Hva sier bilfargen om deg?


Man skal ikke kjøre langt ut i trafikken før man er omgitt av ensformighet. Men hvorfor er det slik at de fleste av oss velger sort, sølv eller grå bil?

Grunnene til fargevalg på bil er like forskjellige som fargekartene fra bilprodusentene. Personlig smak og preferanse påvirkes av kulturelle erfaringer, kjønn, motebildet og trender. For eksempel hadde bilene i de optimistiske, men samtidig litt skumle, femti- og sekstiårene flere livlige fargevalg å velge mellom. Da kunne f.eks. kjøpere av amerikanske muskelbiler ofte velge ekstremt sterke farger som grønn og oransje.

I følge Forbes, er dagens mest populære bilfarger i verden hvit, svart, grå og sølv. De utgjør over 70 prosent av verdens bilfarger. En grunn kan være at disse fargene ofte finnes på dyre, prestisjemerker. Rød, blå, brun og beige står for den nest mest populære fargegruppen med 25 prosent, mens de resterende fem prosentene utgjør resten av fargespekteret.

Hvit er populært, spesielt i sydlige strøk

Hvit er mest populær

På verdensbasis er hvit overlegent mest populært, skal vi tro lakkprodusenten PPG. Hele 38 prosent valgte hvit som farge på sin nye bil av 2016-årsmodell. Deretter fulgte svart med 16 prosent, sølv med 12 prosent og grå med 10 prosent.

I en rapport fra lakkfirmaet Axalta kommer det frem at hvit også er Europas mest populære bilfarge, spesielt på firma- og utleiebiler. Også i sydlige land som Hellas og Tyrkia er dette en populær farge siden de reflekterer sollyset bedre og bilen ikke blir så varme.

Svart er den mest valgte fargen på store luksusbiler

 

Svart signaliserer at man er sofistikert

I tillegg til personlige preferanser, kan også underbevisstheten spille inn i fargevalget. Mange forbinder hvitt med at noe er nytt og rent og dermed signaliserer at man er perfeksjonist. Svart regnes som tidløst og sofistikert mens blått signaliserer at man er til å stole på. Solgul kan bety at man er leken og føler seg ung. Så i den grad en bil er en forlengelse av deg selv, så spiller bilfargen en viktig rolle for alle typer personlighet. Men det er ikke bare fargevalget man må ta som bilkjøper, man må også ta valget mellom hva slags type lakk man ønsker. Skal man velge metallic eller skal man gå helt i andre enden med matt? Her er det viktig å huske at jo dyrere en lakk er, desto mer kreves det for å holde den ved like.

Den som har økonomi til det, kan også velge å foliere bilen sin. Med foliering kan man skifte farge så ofte man ønsker, og man sparer slitasje av orginallakken.

Grønn er den fargen som er minst utsatt for fuglebæsj

Hvordan unngå at fugler bruker bilen din som toalett

Etter å ha undersøkt nærmere 1 200 biler i fem forskjellige britiske byer, kom den britiske bilrekvisitabutikken Halfords frem til at røde biler var mest utsatt for fugleskitt. Hvis du vil unngå å finne hvite flekker på bilen, viser undersøkelsen at du bør velge en grønn bil. 18 prosent av de røde bilene i undersøkelsen var tilgriset med fuglebæsj, mens kun én prosent av de grønne bilene hadde blitt «bombet». I Storbritannia koster ifølge forsikringsselskapene reparasjon av lakkskader forårsaket av fuglebæsj bileierne hele 550 millioner kroner i året

En Hyundai får et strøk med blå lakk

Bilprodusentene har egne fargeutviklingsteam

Dagens bilprodusenter bruker mye energi på å tilby farger publikum ønsker. Egne team jobber med farger, basert på forskning og trender. I tillegg skal de gi meningsfulle navn på fargene.

Så er det selve lakkeringen, som er en av de mest automatiserte prosessene i bilindustrien i dag. PåHyundais fabrikk i Tsjekkia har man f. eks 500 roboter som lakkerer 1 500 biler daglig. Årets bil, IONIQtar syv timer å lakkere med totalt syv liter maling.

Renault er en bilfabrikk som har presentert mange friske farger i det siste

Hva sier autoritetene?

I et intervju med Din side nylig bekrefter Autoleasesjefen Haakon J. Marthinsen at bilens farge påvirker bruktverdien. Derfor har sort, grå og sølv lenge vært populært. – Disse fargene belønnes i form av god verdi når bilen skal selges brukt, forklarer Autolease-lederen. Om lag åtte av ti personbiler leasing-firmaet leverer til næringslivet, er enten sorte, grå eller fargen sølv.

I et annet intervju med Klikk.no fremholder Marthinsen at farger som rød og hvit på store og mellomstore biler tradisjonelt sett vil påvirke restverdien negativt. Men det finnes unntak. – For mange er hvit en statement-farge hvor det stilles krav til innvendig og utvendig utstyr, sier han. I spekteret av sølv og grått finnes det varianter av blå, grønn og gull/champagne som gjør bildet noe mer variert. Disse variantene påvirker ikke restverdien negativt, men det er en kjensgjerning at lyst interiør er tyngre å selge i bruktmarkedet, spesielt i de mer kostbare segmentene.

Sportsbiler, ihvertfall de fra Italia, skal helst være røde

Moten spiller inn

-På fargeskalaen er vi nordmenn veldig nøytrale, sier Malin Gaden, mote- og skjønnhetsansvarlig i kvinnemagasinet KK til Din side. Hun er på ingen måte overrasket over statistikken med «kjedelige» farger. Hun ser at vi bruker samme farger på bilen som på klærne våre, og på bil er disse fargene enkle, rene og pene, sier hun til Dinside. Hun mener det er på samme måte med klær som med bil: Sort, grått og sølv representerer et klassisk og sikkert valg.

Lyst interiør er lekkert, men ofte mer tungsolgt på bruktmarkedet

Skal man være snusfornuftig?

I 2012 gikk NAF gjennom OFV sine tall for bilfarger. De konkluderte også med at en bil med en sær og spesiell farge kan være vanskeligere å selge enn en bil med ganske tradisjonelle farger. Skal man være snusfornuftig, bør man tenke seg om ved valg av farge på bilen. Men i bilmarkedet er det som for andre varer, trender over tid. De tre mest populære fargene har holdt seg relativt stabilt i lang tid, men for andre farger svinger det noe mer. NAF minner også om at det ikke bare er fargen som styrer når en skal kjøpe seg bil. Det er en kombinasjon av farge og utstyr som igjen vil påvirke annenhåndsverdien.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på