Fortissimo – Ferrari F12 tdf

F12 tdf
Den nye F12 tdf er den sterkeste Ferrarien til gatebruk. Den begrensede serien er utsolgt, slik det seg hør og bør. Vi tar en tur med 780 hk.

Tekst: Heinrich Lingner og Jan Einar Wettre
Foto: Achim Hartmann

Tdf, altså. Td står ikke for turbodiesel, slik enkelte har vitset om. Nei, tdf står for Tour de France, og har ikke noe med sykkelløpet å gjøre. De færreste vet at det en gang fantes en Ferrari-modell med det navnet. I 1956 vant playboyen Alfonso de Portago racet Tour de France Automobile med en 250 GT for første gang. Denne bilen hadde en akselavstand som var forkortet til 2600 mm, og hadde et vakkert og slankt lettmetallkarosseri som var tegnet av Pininfarina og bygd av Scaglietti. Fra 1956 fikk Ferrari for vane å vinne dette løpet, og teamet vant løpet åtte ganger med tre generasjoner av 250 GT, inkludert GTO. Som minne om Portagos første seier fikk 250 Berlinetta med 2600 mm akselavstand tilnavnet Tour de France.

Lakken i Rosso Corsa Metallizato lyser opp høstskyggene som et leirbå

Lakken i Rosso Corsa Metallizato lyser opp høstskyggene som et leirbål

Og dermed er vi i nåtiden. Nærmere bestemt på landsbygda i Emilia-Romagna, som stort sett består av nettopp landsbygd. Her ligger disen over Appenninene om høsten, blå og gjennomsiktig, omtrent i retning av Abalone og så til høyre opp i fjellene. Og der sitter vi i en ny Ferrari F12 tdf, ett av 799 eksemplarer av spesialmodellen av F12.

Den er dermed en slags etterfølger til 599 GTO fra 2010. Den har mye kraft, og med knapt halv gass raser F12 tdf opp bakkene som skutt ut av en dampkatapult. Annet gir ligger inne til rett før 9000-merket på turtelleren, LED-lynene på rattet flyter sammen som på Micheal Schumacher’s F1-Ferrari. Og bang, så ligger neste gir inne. Det virker som om tre gir er mer enn nok helt til vi kommer til Tyrrenhavet. Et kort trykk på bremsen, og det er som om bilen treffer en vegg. Ned ett gir, styr inn i svingen, litt gass, gjennom svingen, vroooom igjen og videre.

F12 tdf

Bremsene i tdf kommer fra LaFerrari.

780 hk, rett under 1500 kg – dette er en brutal kjøremaskin. Da vil kanskje å kjøre i fjellene med den føles som å fly helikopter hjemme i stua, for å sitere Nelson Piquet? Nei. Til tross for de enorme ytelsene, den sofistikerte aerodynamikken og de vanvittige bremsene er denne F12-en en forbilledlig kontrollerbar sportsbil når den blir kjørt skikkelig. Ratt og pedaler reagerer på de fineste bevegelser, og leverer krystallklare tilbakemeldinger.

F12 tdf

Platene på forskjermene styrer fartsvinden.

Styringen snakker så direkte med føreren at det er som om du styrer dekkene av typen Pirelli P Zero Corsa direkte med håndflatene. F12 tdf skifter retning som en slalåmkjører i verdensklassen – spontant, stabilt, nøytralt. Understyring er det ikke et spor av, og bare med full gass på bane har hekken en tendens til å ville bryte ut. ‘Passo corto virtuale’ er Ferraris trylleformel. Som så mye på italiensk kan det høres ut som en arie i en opera av Verdi eller en strandpromenade ved Gardasjøen, men i dette tilfelle betyr det ‘virtuell kortere akselavstand’. I praksis betyr det at F12 tdf er den første Ferrarien som har bakhjulsstyring. Elektriske servoer fra ZF beveger de to bakhjulene opptil 1,5 grader, avhenging av styrevinkel, tverrakselerasjon og hastighet. Dette skjer i samarbeid med den elektroniske differensialsperren, tractionkontrollen og ABS-sensorene, og hensikten er å oppnå større smidighet og ekstremt stor stabilitet i svinger. På landeveien er det ikke å merke, bortsett fra at bilen kan holde urimelig høy fart gjennom svingene, like uforstyrrelig og stoisk som et eventyrlig raskt tog på brede skinner.

F12 tdf

Klar racingatmosfære, med nakne karbonfiberplater og pent sydd alcantara.

