Hyundai i30 SW – Angrepslysten som aldri før

Vi har allerede  kjørt kombiutgaven av Hyundai i30 og den har bevist at den har atskillig mer å fare med enn bare god nybilgaranti. For bare noen få tusenlapper ekstra kan du nå få en praktisk stasjonsvognutgave med betydelig mer plass.

Tekst Sven Furuly –  Foto Olav Barhaugen

Den tiden da vi gjennomførte en prøvekjøring og slo fast hvor mye bil man kunne få for pengene når man valgte Hyundai, eller tok med en Hyundai en gruppetest for å vise spennvidden i de ulike bilklassene og fastslå at ”mer bil enn dette” er det egentlig ingen som trenger, er for lengst historie. Hyundai er vokst til å bli et bilmerke som kan måle seg med hvem som helst av konkurrentene. Både kvalitet og priser har steget til et nivå der den er til forveksling lik mange av de mest aggressive europeiske konkurrentene. Og kanskje er det nettopp ”europafiseringen” av merket som har løftet Hyundai fram på alle markedsundersøkelser.

LED i både kjørelys og nær-/fjernlys gir et moderne utseende og godt lys.

Å si at en enkelt mann står bak, vil være et overgrep mot de mange konstruktører, ingeniører, mekanikere, interiørdesignere og øvrige formgivere som har hatt en finger med i spillet. Men den tyske designeren Peter Schreyer kommer utvilsomt til å skrive seg inn i bilhistorien med stor tyngde. Som sjefdesigner for både Kia og Hyundai har han spilt en nærmest avgjørende rolle for utviklingen av de to søstermerkene over hele verden.

Den nye utgaven av Hyundai  i30 har fått et mer balansert og harmonisk design enn sin litt mer ville forgjenger. Den er moderne i formen, har lang akselavstand og en fint utformet hekk med moderat lengde på overhenget. Sammenliknet med kombimodellen har lengden vokst med 25 cm. Men hvem hadde på forhånd trodd at denne stasjonsvognen skulle få, med sine 602 liter, et enda større bagasjerom enn tøffe konkurrenter som Ford Focus, Renault Mégane og VW Golf? Faktisk er dette volumet helt på høyde med flere stasjonsvogner som befinner seg en klasse høyere, og slår vi ned bakseteryggene er det plass til hele 1650 liter bagasje..

Førerplassen har fin ergonomi og gode materialvalg. Hyundai i30 gir en følelse av at den er «tysk»

Vår prøvebil er en Premium-utgave med den smidige og trekkvillige 1,4 liters T-GDi motoren med 140 hk, koblet til en 7-trinns DCT automatisert girkasse. Denne turbomotoren er både trekkvillig og kultivert, og dreiemomentet på 242 Nm allerede ved 1500 o/min sammen med de mange girtrinnene gjør i30 smidig å kjøre. Hyundai leverer også i30 med en 1,0 liter GDI motor med 120 hk i Norge på kombiutgaven, mens stasjonsvognen kun kommer med den store motoren og automatgir som standard. I tillegg er utstyrsnivået høyt på grunnmodellen. Riktig ”grom” blir imidlertid i30 først når man bestiller bilen med en teknikkpakke som tilvalg. For 30 000 kroner får du med alle de nyeste førerassistansesystemene som bidrar til økt sikkerhet både for de som sitter i bilen og øvrige trafikanter. Automatisk nødbrems med fotgjengergjenkjenning, blindsonevarsling, adaptiv cruisekontroll og ryggekamera er blant de viktigste.

Stor skjerm som kan vise både navigasjon, ryggekamera og radio/audio

Den store 8” displayskjermen på dashbordet byr på glimrende kommunikasjon mot din mobiltelefon  – enten protokollen er Apple Carplay eller Android Auto. Trådløs lader er også på plass – for mobiltelefoner som støtter dette. Både den store hovedskjermen og det mindre displayet i instrumentene foran føreren er lettleste – og touchfunksjonene på hovedskjermen er presise og raske enten man bruker navigasjonsanlegget eller DAB+ radioen.

Bagasjerommet er klassens største, og bidrar til å gi i30 stasjonsvogn gode bruksegenskaper

Om vi har latt oss imponere av plass, utstyrsomfang og garantier (det er bare søstermerket Kia med 7 år, som er bedre enn Hyundais 5 års totalgaranti), så er det likevel på områdene motor og bremser i30 viser en særlig fin figur i forhold til mange konkurrenter.  De gode bremsene bidrar til en høy sikkerhetsfølelse, men Hyundai har enda et lite stykke å gå før styrepresisjon og tilbakemeldinger gjennom rattet når opp til det høye nivået som ”dynamikk-referansene” Focus og Golf kan by på. ESP-systemet er også temmelig raskt ute med å korrigere – lenge før føreren egentlig syns det er nødvendig med innblanding ved mer sportslig og engasjert  kjøring på svinget vei. Også på komfortsiden mangler fjæringen evne til å helt absorbere de små og korte slagene som ofte oppstår ved f.eks asfaltskjøter og overgangene mellom bru-elementer.

Rene linjer og en klart penere bil enn forgjengeren

Komfortnivået, plassforholdene og de dynamiske egenskapene gjør likevel stasjonsvognen Hyundai i30 til et høyst attraktivt valg, også sammenliknet med markedets mange superpopulære kompakte SUV’er. Med litt utstyr koster disse omtrent det samme som i30 – de har et kort og lite fleksibelt bagasjerom, de har et høyere tyngdepunkt og er i de aller fleste tilfeller forhjulsdrevede, de også. Den gunstige aerodynamiske formen på i30 stasjonsvogn, samt kombinasjonen av turbomotoren og den automatiserte girkassen gir oss et forbruk på 0,59 liter mil under hele prøvekjøringsperioden. Vurdert opp mot fabrikkens oppgitte NEDC-forbruk på 0,52 liter/mil ved blandet kjøring er dette absolutt godkjent., og prøv å få dette til i en av de kompakte SUV’ene med bensinmotor…

Da i30 ble lansert  i 2007 representerte den en ny epoke for Hyundai, og med den andre generasjonen fra 2012 viste i30 med full tyngde at europeiske bilkjøperes krav til dynamikk og design ble tatt på alvor. Denne filosofien har nå gitt norske bilkjøpere en helt ny- og enda bedre i30.

 

 

 

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på