Honda CRV – Mer karakter og komfort

Honda_CR_V-front

En 1.6 liter stor dieselmotor i kombinasjon med en ny ni-trinns automatgirkasse gir en ny og spennende drivlinje i Honda CR-V. Er motorkraften tilstrekkelig, og hvor god er automatikken? Vi tester.

Tekst: Michael von Maydel og Sven Furuly, foto Dino Eisele

Fem, seks, syv, åtte og? Ni. Det er nesten helt utrolig. Det digitale sifferet i det lille displayet over turtelleren bekrefter det vi føler. Etter å ha fingret med de forkrommede girskifthendlene ruller vi majestetisk av gårde i niende gir på motorveien. Det er nesten så man ikke tror det: En ni-trinns automatgirkasse i en Honda? Fra ZF? Det er sant. Innkjøpt i Friedrichshafen i Tyskland, fraktet til Japan og montert til den 160 hk sterke 1.6 –DTEC dieselmotoren som sitter i den faceliftede CR-V. Prispåslaget i forhold til en manuell girkasse er 30.000 kroner.

Er det verdt det?

At det lønner seg å velge denne varianten er hevet over enhver tvil. Den setter i gang med en liten rykking, men automatikken arbeider perfekt i bakgrunnen, om en ikke så lynraskt, men skifter til neste gir når den skal for å sørge for at den 350 Nm kraftfulle biturbo-dieselmotoren snurrer mest mulig innenfor et turtallsområde mellom 2000 og 3000 o/min. Vi bestemmer oss for å gi motoren en skikkelig utfordring: Hastigheten er 160 km/t og vi ligger i niende gir. Da gir vi jevnt og forsiktig gass, slik at ikke girkassen skifter ned til et lavere trinn. Om ikke før, så vil det ved slike hastigheter raskt åpenbare seg om det er trekkraft nok i motoren. Selv med en egenvekt på 1,7 tonn trekker den tunge SUV-en videre oppover. Med full last i oppoverbakker må den firesylindrede motoren arbeide tyngre, men forblir også under sterk belastning tilfredsstillende støysvak og harmonisk. Når bilen igjen ruller i utforbakkene avlaster automatikken de solide bremsene gjennom å på egenhånd automatisk gire ned to trinn. Men på den andre siden er selve skiftehendelene ved rattet så ergonomisk riktig plassert, at man selv kan skifte gir med bare en liten håndleddbevegelse, og dermed mer enn gjerne gjør jobben selv. Hva med forbruket? Det er omtrent på samme nivå som den 2,2 liter store og 150 hk sterke forgjengeren, med sine 0,78 liter/mil under vår testkjøring. For en 4,4 meter lang firehjulstrekker med automatgir er dette absolutt et anstendig tall. Den som forsøker å kjøre litt mer sparsommelig vil utvilsomt kunne få forbruket ved blandet kjøring ned til 0,68 liter/mil.

Nytt i cockpit: Et infotainment-system med sju tommer berøringsskjerm, samt den særpregede valgspaken for girtrinnene

Nytt i cockpit: Et infotainment-system med sju tommer berøringsskjerm, samt den særpregede valgspaken for girtrinnene

 

Ingen kan by på mer enn dette

Den andre store og viktige særegenheten til CR-V er, som du i motsetning til den flotte ni-trinns automatgirkassen, får inkludert i prisen. Det store og velformede bagasjerommet er godt over gjennomsnittet med sitt volum på 589 liter, samtidig som bilen byr på et unik setekonsept. Trekker man i en spak – enten inne i kupéen eller bak i bagasjerommet – folder baksetet seg smart sammen og gir et helt flatt lasterom med et volum på 1669 liter. Med setene oppslått vil fire passasjerer føle seg vel ivaretatt, omsluttet av myke kunststoffer. Men det er også andre nyheter: Det android-baserte infotainment-systemet Honda Concert. På en 7 tommer stor berøringsskjerm kan føreren ved hjelp av fingertuppene velge menyer og zoome, laste ned Apps, tilkoble en smart-telefon ved hjelp av
Bluetooth eller Mirrorlink, og surfe på internett. Den eneste svakheten vi har oppdaget er at betjeningsknappene på sidene virker litt upresise og reagerer litt tregt når de trykkes på.

Både bagasjerom og bakseter byr på gode plassforhold og holder en høy kvalitet.

Både bagasjerom og bakseter byr på gode plassforhold og holder en høy kvalitet.

CR-V forblir vennlig

Selv om Honda lover oss i forbindelse med faceliften at CR-V har fått en mer direkte styring, forblir den slik vi kjenner de fleste SUV’er: den beveger seg godmodig gjennom kurvene med betydelig krenging når hastigheten øker. Men hvorfor ikke? Bilens smidige drivlinje er like så komfortabelt balansert som de bekvemme setene, om enn litt mangelfulle når det kommer til sidestøtte. Resultatet er at CR-V på ingen måte inviterer til samme engasjement på svinget vei på nivå med en Mazda CX5, men byr derimot på glede og harmoni gjennom sine fine skiftehendler med ni trinn.

Fjæringen er avstemt mot det komfortable, og det gir en noe treg og avdemper kjøredynamikk på svinget vei. Kraften går også til bakhjulene etter behov

Fjæringen er avstemt mot det komfortable, og det gir en noe treg og avdemper kjøredynamikk på svinget vei. Kraften går også til bakhjulene etter behov

 

KONKLUSJON BRA:

Kultivert drivlinje, sikre kjøreegenskaper og komfortabel fjæring. Et stort antall sikkerhetssystemer og moderne infotainment-system. Gode plassforhold – både i kupé og bagasjerom.

MINDRE BRA:

Noe treg og avdempet når det gjelder kjøredynamikk. Drivstofforbruket ligger på et gjennomsnittsnivå.

I nedkant av dashbordet finner vi et helt arsenal av trykknapper

I nedkant av dashbordet finner vi et helt arsenal av trykknapper

Tekniske data Motor

Rekke-fire dieselmotor med turbolader og ladeluftkjøler.
Slagvolum 1597 ccm. Ytelse 118 kW/160 hk ved 4000 o/min.
Maks dreiemoment 350 Nm ved 2000 o/min.

Kjøredynamikk/ytelser

Toppfart: 197 km/t
Akselerasjon: 0-80 km/t 7,0 sek
0-100 km/t 10,3 sek
0-120 km/t 15,2 sek
0-140 km/t 21,1 sek

Bremsestrekning:

Kalde, fra 100 km/t 35,1 m
Kalde, fra 130 km/t 59,8 m
Varme, fra 130 km/t 60,4

Testforbruk

0,78 l/mil

Grunnpris:

CR-V 1.6 i-DTEC 4 WD Elegance A/T Kr 448.000.-

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på