Selvsagt er ikke bare firehjulsstyringen nytt på tdf, for ingeniørene i Maranello har ogsågitt motoren litt ekstra futt. Det skjer blant annet med mekaniske ventilfjærer uten hydraulisk utligning og med variable innsugsrør, slik vi kjenner dem fra de gamle Formel 1-motorene i V10-konfigurasjon. I tillegg er det brukt et innsug med større gasspjeld. Resultatet er altså 780 hk ved 8500 o/min, i tillegg til et maksimalt turtall på 8900 o/min. Og så 705 Nm maksimalt dreiemoment ved 6250 o/min. På en Powerpoint-presentasjon ser grafene for effekt og dreiemoment ut som profilene på utforbakkene i verdenscupen. Dette betyr at denne V12-motoren med den uvanlige vinkelen på 65 grader er en svært ivrig kamerat, som kvitterer for hver millimeter gass med ekstremt rask og villig reaksjon. Det kan nesten virke som om man kunne detaljkontrollert hver enkelt hestekraft med litt ekstra følsom gassbruk. Slik sett er kanskje de sju trinnene i dobbelclutchgirkassen overflødig luksus, for motoren hadde klart seg helt fint med fem eller seks trinn. I tdf-girkassen ligger trinnene tettere, og dessuten skifter girkassen gir raskere.

F12 tdf

V12-motoren spinner opp til nesten 9000 o/min

Noe annet som er overflødig er å nevne at tdf akselererer kjappere enn en normal F12. Dette skal være den første gate-Ferrarien som spurter til 100 km/t på under tre sekunder, og til 200 km/t bruker den under åtte sekunder. Toppfarten ligger på 340 km/t, men i Italia er det like teoretisk som balanse i statsbudsjettet. Også aerodynamisk er tdf-en skjerpet. Bunnplaten er optimert, og spesielle plater akselererer fartsvinden og luften fra kjøleanlegget under bilen. Det gir downforce, i kombinasjon med sideplatene og diffusoren bak. Foran blir luften nøye styrt av et komplisert system av deltavinger, spoilere og flaps. Heller ikke det kan man merke ved rask landeveiskjøring. Det sammegjelder bilens nå 100 kg lavere vekt. Men heldigvis har vi Fiorano, den lille testbanen rundt Enzo Ferraris bolighus. Her skal tdf være tre sekunder raskere enn 599 GTO og to sekunder raskere enn F12 med 740 hk.

F12 tdf

Slissene gir bedre ventilasjon av motorrommet

Sjeftestfører Raffaele di Simone demonstrerer det på et par introduksjonsrunder, der han også viser stabiliteten til passo corto virtuale med et par ville svinger med ubetydelig hekksladd som resultat. Han anbefaler å la systemet stå i Race, og tilråder ikke å helt koble ut de elektroniske vaktbikkjene. I mellomtiden har solen gått ned bak husene, Raffaele ønsker oss god tur og lukker døra. De fire korte rundene er fort unnagjort, men de er nok til å bekrefte inntrykkene vi fikk på landeveien: Overveldende motorkraft som er lett å kontrollere, finkornet og meddelsom styring, uendelig veigrep og en nesten urokkelig nøytralitet. Og bremser vi ikke klarer å bremse for sent med, selv når vi velger bremsepunktene optimistisk. Dessuten er finishen i det enkle førermiljøet flott, med svart karbonfiber og alcantara. Omtrent slik er det man forestiller seg en racerbil for landeveien.

f12 tdf

På Fiorano er F12 tdf rundt tre sekunder raskere enn forgjengeren, 599 GTO

Og selvsagt vil vi at dette skal fortsette. Men terskelen er høy: 3,4 millioner kroner koster denne bilen, og da kommer de spesielle norske avgiftene i tillegg. Men det blir teoretisk, for alle eksemplarene var solgt før produksjonen begynte. I september ble en av de 84 bygde 250 TdF solgt på auksjon hos Sotheby’s. Den gikk for rundt 63 millioner kroner, altså omtrent 20 F12 tdf. Konklusjon Det er ikke ytelsene eller de ufattelige kjøreegenskapene som er mest fascinerende med denne Ferrarien. For meg er det kontrollerbarheten, de enorme kreftene og den selvfølgelige smidigheten. Den gjør seg ikke til og er ikke kunstig, den er bare en gjennomført bil for engasjerte førere.

F12 tdf

e trange setene er mekanisk regulerbare.

Tekniske data

Karosseri

Toseters coupé.
Lengde x bredde x høyde 4656 x 1961 x 1273 mm.
Akselavstand 2720.
Egenvekt 1415 kg.

Chassis

Uavhengige hjuloppheng.
Foran doble tverrstag, skruefjærer og støtdempere.
Bak tverrgående og langsgående stag, skruefjærer og støtdempere.
Stabilisator foran og bak.
Ventilerte skivebremser.
Dekk foran 275/35 ZR 20. Bak 315/35 ZR 20.

Kraftoverføring

Bakhjulsdrift, sjutrinns dobbelclutchgirkasse.

Motor

Tolvsylindret V-motor.
Slagvolum 6262 cm3.
Effekt 780 hk ved 8500 o/min.
Maks dreiemoment 705 Nm ved 6250 o/min.
Ytelser 0-100 km/t: 2,9 sek.
Toppfart: 340 km/t
Forbruk (EU): 1,54 l/mil.

Pris

3,4 millioner kroner før avgifter

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på