trygg på at neste stasjon er godt innen rekkevidde. På et møte i Kolding med den danske hydrogenorganisasjonen kom det frem at det nå satses en halv milliard kroner for at ingen danske skal ha mer en 15 minutter å kjøre til nærmeste hydrogenstasjon. Det gjør Danmark til et interessant ferieland hvis man har valgt hydrogen som drivstoff på sin bil.

Fri fart på tyske motorveier

Også Tyskland er i siget med hydrogen. Men landet er stort og distansen mellom stasjonene kan fremdeles være lang i enkelte deler av landet. Og med stor hastighet på motorveien er det naturlig at forbruket går noe opp. Første fylling etter Danmark var Hamburg, en moderne by med hele fire operative hydrogenstasjoner. Derfra skulle vi til Düsseldorf, en distanse på 40 mil motorvei. De fleste av deltagerne la seg i behagelige 120 km/t og lot hissige Audier og Porscher passere i venstre fil. Bilene journalistene kjørte var Hyundais ix35 Fuel Cell som har oppgitt toppfart på 160 km/t, men flere av deltagerne rapporterte om toppfart på 180 km/t. Og bilene oppførte seg svært eksemplarisk i denne hastigheten.

ved-hytte
Veiarbeid og køer

Alle som har kjørt på tyske Autobahn vet at det kan være tett mellom veiarbeidene og de lange køene. Det fikk vi også oppleve på veien sydover til München. Høyrefilen var mer eller mindre full av lastebiler fra alle hjørner av kontinentet. Da skal det ikke mye til før man blir stående fast i kø. Men ofte løser de seg plutselig opp uten at man skjønner hvordan køene har blitt til, eller hvorfor de løser seg opp. Så erfarne bilister vet å ta høyde for at turen kan ta lengre tid enn planlagt. Uansett trafikk og hastighet viste det seg at hydrogenelektriske biler klarte seg svært godt i det varierende trafikkbildet.

Bildeling med 50 hydrogenelektriske biler

På overnattingsstedene underveis ble journalistene møtt av representanter for de store hydrogenaktørene i Europa, som Air Liquid og Linde. De fortalte villig om sine ekspansjonsplaner. F. eks. at det i München etableres en bildeling med 50 stk hydrogenelektriske biler i sommer. Og i Paris går det 15 slike biler som taxi. Disse pionerprosjektene skal tjene som inspirasjon og erfaringsgrunnlag for andre byer og land.

pumpe2
Grønt energisenter i Østerrike

I Innsbruck var deltagerne med på åpningen av et grønt energisenter, et prosjektkontor som skal spre informasjon og kunnskap om utviklingen av elektriske kjøretøy. Turen over alpene var som alltid spektakulær og i Italia ble gruppen tatt i mot på instituttet for innovative teknologier (IIT). De har siden 2014 hatt sin egen hydrogenstasjon og 10 stk ix35 Fuel Cell som leies ut til befolkningen i Bolzano.

Er hydrogen fremtiden?

Fem dager på veien viser at det fint lar sed gjøre å krysse Europa med hydrogenelektrisk bil. Men påvirker dette valget mellom batteri- og hydrogenstrøm? Hyundai ga på turen uttrykk for at de tror på begge deler. PR- sjefen for Hyundai i Norge, Morten Brusletto tror de to teknologiene vil tilpasse seg markedet og hverandre. Ren batteridrift vil finne sine bruksområder og hydrogendrift, eller kanskje en hybrid av disse to, vil finne sine arenaer, sier han. Derfor vil Hyundai som eneste i verden i løpet av 2017 tilby hele spekteret av elektriske biler, inkludert ladehybrid, hybrid og batterielektrisk bil i tillegg hydrogenelektrisk bil.

Geilsewind

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på