Den første turen i Urus

Lamborghini Urus er siste tilskudd i rekken av SUV-er fra produsenter vi aldri skulle tro ville produsere en SUV. Bilen ble lansert før Jul, men vi fikk en prøvetur et par måneder tidligere

Tekst: Heirich Lingner/Sven Furuly, foto Tom Salt/Lamborghini

Lamborghini iniviterte oss nemlig til Nardo for å prøvekjøre nykommeren. Ikke et vanlig serieprodusert eksemplar, men en av de første prototypene av SUV’en som skal bære navnet Urus. Gjett om vi hadde lyst til det!

De store høydepunktene i livet forsvinner ofte i løpet av et kort øyeblikk, nesten før du får sukk for deg. Det er først i ettertid, når du tar frem minnet, at du tenker: Wow!

Slik er det også denne gangen. Vi befinner oss i et ganske enkelt møterom i det tekniske senteret på Nardo-banen. Rett overfor meg sitter Maurizio Reggiani. Han er Utviklings- og teknisk sjef hos Lamborghini, og forteller følgende til de to oppstemte journalistene som sitter i rommet, en britisk kollega og meg: Dere er de første utenforstående – som ikke tilhører vårt eget team – vi lar få lov til å kjøre prototypen.

Sjefen for testførerne, Mario Fasanetto forklarer det grunnleggende om bilen

Et par minutter senere befinner vi oss i depotområde til den delen av banen der handling-testene utføres. Tre kamuflerte Urus befinner seg der, og de lett buldrende V8-motorene står og varmkjøres. Sjefen for testførerne, Mario Fasanetto, forklarer oss kort de ulike prosedyrene, vi nikker – og setter oss inn i bilen.

Fra landevei til bane

Vi setter i gang. Vi kjører etter hverandre. Varmer opp dekkene og forsøker å lære den 6,2 kilometer lange banen, slik Mario har bedt oss gjøre. Samtidig får man tid til å se seg rundt inne i Ursus.

Heksagonale åpninger til ventilasjonsluften, runde instrumenter med den klassiske Lamborghini-skriften, to berøringsskjermer i midten. Disse minner oss om Audi A8. Men noe som absolutt ikke fører tankene til A8 er rekken av brytere for innstilling av ulike kjøremodi en etasje lavere på konsollen. ”Tamburo” er det italienske ordet for trommel, og beskriver rulle-kontrollen som er plassert midt i toppen på girvelgeren til automatkassen. Til høyre og venstre for denne er det små brytere der man kan skifte mellom ulike kjøreprogrammer, eller velge seg tilbake til standardinnstillingene. Det er ytterligere to brytere der, for veksling til manuelt- og for parkeringsmodus av åttetrinnsautomaten. Spaken står i D, i modus Strada (vei). At alt står med beskrivelser på italiensk er bare midlertidig, og ikke slik det blir i serieproduksjon, hadde Reggiani fortalt oss på forhånd. Det er ikke mye tid til å reflektere over dette, for etter den andre oppvarmingsrunden gir Mario gass. Okay, girvelgeren i M, valgbryteren til Corsa (bane) og dermed er vi i gang. Og på hvilken måte!

Nå spiser Urus den lange rettstrekken langs muren mot depotområdet meter for meter i lynraskt tempo, og i det vi nærmer oss slutten på femtegiret beveger vi oss inn i en rask venstresving som kniper innover mot slutten. Sent, sent, svært sent, blinker det i Marios bremselys, full tyngde på bremsepedalen, innsving, og dermed var vi gjennom svingen.

Understyring? Nei. Veigrep? Å, ja! Svingkjøring i en Ursus

I de påfølgende krappere svingene er det som om prototypen formelig biter seg fast, styrer inn på det perfekte punktet, og trekker den medstyrende hekken med seg gjennom svingen. Understyring? Ikke antydning. Veigrep? Å, ja, så mye du kan drømme om. Torsen-differensialen i midten og sports-diff’en bak med torque-vectoring system  fordeler 850 Nm dreiemoment fra V8-motoren på fire liter så raskt til hjulene at ingen av disse får den minste sjanse til å spinne. Deretter opplever vi de fineste kurvekombinasjonene på Nardo: En rask høyresving i fjerdegir over et krøn, Lamborghinien kjennes et øyeblikk ut som om den vil lette og blikket møter horisonten, før du kort etter når det neste bremsepunktet. Vanvittig moro!

Dermed vil du sikkert spørre om hvordan totalopplevelsen var. Den er rask, har ekstremt presis styring, karosseriet krenger minimalt, og den minner absolutt ikke om det vi forbinder med en SUV. Men Ursus har også andre talenter. Det får vi demonstrert på den såkalte Pista Bianca. Der drifter Lamborghinien kontrollert og kan spinne så grusen spruter inn i buskene, men lar seg lett temme på den minste kommando.

Etter tre runder er festen over. ”Har du lyst på en ny runde?”, spør Maurizio. Hvilket tåpelig spørsmål!

KONKLUSJON

En terreng-Lambo

Den kan akselerere fra null til hundre km/t på 3,4 sekunder, kjøre presist på grusvei eller følge ideallinjene i toppfart på en racerbane. Ursus mestrer alt. At denne Lamborghini-modellen mangler det emosjonelle kick’et fra en ti- eller tolvsylindret motor, tror vi slett ikke kommer til å bekymret merkets fans. En fire-liters turboladet V8 med 650 hk og et dreiemoment på 850 Nm høres bra ut, det også.

Vi ser frem til å få prøvekjøre Urus også på landeveien. Bilen ble offisielt lansert på Fabrikken i Sant’Agata Bolognese i Desember, og vi klør i fingrene etter å legge bak oss flere mil i denne bilen. Imens får vi nøye oss med noen bilder og filmer.

”Vi startet arbeidet med blanke ark. Et utgangspunkt fra en sportslig SUV ville vært umulig” – Maurizio Reggiani, Utviklingssjef

En hyggelig førerplass

God plass også i baksetet

Dynamiske linjer som oser av kraft

Og selvsagt behersker Urus skikkelig vinterføre

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på