Hej då, femcylinder!

ams_volvo_5_zylinder_farewell_tour_schweden_2015_de_103-edit-260815

Ja, en svensk overskrift koster vi på oss når Volvo tar farvel med sine femsylindrede motorer. Vi tar en avskjedstur gjennom Småland med en 850 T-5R.

Tekst: Heinrich Lingner og Jan Einar Wettre

Foto: Dino Eisele

Ikke alt er som man tror i Småland. Lønneberget ligger faktisk i Katthult, og Bakkebygrenda ligger i Sevedstorp. Men det hindrer oss ikke i å ta en liten rundtur i postkortvakre Sør-Sverige som en avskjed med Volvos femsylindrede motorer. Det var i hvert fall idéen. Men det skulle vise seg at det var lettere sagt enn gjort å skaffe en passende farkost til turen. Vi hadde bestemt oss for en T-5R med sedankarosseri, og slike ser man absolutt ikke på hvert gatehjørne, heller ikke i Sverige. Denne spesialmodellen med en 2,5-liters femsylindret motor med 240 hk ble bare produsert i 5500 eksemplarer. Opprinnelig skulle det bare være 2500, men på grunn av den store etterspørselen ble det til slutt laget 1975 gule eksemplarer, 3025 svarte og til slutt en spesialserie på 500 mørkegrønne. Vår er altså en gul sedan. Den fant vi i Växjö, altså rundt 200 km sørøst for Göteborg. Og det er akkurat dit vi ville: Småland, dette idylliske området i Sverige som ble så berømt på grunn av Astrid Lindgrens barnebøker.

Øya og brua er privat eiendom, men heldigvis er det ingen som ser oss.

Øya og brua er privat eiendom, men heldigvis er det ingen som ser oss.

Bilen tilhører Ulf, og Ulf har før kjørt tømmerbiler fra Scania gjennom de dype skogene. Han ser ut som om han også lastet tømmeret på bilen med håndmakt. Nå er han sjefen for en håndverksbedrift, har slått seg til ro og har én kone, tre barn og en garasje full av samler-Volvoer.

Den gule 850 T-5R er en av dem, og den er faktisk en av Ulfs stoltheter. Han har blader og brosjyrer der bilen er avbildet, for Ulfs gule bil er trolig den eldste T-5R som eksisterer. Bilen, som har registreringsnummer PDY 444, ble tidlig brukt som reklame- og pressebil. I Sverige beholder bilene nemlig samme nummer hele livet. Hvis du vil ha flere detaljer om svenske registreringsskilter, kan vi avsløre at på disse skiltene finner man også to små tallkolonner som viser chassisnummer og datoen for første gangs registrering.

PDY 444 - still going strong

PDY 444 – still going strong

Men tilbake til Volvos femsylindrede motorer. De vil snart ikke finnes mer, fordi Volvo vil satse bare på toliters firesylindrede motorer for den nye plattformen. Det gjelder både bensin og diesel, og dermed er det slutt på en 25 år gammel tradisjon. Det kan man synes er synd, for de karaktersterke femsylinderne hørte alltid til de beste sidene ved de diverse Volvo-modellene. Og slik var det helt siden den første 850-en i 1991. Tallet 5 i navnet henspiller jo nettopp på antallet sylindere.

5 sylindre - 2,3 liter - 240 hk

5 sylindre – 2,3 liter – 240 hk

For 850 kom det ikke på tale med noen gammel sekssylindret motor, fordi motoren måtte monteres på tvers. Derfor kuttet man bare vekk en sylinder. Porsche hjalp til ved motorutviklingen, for de hadde allerede vært behjelpelige med utviklingen av sekssylindrede motorer, og den femsylindrede varianten lå så å si i familien. Og da passer det med et lite kurs i historien til de femsylindrede rekkemotorene: Motorkonseptet ble unnfanget av Ferdinand Piëch på midten av 70-tallet. Han hadde nettopp forlatt Porsche, og som frilanskonstruktør utviklet han motoren OM617 for Mercedes. Litt etter jobbet han hos Audi, og ga Audi 100 en femsylindret motor. I 1991 kom Volvos 850-modell, og den var et større skritt for merket enn man kanskje skulle tro i dag. Den tyske utgaven av AMS skrev samme år at noe lignende sist hadde skjedd hos Volvo da PV 444 ble presentert i 1944. 850 var nemlig en helt ny modell, med nytt drivverkkonsept og nye motorer.

Ulf har gamle blader med bilder fra den gangen da PDY 444 var rød.

Ulf har gamle blader med bilder fra den gangen da PDY 444 var rød.

Den gangen virket ikke designet særlig moderne, for den stildannende sjefstylisten Jan Wilsgaard foretrakk som før en klar firkantform og ikke myke, runde former. Fordelen med denne konservative filosofien er at en 25 år gammel 850 selv i dag ser ung og tidsmessig ut, ikke det minste antikvert, snarere tidløs, solid og tillitvekkende. En vakker bil, rett og slett.

