Jaguar F-Pace – En katt i søla

F-Pace

Egentlig har en premium-SUV lite i gjørma å gjøre. Men Jaguar synes noe annet. Derfor tar de den siste terrengtesten av F-Pace i de dype skogene i Wales, og der er det en del søle. Vi var med.

Tekst: Heinrich Lingner og Jan Einar Wettre
Foto: Hans-Dieter Seufert

Walters Arena lyder ikke så farlig. Der tester Jaguar Land Rover ulike sider ved firehjulstrekkerne sine. Arenaen befinner seg en time med bil fra Cardiff, litt oppe i fjellene, sør for nasjonalparken Brecon Beacons. Små landsbyer er strødd mellom kollene. De heter Glynneath eller Ystradgynlais og ser ut som kulissene til en film av Richard Llewellyn.

Men det er ikke derfor vi er her. Walters Arena er et tidligere grustak. Det inneholder et virvar av grusveier. Det er det ideelle terrenget for å arrangere spesialetapper i rally eller sjekke hvor god Jaguar F-Pace virkelig er.

En Evoque frakter oss fra Glynneath til arenaen. I en lysning står bilen ved siden av en bobil. «Dette blir litt improvisert,» sier testsjefen for kjøredynamikk, Glen Longbottom. Men terrenget er ideelt for å teste ut ulike kjøremåter uforstyrret.

F-Pace

Kamuflasjefolien er overflødig, for snart er F-Pace dekket av gjørme.

Han inviterer oss inn i bilen, mens han selv tar plass bak rattet. «Vi kjører først en runde så du blir kjent med banen, og så bytter vi.» Han sier at denne runden gjennom grustaket også blir brukt til rally. Så dreier han girknappen til D og drar avsted. Denne bilen er en forseriebil med en dieselmotor på 300 hk, og den er ikke like fullkommen i alle detaljer som produksjonsbilene blir.

Bilen stormer mot den første raske venstresvingen, og Glen forteller oss om Adaptive Surface Response (ASR), som er basert på det Terrain Response-systemet vi kjenner fra Range Rover. I likhet med firehjulsdriften i F-Type har bilen også Intelligent Drivline Dynamics (IDD). Dette systemet kjenner igjen bilens kjøretilstand og fordeler drivkraften til for- og bakakselen basert på det. IDD er slik avstemt at understyring blir forhindret så tidlig som mulig. Men en lett overstyring er derimot ønsket, for føreren skal jo føle at han kjører en ekte Jaguar. Glen demonsterer det ved å sladde rolig rundt en rask S-kombinasjon mens han opplyser at neste sving er litt skummel, for der ligger det en stor stein rett ved brennpunktet. Steinen er en betongblokk på størrelse med et reservehjul, og en eller annen har malt røde striper på den som en advarsel.

F-Pace

Takker være IDD-systemet er rolige sladder intet problem.

I neste runde holder Jaguar-mannen seg diskret tilbake. Fra passasjersetet betjener han knappene med kjøredynamikkontrollene og gir verdifulle tips om hvor godt grep det er på veien foran oss. Det som først slår oss i F-Pace er V6-dieselens myke kraft når den trykker den 1,9 tonn tunge bilen mektig forover. Åttetrinnsautomatikken reagerer rolig og oppmerksomt, slik vi venter i en Jaguar.

Grusen spruter mot gulvet og hjulhusene når vi akselererer mot de første svingene. Kort på bremsen, styr mykt inn, og så befaler Glen full gass. Hekken svinger lett utover og forkorter svingens radius en anelse, og så er på vei mot neste sving. Denne gangen går det enda bedre, for man venner seg fort til firehjulstrekkets dynamiske innstilling. Enda en runde? Ja, gjerne.

F-Pace

Utviklingssjef Andy Whyman vet alt om F-Pacens dynamiske egenskaper.

Så venter utviklingssjef Andy Whyman med enda en forseriebil. Med den kjører vi i tungt terreng, altså en bane der det opplagt bare har kjørt anleggsmaskiner før. Her er grussteinene på størrelse med rugby-baller. F-Pace fikser det også, for den har 21 cm bakkeklaring.

Så demonstrerer Whyman enda en spesialitet for F-Pace: ASPC, som står for All Surface Progress Control. Den omfatter tractionkontroll og autobrems, samt en cruisekontroll for lave hastigheter. Den jobber fra gangfart og opp til 30 km/t, og hjelper med å komme trygt frem i ekstra vanskelig terreng.

F-Pace

Infotainmentsystemet er likt med flere biler fra produsenten.

Vi tester dette systemet også. Det er bare én ting vi ikke får lov til: Å kjøre F-Pace på asfalt. For akkurat der vil den treffe på sin argeste konkurrent når den blir lansert i april: Porsche Macan. De to rivalene har ytre mål som er så å si helt like, selv om F-Pace har litt større akselavstand og er litt lenger. Den virker litt luftigere inni og har størst bagasjeplass (650 liter).

I betjeningen er det større forskjeller, for her har de to produsentene ulike filosofier: ryddig trykkskjerm i Jaguar, mange knapper i Porsche. Når det gjelder motorene ligger Jaguar lengst fremme, i hvert fall på papiret. V6-dieselen dens har 300 hk og 700 Nm, mens motoren i Macan Diesel S har 258 hk og 580 Nm. Hvordan det skal gå vil nok vise seg med tid og stunder. Men nå vil vi ta enda en runde rundt arenaen med F-Pace.

Kommentar

I de walisiske skogene har den nye Jaguar F-Pace en meget god debut, ikke minst fordi den her kan vise alle terrengkunstene den har lært av Range Rover. Denne Jaguaren gleder vi oss til.

Heinrich Lingner

 

Tekniske data

Jaguar F-Pace 30d AWD

Motortype/antall sylindere                                        V/6

Slagvolum cm3                                                              2993

Effekt hk ved o/min                                                     300/4000

Maks dreiemoment Nm ved o/min                           700/2000

Lengde x bredde x høyde mm                                     4731 x 1936 x 1652

Akselavstand mm                                                          2874

Bagasjerom l                                                                  650-1740

Akselerasjon 0-100 km/t sek                                      6,2

Toppfart km/t                                                               241

Forbruk EU l/mil                                                          0,6

 

Kan den matche Macan?

Porsche Macan får konkurranse: Den nye Jaguar F-Pace er minimalt større, har litt større plass og en kraftigere dieselmotor – ikke så verst for en nykommer.

Jaguar F-Pace

F-Pace

Høy hekk, liten rute, stor bagasjeplass: 650 liter er det plass til i F-Pace.

F-Pace

InControl-pakken med trykkskjerm har også et avansert lydsystem.

 

F-Pace

Bak er det stor takhøyde og mye kneplass. Ryggstøttene kan deles og legges ned individuelt.

Porsche Macan

 

Macan

Den virker litt mindre, og ganske riktig: Macan har det minste bagasjerommet med 500 liter kapasitet.

Macan

I Macan kan de mange knappene gi et litt uryddig preg.

Bakseteplassen er grei nok også i Macan

Bakseteplassen er grei nok også i Macan

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på