Hyundai Sonata PEHV

Hyundai_Sonata-plugin-

Kampen om å være blant verdens største bilprodusenter kommer til å by på stadig nye overraskelser fra koreanske Hyundai. Ladbare hybrider kommer ikke lenger til å være et domene der Toyota og Volkswagen skal få lov til å ha en dominerende rolle. Allerede før Volkswagen Passat GTE er lansert, viser Hyundai sin ladbare hybridutgave av Sonata, en litt større sedan enn i40, som selges i Europa. Denne nye PEHV-modellen (Plug In Electric Hybrid Vehicle) er utstyrt med et 9,8 kWh batteri som lades i løpet av 2,5 time. Rekkevidden er på 35 km, som er atskillig mer enn i dagens Toyota Pris Plug In, som er 20 km. Elektromotoren i Sonata er på hele 50 kW, og den arbeider sammen med en bensinmotor som yter 160 hk.

 

Hyundai har i en årrekke arbeidet med utvikling av elektriske biler, både med en egen brenselcelle om bord, og med batteridrift. På samme måte som VW-konsernet har flere ulike merker, har også Hyundai sitt dattermerke Kia. Konsernet har valgt å lansere den første hel-elektriske bilen, Soul EV, med Kia-merke i fronten, mens den første brenselcellebilene som er satt i produksjon er en Hyundai. Det er dermed ingen tilfeldighet at Hyundai nå også står klar til å lansere Plug In utgaver i sitt modellprogram. Fabrikken oppgir at Sonata har et blandet forbruk på bare 0,21 liter per mil med elektromotoren i drift, og 0,49 liter/mil når batteriet er tomt. Kjøreforsøk vi har gjennomført med f.eks Mitsubishi Outlander PEHV viser at slike fabrikktall – enten de er basert på NEDC ellee EPA-normen – er optimistiske i forhold til ordinær kjøring.

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på