Gammel og ny Porsche GTS

Cayman_Carrara-GTS_frontI 1964 lanserte Porsche sin første midtmotorbil. 904 Carrera GTS var en racerbil for privatførere, og fantes også i en lett trimmet gateversjon. Kun fire av dem fikk den 6-sylindrere boksermotoren fra 911. En av dem stilte Porsche til vår disposisjon en kjølig høstmorgen.

Vi hadde lyst til å la den møte den nye Cayman GTS, etter vårt syn den eneste moderne Porsche som fortjener GTS-betegnelsen. Vi ville sjekke om DNA-et fra 904 fortsatt var til stede i den 50 år nyere bilen.

Cayman_Carrara-GTS

Gamlefar virker veldig liten ved siden av Cayman. En lettvekts ramme på kun 50 kg er dekket av et like lett plastkarosseri. Kjøreklar veier den bare 640 kg. Cayman er større i alle retninger, og veier over dobbelt så mye. Til gjengjeld har den en 3,4 liters motor på 340 hk mot 904’s 2-liter på 210 hk. Dermed har hver hestekraft i Cayman litt mindre å vekt å flytte på enn 904.

Det er naturligvis stor forskjell på å kjøre en moderne bil med all verdens hjelpemidler og komfortutstyr enn en spartansk utstyrt 50 år gammel sportsbil med sterke racinggener. Men i bunn og grunn er kanskje ikke bilene så ulike likevel. Erfaringene vi gjorde oss etter en dag med disse to bilene kan du lese om i auto motor og sport nr. 4-2015 som er i salg nå. En fyldig reportasje over 6 sider med flotte bilder signert vår dyktige fotograf Hans-Dieter Seufert

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på