En ny generasjon Kia Ceed.

Kia Motors viste i dag frem helt nye Ceed, før den vises for publikum på Geneva Motorshow som starter i mars. Det er tredje generasjon Ceed som nå lanseres, og Kias design og utviklingsteam i Frankfurt står bak modellen som skal produseres på Kias europeiske fabrikk i Zilina, Slovakia.

Nye Ceed har et selvsikkert og sporty utseende, kommer med ny teknologi, nytt utstyr og bedre kjøreegenskaper. Også navnet får en liten endring; cee’d blir til Ceed, som står for en bil produsert for Europa (Community of Europe), med Europeisk Design.

Siden produksjonen av første generasjon Ceed startet i desember 2006, er det produsert mer enn 1.28 millioner biler. 640.000 av disse er andre generasjon Ceed som ble lansert i 2012. Kia venter at den nye modellen vil stå for en enda større andel av salget i Europa.

“Ceed har vært en svært viktig modell for Kias vekst i Europa i mer enn et tiår. Nye Ceed bygger videre på det solide fundamentet, og tilbyr moderne design og avansert teknologi som forbedrer komfort og sikkerhet. Nye Ceed vil være en av de mest innovative bilene i sin klasse når den lanseres” sier Michael Cole, Chief Operating Officer for Kia Motors Europe.

Nye Kia Ceed får sin publikumsdebut på bilmessen i Genève 6. mars, og Kia vil også der vise en annen fremtidig modell i Ceed familien for første gang.5-dørs Ceed lanseres for salg i juni 2018.

Viktig rolle for Ceed

Biler i C-segmentet utgjorde 22% av alle biler solgt i Europa i 2017. Ceed sto for 16% av Kias totale salg i Europa i fjor, og har siden 2012 vært en av Kias bestselgende modeller i tillegg til Sportage.

“Siden introduksjonen av Ceed i 2006 har Kias markedsandel i Europa økt fra 1.5% til 3% i 2017, og salget mer enn doblet seg fra 225,000 biler til mer enn 472,000 biler i 2017. Ceed vil fortsette å bidra til Kias vekst fremover, og er en av våre mestselgende produkter” sier Michael Cole.


Nytt design for en ny generasjon Ceed

Nye Kia Ceed er designet på Kias europeiske designsenter i Frankfurt under ledelse av Gregory Guillaume, europeisk designsjef, og Peter Schreyer, President of Design and Chief Design Officer. Enkelte designelementer er videreført fra Stinger, og Ceed har fått et mer selvsikkert og sporty utseende.

Den har blitt lavere og bredere, og lengre overheng bak gir den et mer atletisk uttrykk. Rette linjer erstatter de rundere formene til forgjengeren, og fronten har fått en bredere tigernese-grill med lavere luftinntak. Nytt er også ‘ice cube’ LED kjørelys som standard, noe som tidligere har vært forbeholdt GT og GT-Line modellene. De skarpe, rette linjene et forlenget panser og bilen får en mer oppreist profil. Skulderlinjen er mer horisontal, og den nye modellen adopterer den brede C-stolpen som har blitt et kjennetegn på Kias design de siste årene. Bak gir nye LED kjørelys Ceed bedre synlighet og gjenkjennelse på veien.

Kunde vil kunne velge mellom 12 lakkfarger, og flere ulike felgstørrelser og design.

Interiør

Innvendig er Ceed utformet mer ergonomisk, og kupédesignet fra de nyeste Kia-modellene er tilpasset Ceed. Designet gir mer romfølelse, bedre benplass og bedre sikt.

Dashbordet er splittet i en øvre del for berøringsskjerm og infotainment system, og nedre del for brytere for lyd- og klimaanlegg. Midtkonsollen er vinklet mot førersetet for enklere tilgang. Det er benyttet mykere og mer sofistikerte materialer, og man kan velge mellom ulike stoff, kunstskinn eller ekte skinn til setene.

Ceed er bygget på Kias nye ‘K2’ plattform, og er 20mm bredere (1,800mm) og 23mm lavere (1,447mm) enn utgående modell. Akselavstanden forblir den samme på 2,650mm. Overheng i front er 20mm kortere (880mm), og overheng bak er 20mm lengre (nå 780mm). Den nye plattformen gir en mer effektivt «pakket» bil som får større bagasjerom (395 liter), bedre skulderrom for baksetepassasjerer, bedre plass og lavere kjøreposisjon i førersetet.

Utviklet for Europeiske veier

Nye Ceed er utviklet for europeiske veier og med tanke på den europeiske kjøperen. Kjøreegenskapene er finstilt for å gi bedre dynamikk og engasjement, med mer presis og responsiv styring.

Ceed leveres med flere motoralternativer; Kias populære 1.0-liters turbobensin med 120 hk, en ny 1.4 liter turbobensin med 140 hk, samt en 1.4 liters bensinmotor på 100 hk. I tillegg kan nye Ceed leveres med Kias helt nye ‘U3’ diesel motor, tilpasset de strenge grensene i Euro 6d TEMP utslippsstandard. Motoren kommer med 115 og 136 hk, og utslipp er ventet å komme under 110 g/km etter den nye målestandarden new Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP), omregnet til New European Driving Cycle (NEDC).

Alle motorer kan pares med en seks-trinns manuell gearkasse, mens de nye 1.4 liter T-GDi og 1.6-liter CRDi motorene også kan leveres med Kias syvtrinns dobbelklutsj-kasse.


Teknologiske innovasjoner

Nye Ceed vil bli den mest innovative bil i sin klasse når salget starter 2. kvartal i år. Infotainmentsystemet er tilgjengelig som 5.0 eller 7.0 tommer berøringsskjerm eller som 8.0 tommer med navigasjon. Full smarttelefon-integrasjon, automatisk lys og nøkkelfri inngang leveres som standard.

Fører velge ulike kjøremodus i «normal» eller «sport». I modus «normal» er optimaliseres drivstofforbruket og mer avslappet styring. I kjøremodus «sport» forbedres gasspådraget som gir raskere akselerasjon, og styringen blir mer direkte og følsom for input fra fører.

Et tilvalg er oppvarmet frontrute som som smelter bort is og snø som gjør Ceed enklere å leve med i kalde vintermåneder. Det er første gang denne teknologien benyttes i en Kia. Trådløs mobillader, ventilerte og oppvarmede forseter og oppvarmede bakseter er også tilgjengelig utstyr.

I tillegg til bilens 7 kollisjonsputer sørger avanserte førerassisterte programmer for å gi enda bedre beskyttelse og minimere muligheter for kollisjon. Standard sikkerhetsutstyr inkluderer fjernlysassistent, førervarsel, filskiftholder og kollisjonsvarsel.

Som første modell for Kia i Europa blir Ceed tilgjengelig med Lane Following Assist, autonom kjøring på nivå 2. Lane Following Assist kartlegger biler foran i trafikken og identifiserer passende luker i andre filer for å kjøre mer økonomisk ved mye trafikk. Systemet avdekker veimerking for å holde bilen i filen og kontrollere akselerasjon, bremsing og styring avhengig av bilene i front. Systemet benytter eksterne sensorer for å opprettholde sikker distanse og kan benyttes i fart mellom 0 og 130 km/t.

Annet tilgjengelig utstyr inkluderer Smart Cruise Control med Stop & Go, blindsonvarsler, varsel for kryssende trafikk bak bilen, smart parkeringsassistent og fotgjenger gjenkjenning med varsler for kollisjon.

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på