Gylne tider – vi prøver nye BMW X2

Med X6 og X4 var BMW tidlig ute med den nye arten SUV-coupéer. Nå runder merket av modellutvalget med en tilsvarende versjon av X1. Vi har kjørt X2 med toliters dieselmotor på 190 hk.

Tekst: Clemens Hirschfeld og Jan Einar Wettre

Etter hvert har hver tredje solgte BMW blitt en SUV. Og en fjerdedel av dem igjen er visuelt ekstra kraftfulle og dynamiske, de såkalte SUV-coupéene. Den nye X2 skal sørge for at denne andelen øker enda mer. Oppskriften fungerer fint for X4 og X6, og inneholder en kraftig front og en coupélignende taklinje. Silhuetten til den femdørs X2 virker derimot mindre ekstrem enn hos de større søsknene. Dobbeltnyrene i grillen er bredere nede enn oppe, og fra før kjenner vi den blåhvite logoen på C-stolpen. Bayerne viser fargerikdom med lakkeringen i Galvanic Gold og de matt grå tilleggsbitene. De er en del av utstyrspakkken M Sport X, og til den hører også LED-lyktene.

I baksetet er det nok plass til bein og hode

X2 er bygd på samme basis som X1, og de to deler motorer også. Men SUV-coupéen er åtte cm kortere og sju cm lavere. Hvis du venter de vanlige trange forholdene i baksetet, har du bare delvis rett. For selv 1,90 meter høye passasjerer støter ikke lenger hodet i taket, og takket være en uforandret akselavstand (2,67 meter) har de tilstrekkelig beinplass. Selv bagasjerommet på 470 liter er bare 35 liter mindre enn i søstermodellen, men lastekanten er litt høyere. På grunn av de skrå rutene er oversikten heller middelmådig, så et ryggekamera er en investering som kan anbefales.

De små og skrå rutene hemmer oversikten bak og til sidene

Ellers virker materialkvaliteten inne i bilen også middelmådig. I en bil som i denne versjonen koster godt over en halv million kroner bør høyverdig plast og rette sømmer i setetrekket være en selvfølge. Men når det gjelder avansert multimedia har X2 svar på de fleste spørsmål.

Vi har sett nok. Nå vil vi kjøre. Først tar vi xDrive 20d med til Lisboa på delvis dårlige veier. De innstillbare støtdemperne er satt i Comfort, men det er det lite å merke til. Støt fra tverrskjøter, kumlokk og dumper trenger bortimot udempet inn til passasjerene, noe som nok skyldes det stramme sportsunderstellet med ti millimeter senking og 19-tomsdekk.

Som de fleste BMW-er gir også X2 stor kjøreglede

På motorveien er det pendlertrafikk, optimale betingelser når vi skal sjekke den adaptive cruisekontrollen. De kamerabaserte assistentene for filskift og køkjøring oppfører seg ikke like suverent her, som de radarstyrte systemene i større BMW-er. Det gir seg blant annet utslag i overdrevet harde bremseinngrep, samt sene og lite fintfølende inngrep i styringen.

Vi legger den portugisiske hovedstaden bak oss, og trafikken letter. I motorveifart på 120 km/t holder to-liters dieselen seg i bakgrunnen rent akustisk. Men vi noterer oss en del vindstøy.

Alle de firesylindrede bilene har 90-millimeters eksosrør fra X6 M

I sportsmodus reagerer drivlinjen mer spontant på gasspedalen, og den åttetrinns automatkassen skifter gir raskere. Den unner seg noen ganger et lite sekund tenkepause før den rykkfritt skifter gir. Med en firesylindret motor på 190 hk er X2 tilstrekkelig motorisert, men har ikke digre kraftressurser. Den firehjulsdrevne SUV-coupéen trekker jo på solide 1675 kg.

Ifølge BMW skal X2 spurte til 100 km/t på 7,7 sekunder. Subjektivt virker ikke bilen så sprek som tallene kan antyde. I en dieselmotor betyr ikke høyere turtall nødvendigvis mer kraft, og det maksimale dreiemomentet er på plass bare i et ganske smalt bånd mellom 1750 og 2500 o/min.

Bak den smale luken er det plass til maksimalt 1355 liter.

Sportssetene fortjener ros. De er polstret på en måte som gjør langturer meget behagelige, og de tilbyr mye sidestøtte. Og det trenger vi på de svingete veiene i nærheten av Lisboa. Med den presise og ikke for lette styringen fra M Sport og den variable firehjulsdriften gir 20d mye kjøreglede. Og akkurat det har BMW levert i mange tiår.

Interiøret er det samme som i X1, den middelmådige materialkvaliteten likeså. Infotainment-systemet kan betjenes med tale, berøring, trykking og dreiing.

Konklusjon

X2 har samme teknikk som X1, men den virker visuelt mer dynamisk, og oppfyller ønsket om individuell opptreden. Det at den tilbyr mindre plass og koster mer, vil ikke ha noen innflytelse på salget. Viktigere innvendinger er da den moderate komforten og de heller gjennomsnittlige materialene, som ikke hører hjemme i premium-klassen.

Clemens Hirschfeld

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på