Ford GT

Ford-GT-2015

I forrige utgave av auto motor og sport kunne du lese om dramatikken på Le Mans i 1966, da en ung nordmann bidro til at Ford GT 40 vant sin første seier i dette langdistanseløpet. Nå har Ford presentert en ny utgave av den legendariske sportsbilen, og planen er å lansere den til 50-års jubileet for seieren, i 2016.

I 2002 ble det også lansert en moderne utgave av den gamle racerbilen – der hele designet og proporsjonene var beholdt – slik at ingen var i det minste tvil om bilens opprinnelse. Denne gangen har Ford-ingeniørene forlatt retro-tanken og gått en annen vei.

Ford-GT-bakfra

Den nye Ford GT har et moderne og slående design – slik supersportsbilene skal være – der bare noen ganske få detaljer har en viss likhet med den snart 60 år gamle originalen. Den er bygd opp som en monocoque av karbonfiber og har en midtplassert Eco-boost turbo V6-motor på 3,5 liter, kombinert med en syv-trinns dobbelclutch-girkasse. I følge Ford har den en effekt i overkant av 600 hk, og gjennom utstrakt bruk av karbonfiber, samt hjuloppheng og understelldetaljer av aluminium, skal vekt-/effektforholdet være det beste noen serieprodusert bil kan oppvise. Det finnes en håndfull supersportsbiler å sammenlikne den med, så vi får tro at Ford har rett i dette. Utstillingsbilen har 20” felger skodd med Michelin Super Sport Cup 2 dekk, så kanskje har Ford planer om å benytte GT i racing? En spennende tanke.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på