Det er også Ulfs 850 T-5R i Merkur-gult med en liten hekkvinge, grå 17-tomsfelger med stjerneform og den spesielle frontspoileren. Alt er standard, sier Ulf, men lakken er ny. Og mens han blar gjennom flere bilblader forklarer han at bilen først var gul, så rød, selv om den ikke kunne leveres med den fargen. Så ble bilen solgt til private eiere, og da var den kobberfarget. Ulf har lakkert den i originalfargen igjen. «Og hvor vil dere kjøre?» spør han. Til Lønneberget, svarer vi, og hvis vi har tid vil vi også til Bakkebygrenda og til havet.

På veien til Kalmar drypper det litt, så vi tar interiørbilder.

På veien til Kalmar drypper det litt, så vi tar interiørbilder.

«Det er ikke noe problem,» forsikrer han oss, «for det er ikke så langt borte. Tanken er full og nøkkelen står i.» Vi setter oss inn, og blir slått av bilen ikke er så stor i dag som den kunne virke den gangen da den var ny. Det betyr ikke at den har krympet, for den er fortsatt 4660 mm lang, men verden har blitt større, og dagens mellomklassebiler er rundt fem meter lange.

Det har blitt kveld, men siden det er slutten av juni står sola fortsatt høyt over tretoppene. Vårt første mål ligger svært nær. Fotografen spør bare hvor nærmeste innsjø er, slik at han får tatt noen idylliske bilder i kveldssolen. Og siden dette er Skandinavia er nærmeste innsjø rett rundt hjørnet. Den heter Helgasjön og er 48 kvadratkilometer stor. Blant attraksjonene finner vi dampbåten Thor og en liten øy med slottsruinene Kronoberg. Det er mer interessant enn man kanskje skulle tro, for Kronoberg forteller mye om Smålands historie, hvis man bare hører etter. Frem til midten av det 17. århundre var denne regionen bare løst forbundet med det svenske kongeriket, og bestod av flere små riker med egne småkonger. Lønneberget ligger også i Småland, men Emils hus fra TV-serien står i Katthult. Huset er lett å finne så snart man innser at det ikke ligger i Lønneberget. Det holder å følge skiltene i retning av Katthult, og så svinge av veien der tettheten av bobiler og feriebiler er størst.

Ikke alt er som det ser ut. Lønneberget er egentlig i Katthult.

Ikke alt er som det ser ut. Lønneberget er egentlig i Katthult.

Huset er privateid og ser akkurat ut som på filmen, og det er selvsagt forbudt å kjøre helt frem. Vi spør eieren om lov, og får likevel tillatelse til å kjøre 850-en helt bort. Ingen av de mange besøkerne lar seg forstyrre av det, med unntak av en turist som mener at bilen ikke passer inn i idyllen. Vi sier at vi er helt uenige, før vi igjen setter oss inn.

Neste mål er Vimmerby, for i Astrid Lindgrens fødeby er det en liten lekepark som også inneholder en Villa Villekulla. Så kjører vi videre i retning øst, og snart ruller vi avslappet langs Østersjøen mens motoren buldrer rolig i 2800 o/min med tenningsrekkefølgen 1-2-4-5-3.

Svenske kjøttboller finner vi bare på Ikea, så vi prøver. Køen i kafeteriaen er like lang som hjemme, og kjøttbollene selv ser ikke så annerledes ut. Nåvel, vi dropper det og tar oss heller noen hamburgere på en bensinstasjon mellom Kalmar og Växjö. Vi visste jo allerede at i Småland er ikke alt som det ser ut.

De 240 hestene er bare på plass et kort øyeblikk før elektronikken skrur trykket ned. Firetrinnsautomaten er av den milde sorten, og skifter gir mykt og sakte.

De 240 hestene er bare på plass et kort øyeblikk før elektronikken skrur trykket ned. Firetrinnsautomaten er av den milde sorten, og skifter gir mykt og sakte.

Tekniske data – Volvo 850 T-5R

Karosseri

Femseters sedan. Lengde x bredde x høyde 4660 x 1760 x 1400 mm. Akselavstand 2665 mm. Egenvekt 1399 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng. Foran tverrstag og McPherson-fjærbein. Bak tverrstag og langsgående stag, skrufjærer og støtdempere. Stabilisator foran og bak. Ventilerte skivebremser foran, skivebremser bak. Dekkdimensjon foran 205/45 ZR 17.

Kraftoverføring

Forhjulsdrift. Firetrinns automatgirkasse.

Motor

Femsylindret rekkemotor med turbo og ladeluftkjøler. Slagvolum 2319 cm3. Effekt 240 hk ved 5600 o/min. Maks dreiemoment 330 Nm ved 3000 o/min.

Ytelser

0-100 km/t: 6,9 sek

Toppfart: 245 km/t

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på