Kia Picanto – Et lite mesterverk

Kia Picanto

Minibilene har gjennomgått en rivende utvikling de senere årene, og i løpet av noen få måneder er det lansert et par biler som bør få deg til å se på denne bilklassen med nye øyne. En av disse er den helt nye Kia Rio.

De minste bilene – de som i global sammenheng klassifiseres som ”minibiler” eller A-segmentet – er gått litt under radaren for norske bilkjøpere. Riktignok selges det et betydelig antall elektriske VW UP, men ut over dette er tallene beskjedne. Sett fra et miljøsynspunkt er dette nesten underlig. Med sine små motorer, lave forbruk, lave vekt og mindre ressurskrevende produksjon gir disse bilene lavere CO2-utslipp, forbruker mindre av verdens råvareressurser og tar opp mindre plass i byene. Med den nye Kia Picanto er tiden absolutt inne til å ta et oppgjør med etablerte sannheter.

Kia Picanto

Med en lengde som ligger bare noen millimeter over 3,5 meter handler det om å kunne pakke smart under konstruksjon av bilen, og det er nettopp her Kia Picanto byr på den første overraskelsen. Med lang akselavstand, en høy hoftelinje og effektiv utnyttelse av hver eneste centimeter er den innvendige plassen forbløffende god. Dashbordet er løftet litt i høyden, og dette gir bedre plass til knærne til forsetepassasjerene. Dermed knipes det inn verdifulle centimetere som kommer baksetepassasjerenes beinplass til gode. Picanto selges i en 4-seters versjon i Norge (Picanto er en global Kia-modell, og selges som 5-seter i markeder der folk er litt mer  spedbygde enn i Nord-Europa) og fire voksne har det helt fint om bord. Med sitt volum på 255 liter gir bagasjerommet plass til resultatet av timelang shopping, eller to kabinkofferter (men da nytter det ikke å jukse med IATA-målene) alternativt flere myke bag-er. Picanto setter heller ikke stopp for en tur til de velkjente møbelvarehusene. Delt bakseterygg 40/60 og et løst bagasjeromsgulv som kan flyttes i høyden, åpner for inntil 1010 liter last.

Kia Picanto

Typisk for denne bilklassen er ”fire hjul og ratt” i sin enkleste form. Pris og kompakthet har vært – og er fortsatt – viktige valgkriteria, men hvorfor skal ikke selvfølgelig utstyr som navigasjon med en stor 7” fargeskjerm, oppvarmet ratt, parkeringssensor og  komfortable seter også være på plass i disse små bilene? Picanto har fått dette – sammen med det aller seneste av sikkerhetsutstyr som automatisk nødbremsassistent, ryggekamera og syv kollisjonsputer.  Etter å ha produsert noen millioner Picanto er det ikke så rent lite Kia vet om kjøperne. 62% av disse er kvinner, og hele 82% av de som kjører en Picanto utgjør en husholdning der barna har forlatt redet. Samtidig som målet har vært å gi disse brukerne en optimal bil – har også Kia forsøkt å skape en en bil som tiltrekker seg yngre kjøpere. Privatleasing når stadig nye høyder i Norge, og det betyr at også folk med mindre fri egenkapital kan glede seg over en helt ny bil. Leasing betyr at man også lettere – med jevne mellomrom – kan skifte bil etter hvert som plassbehov, bruk og økonomi endrer seg. Da kan Kia Picanto være et interessant sted å starte…

Kia Picanto

En motor på 67 hk  er  ikke mye,  men dyktige ingeniører har greid å redusere bilens egenvekt til bare 858 kg, og dermed blir fartsressursene helt greie. Hjulopphenget følger en klassisk MacPherson  foran, halvstiv torsjonsaksel bak, konfigurasjon – og dette er satt opp i en fin balanse mellom fjæringskomfort og veigrep. Den dyreste utstyrsvarianten Exclusive ruller på 195/45-16 dekk, og dette gir skarpere og litt mer spennende kjøreegenskaper enn versjonene med 14” dekk. Disse grensene vil neppe bli utforsket av majoriteten av de som kjøper en bil som dette, der fokus nok i større grad ligger på at Picanto kan leveres i en rekke attraktive farger, fine material- og fargekombinasjoner i innredningen, samt alle tilkoblingsmuligheter for både Android Auto og Apple CarPlay smart-telefoner. LED kjørelys, projektor hovedlykter og  7-års garanti runder av den gode opplevelsen.  Kia Picanto er absolutt en av mine favoritter i denne bilklassen – sammen med den elektriske e-UP og den firehjulsdrevede Suzuki Ignis.

Kia Picanto

TEKNISKE DATA

Kia Picanto 1.0 MPI Exclusive

Motor: R3, bensin, 998 ccm,
67 hk ved 5500 o/min, 96 Nm ved 3500 o/min.
5- trinn manuell girkasse.
Forhjulsdrift

Karosseri:

l/b/h 3595 x 1595 x 1485 mm.
Akselavstand 2400 mm.
Egenvekt 858 kg,
maks totalvekt 1300 kg.
Maks tilhengervekt N/A kg

Ytelser:

Aks 0-100 km/t 14,3 sek.
Toppfart 161 km/t.
Forbruk 0,39 l/mil ved blandet kjøring.
CO2-utslipp 89 gram/km.

Pris:

Testbil 1,0 MPI Exclusive ca  kr 189 900.-
Classic: fra kr 164 900.-

TOTALT

Bra: Klasseledende innvendig plass, høyt utstyrsnivå, glimrende kvalitetsopplevelse.

Mindre bra: Rattet kan ikke justeres i lengden

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på