Hybrid som flaggskip for Porsche Panamera

Med den nye Panamera Turbo S E-Hybrid plasserer Porsche for første gang en hybrid som flaggskip i modellprogrammet.

Med den fire liters V8 motoren fra Panamera Turbo kombinert med en elektrisk motor blir resultatet 500kW/680 hk i systemeffekt . Så vidt over tomgangshastighet leverer Panamera Turbo S E-Hybrid et dreiemoment på 850nm. Det betyr en akselerasjon fra 0-100 på 3,4 sekunder og en toppfart på 310 km/t. Forbruket oppgis til 2,9 l/100 km, og det nye flaggskipet i Panamera-familien kan kjøre på helt elektrisk drift inntil 50 km.

Unik kombinasjon

Etter suksessen med Panamera 4 E-Hybrid som bruker en V6-motor sammen med elmotor, viser Porsche nå at hybridteknologi har et stort potensiale. Panamera Turbo S E-Hybrid kobler elektromotoren på 100kW/136hk og V8-motoren på 404 kW/550 hk sammen med en elektrisk clutch på samme måte som i lillebror med V6. Som i alle andre andregenerasjon Panamera brukes den raske 8-trinns Porsche Doppelkupplung (PDK) til å fordele kraften til det adaptive all-wheel drive systemet Porsche Traction Managemet. (PTM) Panamera Turbo S E-hybrid kommer med luftfjæring som standard. Dette gir en kombinasjon av ytelse og komfort som er et flaggskip verdig.

Panamera Turbo S E-Hybrid er en velutstyrt kjøremaskn

Starter på strøm

Ved oppstart er Panamera Turbo S E-Hybrid i elektrisk modus. Ved et spesielt press på gasspedalen, eller når batterikapasiteten kommer under et visst nivå kobles bensinmotoren inn, og effekten fra begge motorer står til disposisjon. Den elektriske motoren forsynes med strøm fra et vannavkjølt Lithium-ion batteri med en kapasitet på 14,1 kWh. Innen seks timer er batteriet, som er plassert bak i bilen, fullt oppladet via en 10A – 230 Volt standard strømkontakt. Med den alternative 7,2 kW laderen og en 32 Ampers tilkobling kan den lades fullt opp på 2,4 timer. Lading kan selvsagt fjernstyres med en egen app eller en timer-funksjon. Under lading kan også kupéen kjøles ned via et eget aircondition-anlegg.

Executive-versjonen har 150 mm lengre akselavstand og styring på bakhjulene

To lengder

Det nye flaggskipet i Panamera-familien vil bli lansert på det Europeiske markedet i Juli, og presentasjonen vil skje på bilutstillingen i Geneve fra 7. Mars. Allerede fra staren av vil denne modellen være tilgjengelig i en Executive-versjon med 150 med mer forlenget akselavstand. Av standardutstyret på Panamera Turbo S E-Hybrid kan vi nevne keramiske bremser (PCCB) Dynamisk Chassiskontroll (PDCC Sport) og 21-tommers felger i 911 Turbo design. Adaptive aerodynamiske elementer og aktiv luftfjæring (PASM) står også på lista over standardutstyr. Den lange versjonen vil også få styring på bakakselen som standard.

I Tyskland vil prisen starte på drøyt 185.000 Euro. Den lange versjonen får et tillegg på 15.000 Euro. Norske priser er foreløpig ikke klare.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på