Huracán Spyder – Åpen løsning

_T5E1890

Etter coupéen og versjonen med bakhjulsdrift er nå Lamborghini Huracán Spyder klar til å lokke velbeslåtte kunder. Vi har prøvekjørt.

Tekst: Andreas Haupt og Jan Einar Wettre
Foto: Charlie Magee

Hos Lamborghini i Sant’Agata Bolognese har man avsluttet enda et godt regnskapsår. I 2015 solgte italierne eksakt 3245 av sine karakteristiske supersportsbiler med oksemerket på. Det er 28 prosent flere enn året før.

2242 av disse bilene var Huracán, innstegsmodellen og etterfølgeren til Gallardo. Denne våren kommer fabrikken med roadsterversjonen av LP 610-4. Og den har en jobb å gjøre, for Lambo venter at den skal pulverisere forgjengerens salgstall. Lamborghini solgte 4300 eksemplarer av Gallardo Spyder mellom 2003 og 2013. Det bør være mulig for den nye bilen å gjøre det bedre enn som så.

Førermiljøet er det samme som i coupéen.

Førermiljøet er det samme som i coupéen.

Som en vanlig dødelig kan man nok bare anskaffe seg denne luksussportsbilen med 610 hk hvis man gir avkall på egen bolig, for prisen begynner på rundt to millioner kroner før de norske avgiftene er lagt til. USA er allerede det største markedet til det italienske merket, og der er det mange som har råd. Det var også der vi kjørte Spyder, nærmere bestemt i Miami. Mellom Cadillac Escalade og Ford F-250 Super Duty virker den lave superbilen enda lavere enn den faktisk er, med sine 1180 mm i høyden.

Med et knappetrykk på midtkonsollen trekker den hatten av seg. Eller setter den på igjen.

Med et knappetrykk på midtkonsollen trekker den hatten av seg. Eller setter den på igjen.

På 17 sekunder trekker Spyder stoffkalesjen av, og legger det i et lite rom bak setene. Så langt nede i bilen som mulig, selvsagt, slik at tyngdepunktet blir lavt. Og nå kan friluftskonserten for ti sylindere arrangert i V-form begynne.

Midtmotoren reagerer umiddelbart på gassfoten og brøler seg raskt opp i turtall, der den både tordner og freser. Effekten er stor, særlig på nakkehårene. Dobbelclutchgirkassen fortjener ekstra ros. Den omsetter de manuelle kommandoene fra girhendlene i handling så fort at det virker som om den kan lese tankene dine. Og den tillater også at Huracán kjører sakte rundt i bytrafikk. Sjuende gir i 60 km/t: intet problem. Med lavere gasspådrag kan motoren til og med deaktivere en sylinderrekke. Ja, det er klart at du kjenner hvert lille hull i veien opp gjennom ratt og seter. Men det tåler du nok når firehjulsdriften kaster bilen fra null til 100 km/t på 3,4 sekunder og fortsetter ufortrødent til 324 km/t.

V10-motor, 610 hk, 560 Nm. Og så denne lyden. Hva mer kan en sportsbilfører ønske seg?

V10-motor, 610 hk, 560 Nm. Og så denne lyden. Hva mer kan en sportsbilfører ønske seg?

 

+: Sugemotor med høyt turtall, topp girkasse, publikumsmagnet. Flere spørsmål?

-: Kunne gjerne veid mindre enn 1542 kg.

Tekniske data

Karosseri

Toseters roadster. Lengde x bredde x høyde: 4459 x 1924 x 1180 mm. Akselavstand 2620 mm. Egenvekt 1542 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng. Doble tverrstag, skruefjærer, støtdempere. Ventilerte skivebremser. Dekk foran 245/30 ZR 20, bak 305/30 ZR 20.

Kraftoverføring

Firehjulsdrift, sjutrinns dobbelclutchgirkasse.

Motor

Tisylindret V-motor. Slagvolum 5204 ccm. Effekt 610 hk ved 8250 o/min. Dreiemoment 560 Nm ved 6500 o/min.

Ytelser

0-100 km/t 3,4 s

Toppfart 324 km/t

Forbruk (EU) 1,23 l/mil

Pris

Lamborghini Huracán LP 610-4 Spyder Selges ikke i Norge

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på