Kompakt elbil fra Mercedes-Benz

Concept EQA.

På bilmessen IAA i Frankfurt avduket Mercedes-Benz i dag en ny elbil i kompaktbilsegmentet; Concept EQA.

Konseptmodellen har to elektromotorer som tilsammen yter 270 hestekrefter, har firehjulsdrift og får en rekkevidde omkring 400 km. Utstrakt bruk av fiberoptikk og LED-paneler gir et unikt design som understreker bilens elektriske drivlinje.
– Da Mecedes-Benz viste Concept EQC på Paris motorshow i 2016 var responsen fra publikum enorm. Når vi nå ser konturene av en ny elbil i kompaktbilsegmentet er det god grunn til optimisme for norske kunder, sier direktør Kjetil Myhre, direktør Mercedes-Benz Personbil.

Ytelse

Bilen har to elektromotorer plassert på hver sin aksling og gir permanent firehjulsdrift. Systemytelsen er oppgitt til 270 hk (200 kW) og med de to kjøreprogrammene «sport» og «sport+» kan føreren selv bestemme momentfordelingen mellom akslingene for ønskede kjøreegenskaper.

Induksjonslading

Concept EQ får et høyeffektivt litiumionbatteri levert av Daimlers datterselskap Deutsche ACCUMOTIVE og har en totalkapasitet på over 60 kWh. Modellen kan lades via induksjon eller wallbox og er også klar for hurtiglading. Ved lading på offentlige ladestasjoner jobber Daimler med et konsept for «sømløs ladning» der innlogging i en enkelt tjeneste fungerer på tvers av alle stasjoner.

Concept EQA.

Humørgrill

Det svarte panelet i i front av bilen fungerer som en virtuell radiatorgrill og endrer utseendet i henhold til kjøreprogram. I «Sport» -programmet viser grillen en flammende vinge, mens man i «Sport Plus» får den aggressive Panamericana-grillen kjent fra AMG GT R.

Lansering og reservasjon

Det er ikke indikert når Concept EQA kommer på markedet, men innen 2022 skal Mercedes-Benz og smart ha hele 10 helelektriske modeller tilgjengelig for bestilling. Den første av disse er baseres på Concept EQC og kommer på markedet i 2019. I løpet av få dager lanserer Mercedes-Benz Norge en reservasjonsløsning for denne modellen, som første marked i verden.

Concept EQA.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på