Jeep Compass – Midt imellom

Jeep Compass fyller luken mellom Renegade og Cherokee og passer dermed godt i forhold til den SUV-størrelsen nordmenn flest velger. Vi har kjørt nykommeren med dieselmotoren på 170hk – som er et av flere motoralternativer i Norge.

Tekst: Torsten Seibt, Jan Einar Wettre og Sven Furuly – Foto: Jeep

Når en produsent presenterer en bilmodell uten å nevne forgjengermodellen med et ord, er det også en slags uttalelse. For i Europa var det ikke mange som i sin tid forstod seg på Compass i den grad at de kjøpte en. Norge var riktignok et unntak, der både Compass og søstermodellen Patriot fant mange kjøpere da de kom med avgiftsgunstige dieselmotorer i 2007. Men mye har skjedd siden den gangen – da selskapet bak Jeep het Daimler-Chrysler.

Den 12. oktober 2014 ble selskapet Fiat-Chrysler stiftet, og det klassiske terrengbil-merket Jeep ble dermed en del av et helt nytt bilkonsern. For varemerket Jeep betød dette at også det europeiske markedet skulle være mer med i tankene når nye modeller skulle utvikles. Dermed er det ingen overraskelse at den nye Compass-generasjonen vi nå møter bare har navnet til felles med forgjengeren.

Ryddig førermiljø med klart slektskap til konsernets øvrige modeller

Den tekniske plattformen kommer fra Jeep Renegade og Fiat 500X. Sammenlignet med Renegade er Compass 13 cm lengre, og dermed sikter den seg inn mot salgssuksesser som Kia Sportage, Mazda CX5 og VW Tiguan – bare for å ha nevnt noen få av disse modellene store norske kjøpergrupper elsker .

Designet er atskillig mer elegant enn den litt mer rampete Renegade, og sikter seg snarere inn mot den store Jeep Grand Cherokee. Innvendig har man kvittet seg med de delvis nokså tvungne detaljene i den mindre Renegade, og dessuten overbeviser både materialer og finish.

Når det gjelder plass setter Compass ingen standard, og tilbyr heller volumer som er ganske vanlige i klassen. Glasstaket reduserer takhøyden i baksetet ganske mye. Også fleksibiliteten er enkel, og begrenser seg til et nedfellbart baksete.

Panoramataket begrenser takhøyden i annen seterad

Understellet er satt opp litt for sportslig, for dårlig veistandard blir sendt rett videre til passasjerene. Da er bilen kanskje en mester i svinger? Nei, for i raske kurver krenger den merkbart om lengdeaksen, noe som skaper mye bevegelse i setene, som mangler sidestøtte. Til gjengjeld er støydempingen vellykket, for både motor- og vindstøy blir effektivt holdt ute.

Til Compass tilbyr Jeep bensin- og dieselmotorer fra 120 til 170 hk, for- eller firehjulsdrift, sekstrinns manuell girkasse eller nitrinns automatgir. Vi ville foretrekke en toliters diesel på enten 140 eller 170 hk, ettersom bare de kan akselerere den 1,8 tonn tunge SUV-en med skikkelig kraft. Testbilens 170-hesters diesel leverer real trekkraft med sine 380 Nm, nitrinnsautomaten girer mykt og skifter seg fort opp til høyere trinn. Ekte Jeep-entusiaster vil også møte en spesialutgave med den ikke ukjente betegnelsen ”Trailhawk” – der høyere bakkeklaring, beskyttelsesplater under motoren, endringer i front og hekk for bedre angrepsvinkler, samt reduksjonsgir gir reale terrengegenskaper.

Den digitale trenden håndterer Jeep med en stor skjerm på 8,9 tommer.

Den norske importøren bekrefter at det skal satses på både dieselmotorer og bensinmotor i Norge, men kun versjoner med firehjulsdrift, akkurat slik det er gjort med den mindre Renegade. Dette betyr at den minste bensinmotoren på 1,4 liter med 140 hk, som kun kommer i kombinasjon med forhjulsdrift ikke blir aktuell, mens en 170 hk variant av bensinmotoren kommer på bilene med firehjulsdrift. Målet er å kunne tilby en firehjulsdrevet Compass for under 500 000 kroner. Ser vi på Renegade-programmet og prisene, gjelder nok dette prismålet for 120 hk dieselutgaven, mens bensinutgaven på 170 hk blir atskillig dyrere. Den påkostede ”Trailhawk” vil kun leveres på spesialbestilling. Jeep er med andre ord tilbake med mange av sine legendariske karaktertrekk i en viktig prisklasse, og dette gjør denne generasjonen av Compass lettere å forstå seg på.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på