Hyundai IONIQ med valgfri elektrisk drivlinje

1119326_IONIQ-exterior-teaser

Hyundai skal nå lansere IONIQ, en helt ny bilmodell hvor brukeren selv kan bestemme hva slags elektrisk motor man ønsker.

IONIQ kommer nemlig i tre forskjellige utgaver; som hybrid (HEV), som ladbar hybrid (PHEV) eller som ren batterielektrisk (BEV) bil. Det betyr at man først kan velge kjøremønster og behov før man bestemmer seg for hvilke type elektrisk motor som passer best til hver enkelt bilkjøper.

Et slankt coupelignende karosseri, Et bevis på at miljøbiler ikke trenger å ha et sært design

Et slankt coupelignende karosseri, Et bevis på at miljøbiler ikke trenger å ha et sært design

Den nye modellen er formet som en coupe med detaljer som flaps for å lede luftstrøm over bilen og kjennetegnes ved Hyundais karakteristiske heksagonale grill. Hyundais ingeniører har søkt å skape en morsom og responsiv bil med areodynamisk karosseri som bidrar til lavt utslipp og forbruk.

IONIQ har verdenspremiere i Korea i januar og europapremiere i Geneve i mars, og de første bilene er ventet til Norge høsten 2016

Hyundai IONIQ har et rent og elegant interiør også.

Hyundai IONIQ har et rent og elegant interiør også.

Huskeliste elektriske biler med null utslipp:

BEV (Battery Electric Vehicle) er batterielektriske biler som drives frem av en elektrisk motor som får strøm fra en ladbar batteripakke. Egner seg best for småkjøring med tilgang til ladepunkter (IONIQ).

FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle) er hydrogenelektriske biler hvor man fyller hydrogen på tanken som så blandes med oksygen for å lage strøm til den elektriske motoren. Like godt tilpasset småkjøring som langturer. Utbygging av hydrogenstasjoner er i gang i Norge og Europa (ix35 Fuel Cell)

Huskeliste hybridelektriske biler med begrenset utslipp:

HEV (Hybrid Electric Vehicle) er hybridbiler som kombinerer bensin/dieselmotor med strøm fra batterier som lades under kjøring. Egner seg best for den som har hyppige langturer (IONIQ).

PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) er hybridbiler som kombinerer bensin/dieselmotor med batterier som lades før og etter kjøring. Ideel for kortere turer og en langtur innimellom (IONIQ)

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på