Focus RS fører an i ny sportsbilsatsing fra Ford

FocusRS_Production_01

Ford akselerer produksjonen av sportsbiler for Europa når første Focus RS ruller av samlebåndet

Ford forventer å bygge 41.000 sportsbiler for Europa i 2016 mot 29.000 i 2015. Dette vil representere en vekst på 40%, mens 2015 sammenlignet med 2014 ga en vekst på 62%.

Blant modellene som skaper disse tallene er nye Focus RS, den første til å rulle av samlebåndet i den tyske Saarlouis-fabrikken, Ford Mustang, der Ford har mottatt over 13.000 bestillinger i Europa, og Focus ST og Fiesta ST.

Dertil kommer Ford GT, som vil bli lansert i 2016. Ford tilbyr dermed Europas mest omfattende modellrekke av sportsbiler, fra kompakte kombikupéer til rene supersportsbiler.

– Dette vil bli et virkelig bemerkelsesverdig år for Fords sportsbiler, med avanserte drivlinjer og chassisteknologi, inklusive nye Ford Performance AWD-system for Focus RS, sier Joe Bakaj, ansvarlig for produktutvikling hos Ford Europa.

Rekord-modellen RS

Focus RS er en av de 12 nye sportsbilene Ford vil tilby globalt frem mot 2020. Denne modellen er utstyrt med en spesialkonstruert versjon av Fords nye 2.3-liters EcoBoost-motor med 350 HK og vil gjøre unna 0-100 km/t på 4,7 sekunder, den hittil hurtigste akselerasjonen for en Ford RS-modell.

Focus RS har også den innovative Ford Performance AWD med dynamisk dreiemomentfordeling, som legger listen på et nytt nivå hva gjelder kjøreegenskaper, veigrep og hastighet i svinger.

FocusRS_Production_04

Siden ordrebøkene ble åpnet i september har kundene allerede plassert over 3.100 bestillinger, og ytterligere 250.000 personer har konfigurert sin egen Focus RS på Fords nettsider.

Bestselgende Mustang

FordGeneva2015_Mustang_05

Ford Mustang leveres med en 5-liters V8-motor med 421 HK – som akselererer fra 0 til 100 km/t på 4,8 sekunder og den mer drivstoffeffektive 2.3-liters EcoBoost-motoren med 317 HK, som når 100 km/t på 5,8 sekunder.

Ford Mustang var for øvrig den mest kjøpte sportsbilen i verden i 1. halvår 2015 ifølge globale registreringsdata fra IHS Automotive.*

Gjerrige ST-modeller med stor kjøreglede

WC-Award-Fiesta-ST--1

Salget av Ford Focus ST økte med 160% i 2015 sammenlignet med 2014, fulgt av lanseringen av en ny modell som for første gang også kunne leveres med dieselmotor. **

Ford Focus ST kombinerer ytelser med praktiske egenskaper og er tilgjengelig som 5-dørs kombikupé og stasjonsvogn. I motorprogrammet finner vi en ny 2-liters dieselmotor med 185 HK og 400 Nm dreiemoment ved siden av den 250-hesters 2.0-liters EcoBoost-bensinmotoren.

Etter lanseringen av den nye modellen tidlig i 2015 valgte 47% av kundene dieselmotor, som nylig ble forsterket med 6-trinns Power-Shift girkasse med dobbelt clutch.

I Norge viser salget etter 2015 at hele 64% valgte dieselmotor og 36% valgte bensinmotor.

Dieseldreven Focus ST med PowerShift er Fords hurtigst akselererende dieselbil noensinne, og går fra 0 til 100 km/t på 7,7 sekunder – 0,4 sekunder raskere enn modellen med manuell giring. Dertil har modellen et CO2-utslipp på 119 g/km med et kombinert drivstofforbruk på 0,46 l./mil.

Fiesta ST etablerte seg raskt som muskelbunten blant europeiske småbiler, og er blant annet tildelt over 20 priser og anerkjennelser i sitt første salgsår. Fiesta har en 1.6-liters EcoBoost-motor som utvikler 182 HK og gir 0 til 100 km/t på 6,9 sekunder. Over 30.000 Fiesta ST er solgt i Europa.

Den ultimate kjøremaskinen

The-all-new-Ford-GT-uses-lightweight-materials,-including-carbon-fibre

En ny Ford GT supersportsbil kommer i produksjon for et begrenset antall europeiske kunder senere i 2016.

Drevet av den hittil kraftigste Ford EcoBoost-produksjonsmotoren – som gir over 600 HK gjennom en 7-trinns girkasse, vil Ford fremstå som et teknologisk utstillingsvindu for ytelsene og innovasjonene til den aerodynamiske karbonfiberkonstruksjonen med sin lave vekt og bemerkelsesverdige effektivitet.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på