Italiensk festdag på Våler

DSC_2658

Den store festdagen for alle som liker Italienske biler er Italiensk Dag som arrangeres på Vålerbanen i Hedmark.

Forleden skrev vi om at Pave Frans kjørte Fiat, men det er tydeligvis varme tanker om Italienske biler også hos værgudene. Det var nemlig et strålende høstvær som møtte de hundrevis fremmøtte på Vålerbanen denne lørdagen. Såpass sent på året er været en viktig faktor for å lykkes med et slik arrangement, så det var en lettet arrangementskomité som fulgte med på værmeldingen de siste dagene.

Det er Klubb Alfa Romeo som står som arrangør for Italiensk Dag, men alle Italienske kjøretøy er velkommen. Fiat, Lancia, Maserati og Ferrari er rikt representert, selv om Alfa Romeo er i flertall. Det eneste vi savnet denne gangen var Lamborghini, men derimot fikk vi øye på en Rayton Fissore Magnum. Firehjulstrekkeren som var populær snobbebil på 80-tallet. Nå er det ikke mange igjen av dem.

DSC_3152

Italienske biler er jo kjent for sine sportslige kjøreegenskaper, og mange benyttet anledningen til å prøve bilene sine på banen. En nyttig øvelse for å bli bedre kjent med bilen sin, og få tøye grensene i kontrollerte former. De mest ivrige har imidlertid bygd egne racerbiler, og deltar i løpsserien Corsa Italiana som kjørte sesongens siste løp denne dagen. Corsa Italiana er av mange betegnet som Norges morsomste racingserie. Serien er åpen for Italienske biler eldre enn 15 år, og man konkurrerer i 5 klasser basert på vekt/effekt forhold. En serie med fokus på lavt budsjett og gentlemansracing. Her kan man ha mye moro for lite penger. For neste sesong vil reglene endres slik at man også kan stille med nyere biler og fabrikkbygde løpsbiler. Dette åpner blant annet for å kjøre med biler fra Trofeo Abarth 500-serien som kjøres i flere land i Europa. Moderne og lettkjørte biler med god deletilgang som kan kjøpes til en forholdsvis gunstig pris. En av de Norske førerne hr allerede kjøpt en slik bil, og deltok på dispensasjon denne helgen.

Abarth 500 - fabrikksbygd løpsbil til en gunstig pris.

Abarth 500 – fabrikksbygd løpsbil til en gunstig pris.

De som ikke kjørte på bane plasserte bilene sine på utstilling, og det fyltes raskt opp i depotet på Vålerbanen. En kjapp telling viste rundt 200 biler, Et meget bra oppmøte ifølge veteranene blant de fremmøtte. Italienske bilentusiaster steller godt med bilene sine, og det var jevnt over fin standard på de utstilte bilene. Spesielt gledelig er det at mange av de eldre bilene holdes ved like og blir brukt.

Italiensk Dag 2015

Oversiktsbilde over litt av parkeringen.

Italiensk Dag 2015

Fiiin gammel Fiat

Italiensk Dag 2015

Alfa Romeos V6. Av mange vurdert som verdens vakreste motor, både å se på og høre på.

Italiensk Dag 2015

Italiensk design på sitt beste.

Italiensk Dag 2015

Klassisk eleganse. Alfa Romeo Sprint 2600 fra 1966

Italiensk Dag 2015

Alfa Romeo Montreal. Fabrikkens flaggskip på 70-tallet

Italiensk Dag 2015

Når så du sist en Giulietta av denne årgangen?

Italiensk Dag 2015

Vakre rumper på rekke og rad

Italiensk Dag 2015

Abarthisti Norge stilte mannsterke opp

Italiensk Dag 2015

Det var mange spreke skjønnheter å se på banen

Italiensk Dag 2015

Pause i banekjøringen, hjelmen får hvile

Italiensk Dag 2015

Starten går i Corsa italiana

Italiensk Dag 2015

Publikum følger engasjert med

Italiensk Dag 2015

Corsa italiana byr på tett og morsom racing

Italiensk Dag 2015

Ferrari i godt driv

Italiensk Dag 2015

Depotsteming

Italiensk Dag 2015

«Rocket Fuel» får gamle Fiater til å gå fort

Italiensk Dag 2015

Forza Italia

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på