Godbiter for Jaguar-fansen

Jaguar

Av og til dukker det opp en urørt klassiker i markedet. Den britiske sportsvognforhandleren Hexagon har fått inn to.

Jaguar E-type er et ikon i sportsbilverdenen. Når den ble lansert i 1961 var den ikke bare ytelser og kjøreegenskaper som lå langt foran konkurrentene, den var også betydelig rimeligere. At den i tillegg så meget bra ut gjorde den ikke mindre populær. Designet og populariteten har holdt seg helt til våre dager, og E-type er en ettertraktet klassiker.

E-type ble fornyet to ganger frem til siste bil rullet ut av fabrikken i 1974. Totalt ble over 70.000 biler bygd. Serie 1 kan lett gjenkjennes på at hovedlyktene er dekket av glass. Baklyktene er over den delte støtfangeren, og eksosen under skiltet bak. Fra starten kom de med en 3,8-liters rekkesekser, men fra 1963 ble det økt til 4,2-liter. Dette er den mest ettertraktede modellen, og det er et par slike den britiske sportsvognsforhandleren Hexagon nå har annonsert for salg. En roadster og en coupé, begge perfekte biler med utrolig lav kilometerstand.

Jaguar

Den røde roadsteren  kan trolig være den E-typen med lavest km-stand som fortsatt eksisterer. Med kun 8676 miles på telleren har den blitt sparsomt kjørt siden Mr. M. Hart hentet den ut fra forhandleren P.J. Evans i Bormingham den 22. Februar 1965. Bilen bærer preg av forsiktig og sparsomt bruk, samtidig som den er holdt i trom og vedlikeholdt gjennom over 50 år.

Jaguar

Den blå Coupéen har gått 10513 miles og er også trolig den Serie 1-coupé med lavest kjørelengde. Bilen som har en nydelig fargekombinasjon har tilbrakt hele sitt liv på New Zeeland. Den ble solgt ny av Jaguarforhandleren Archibald’s Garage i Christchurch til en Mr D G Owen den 11. Februar 1966. Bilen har vært på New Zeeland helt til nå. Denne bilen har både den originale kjøpekontrakten og annen dokumentasjon. Det originale verktøysettet og jekken følger også med, og er i perfekt stand.

For samlere med tykk lommebok er det derfor mulig å sikre seg noen av verdens mest ikoniske biler fra 60-tallet. Urørte originalbiler med kledelig patina. Ikke nyrestaurerte garasjedronninger. Prisen er kanskje i høyeste laget for de fleste av oss, men det er lov å drømme. Prisforlangende er satt hårfint under 250.000 pund. I norske penger er det snaut 2,8 millioner.

2. Jaguar E-Type FHC-front 2. Jaguar E-Type-Roadster-front 3. Jaguar E-Type FHC side Jaguar 4. Jaguar E-Type FHC-rear 4. Jaguar E-Type Roadster-rear 5. Jaguar E-Type FHC-rear-side 5. Jaguar E-Type Roadster rear-side 6. Jaguar E-type FHC engine 6. Jaguar E-type Roadster engine 7. Jaguar E-type FHC driver-seat 7. Jaguar E-type Roadster interior 8. Jaguar E-type FHC boot 8. Jaguar E-type Roadster boot

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på