HONDA HR-V – Populær Crossover i ny drakt

Kompakt Crossover er in i tiden og Honda har gjenintrodusert sin kompakte HR-V i en ny forpakning. Prøvebilen er i fargen Cosmic Blue Metallic, har manuelt gir og er bensindrevet.

Tekst & Foto: Karina Halvorsen Gravdahl

På en regnfull vinterdag skal jeg låne den nye Honda HR-V for en ukes prøvekjøring. Utsiden er ganske folkelig, om jeg kan bruke det ordet. Fin bil, men ingen wow-effekt. Ganske vanlig med andre ord, og ikke en bil som skiller seg ut. Bilen har disse høye håndtakene på passasjer-dørene som jeg tidligere har testet på andre biler. Denne gangen klarte riktignok minstemann å åpne døren selv. Kanskje fordi han har vokst siden sist vi testet denne type dør, eller at døren her hadde en liten annen vinkel å åpne på som gjorde det lettere. Så lenge barna klarer å åpne selv så funket det. Og det er kanskje den eneste detaljen på utsiden som gjør utseende bitte litt spennende. Samt den lille hai-antennen, men dette begynner nå også å bli en vane på alle nye biler. Fargen er også fin syntes jeg

En populær Crossover fra Honda har fått nytt image og ny design. Bilen fikk bli med oss på småturer i og rundt Oslo en uke.

Det første som overrasker meg med bilen er at den har manuell gir. Nå skal det sies at den også finnes i automat, som jeg tror vil være mer aktuelt for en slik Crossover, men testbilen er altså manuell. Det neste som overrasker meg er hvor tregt bilen kjører opp bakken fra parkeringsplassen. Jeg stoppet faktisk for å sjekke om jeg fortsatt hadde på brekket. Men nei da. Jeg gasser på opp bakken og bilen bråker som en racerbil med stor motor, bare at denne bilen kjører i sneglefart. Høye turtall er vel det som gjør at den bråker på denne måten, og dette var noe som daglig var et irritasjonsmoment da jeg kjørte denne bilen. Dette gjorde da sitt til at kjøregleden ble noe svekket.

Høye dørhåndtak, men minstemann nådde akkurat opp

Når det gjelder interiøret ellers så var ikke dette heller noen wow-effekt. Rimelig klassisk. Samt at jeg følte at tallene på instrumentene var unødvendig store – det så rett og slett litt voldsomt ut. Supert for svaksynte, men for meg trakk det ned helhets-inntrykket. Interiøret går i sort og grått, noe som også er litt kjedelig. Jeg liker riktignok at det er fint stoff i seter og i dørene, og for min del er det det mest delikate i denne bilen. Setene er forresten veldig gode å sitte i, og det er absolutt et pluss. Dette gjelder også baksetene, selv om de kanskje har litt i overkant rett rygg. Bakseteplassen er noe større enn forgjengeren til denne bilen, og det tror jeg mange setter pris på. Jeg vil absolutt si at denne bilen er romslig til størrelsen å være, og det gjelder også bagasjerommet. Ikke veldig stort, men til å være en liten bil så har den ganske greit med plass. Bilen har vært med på IKEA-tur og på frakting av julepynt fra en leilighet til en annen, og begge gangene fikk vi plass til det vi skulle.

Bilen er jo en moderne og har mange sikkerhetspakker slik som

·      Filassistent

·      Trafikkskilt gjenkjenning

·      System for fjernlysstyring

·      Varslingssystem for frontkollisjoner

·      Intelligent fartsbegrenser

·      Bakkestartassistent

·      Nødstoppsignal

·      Bremseassistanse

·      Aktivt Bybremsesystem

Grått interiør er ikke det mest spenstige.

I tillegg har den utstyr slik som

·      Baklukespoiler

·      LED kjørelys

·      Tomgangsstopp

·      Automatisk klimakontroll

·      Cruisekontroll

·      Elektrisk parkeringsbrems

·      CD tuner

·      USB

·      AUX

 

Velger man en av de mer påkostede utgavene som Elegance og Executive får du også bla

·      Parkeringssensor foran og bak

·      Ryggekamera

·      Tåkelys foran

·      Honda Connect Navigasjon og CD spiller

·      6 høytalere

·      Stoff / skinninteriør

·      Takskinner/rails

 

Haifinneantennen frisker opp et ellers ordinært utseende, men er kanskje litt oppbrukt?

Ja, så til tross for litt treg motor og mye motorlyd, så sitter man i alle fall veldig godt i denne bilen. Man har også god utsikt, da A-stolpene på denne bilen er gjort smalere enn forgjengeren. Jeg kjører ikke så ofte manuell-gir lengre, så jeg syntes egentlig at det var litt stas å gire litt igjen. Føler at man virkelig kjører bil liksom. Det hadde nok vært enda litt morsommere dersom det var litt mer action i motoren.

 

Avatar

Author: Karina Halvorsen Gravdahl

Del denne saken på