For Alfistiene blant oss – Stelvio QV

0-100 km/t: 3,8 sekunder. Toppfart: 283 km/t. Og takket være smart firehjulsdrift, elektronisk styrt chassis og torque vectoring på bakhjulene skal Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio også trives i svinger.

Tekst: Andreas Haupt og Jan Einar Wettre – Foto: Thomas Starck

Et stykke inn i ørkenen fra Dubai kan du bare kjøre så fort det går. Noen fartskontroll finnes det ikke her. I stedet finner vi et avsperret pass, mange hårnålssvinger, raske og langtrukne svinger og vekslende kurver som du kan ta som om det gikk rett frem, hvis du bare får en bra inngang. Ja, det er en morsom rute.

Men har vi også en passende reisekamerat i Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio? Effekt har den jo. V6-eren på 2,9 liter er den samme som i Giulia, der den begeistrer med sine 510 hk. Men Stelvio er seks cm lenger, 9,5 cm bredere og fremfor alt 25,5 cm høyere.

Det lyder problematisk. Helt til det øyeblikket da Alfas power-SUV vifter all tvil til side. Stelvio styrer ivrig inn i svingen, men uten å bli giftig. Den ligger i indre spor i den lange høyresvingen og trykker mykt med hekken. Styringen har en ganske direkte utveksling på 12:1, og den signaliserer til førerens håndflater når bakhjulene er i ferd med å slippe opp for grep og går over til å skli.

Så pipingen fra Pirelli-dekkene rundt 70 km/t er det altså ikke bruk for. Differensialen på bakakselen akselerer det hjulet som er ytterst i svingen, i dette tilfelle det venstre. Torque vectoring, altså. Dermed blir den kjørte radiusen redusert, og du kan sikte SUV-en inn mot neste sving.

Heller ikke på løst dekke viser denne bilen, som Alfa håper skal gi mye klingende mynt i kassen, noen svakheter. Før bakhjulene begynner å spinne griper en sentral fordelerboks inn og skyfler maksimalt 50 prosent av grepet til forhjulene. Ellers er Stelvio en firehjulstrekker med sterk hang til bakhjulsdrift.

Kupéen er innredet med skinn og alcantara. Og et par biter av karbonfiber.

Den kontrollerte overstyringen fungerer bare i Race-modus. Ellers griper stabilitetsprogrammet inn. I dynamisk modus lar elektronikken bilen få en del spillerom, men i Natural-modus går det litt strengere for seg. Så snart hekken truer med å bryte ut, snører ESC-en korsettet hardere til og suger luften ut av V6-motoren.

I kjøreprogrammet Advanced Efficiency sparer Stelvio på bensinen, så den kobler noen ganger motoren helt fra resten av drivlinjen. Eller den deaktiverer tre av de seks sylindrene. Alfa måler snittforbruket til 0,9 liter per mil. Men på vår klatretur på Jebel Jais ligger vi langt over det. Over kortere strekninger stiger forbruket til rundt to liter på mila.

Stelvio QV

De fire eksosrørene spiller et henrivende V6-soundtrack.

Vi aktiverer Race-modus igjen. Nå kommuniserer gasspedalen spesielt direkte med sekseren, men det gjør ikke turbosvakheten på lave turtall noe mindre. Deretter porsjonerer Stelvio kraften (maks dreiemoment 600 Nm) fint fra 2500 o/min, og det flyter jevnt. Dobbelturbomotoren dreier seg opp over 7000 o/min før åttetrinnsautomaten legger inn neste trinn. Og du kan gjøre det enda bedre selv med den store hendelen på høyre side. Alfas ingeniører har kalibrert programvaren på nytt etter Giulia QV, slik at motor og girkasse harmonerer bedre. Først rykker Stelvio til, og så freser SUV-en frekt fra sine fire eksosrør. Det er mekanisk autentisk og ikke kunstig.

Dermed legger QV-en under seg sving etter sving. De elektronisk styrte støtdemperne og de nyoppsatte fjærene håndterer ujevnhetene fint for SUV-en på 1830 kg. De er stramme, men ikke steinharde. Det er bra. For i ørkenen bak Dubai er ikke alle veiene helt perfekt asfaltert.

«Alfa har lykkes med å lage en svært sportslig SUV med Stelvio QV. Den trives også i svinger. Den har stramme dempere, men ikke for harde, og styringen er direkte, men ikke giftig. Firehjulsdriften tillater både kontrollert overstyring i Race-modus og fast veigrep. Turbomotoren nøler kort før den trekker for fullt, men da overbeviser den med kraftig skyv og en ildfull, ærlig klang.»

Andreas Haupt

 

Bagasjerom og baksete er stort nok til å overbevise husets frue om bilens praktiske egenskaper som familiebil. Det gjelder bare å la bilens rå kjøreegenskaper forbli en hemmelighet…

 

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på