Focus Electric – i skyggen av konkurrentene

For kort tid siden testet vi de nyeste elbilene med lengst rekkevidde, og vi satte fokus på å finne den beste balanserte og mest interessante elbilen for folk flest. Siden dette er også Ford Focus Electric lansert i ny utgave i Norge. Kan den hevde seg blant de beste?

Likhetene mellom Ford Focus Electric og VW e-Golf er mange. Der BMW, Hyundai, Nissan, Opel og Renault har designet unike elbiler  i helt nye og frittstående konstruksjoner, har de to velkjente bilmerkene gått sin egen vei. De har begge valgt å bygge en elektrisk utgave av sine populære kompakte familiebiler i C-segmentet. Dette gir både en stor fordel og en stor ulempe: Både Focus og Golf er to velkjente bestselgere som tilbyr glimrende kjøreegenskaper, praktiske løsninger, god plass og et høyt kvalitetsnivå. Ulempen er at disse bilene er konstruert på tradisjonelle plattformer beregnet for en drivlinje bestående av en forbrenningsmotor, girkasse og bensintank. Dette vil dermed sette vilkårene for hvor elektromotoren, elektronikken og batteriene kan plasseres i bilen.

Det beste eksempelet på hvilke muligheter en helt ny konstruksjon gir, er Opel Ampera-e. Innenfor sine kompakte mål har den rimelig god plass, et bagasjerom som fungerer bra og greie kjøreegenskaper, med en NEDC-rekkevidde på hele 520 km. Dette er kun mulig fordi konstruksjonen gir plass til batterier med en samlet kapasitet 60 kWh og har en fint avstemt elektronikk. En stor batteripakke gir naturligvis høy vekt på bilen, og dette gir utfordringer når det gjelder kjøreegenskaper og kvikkhet, samt strømforbruk per kilometer. Den lange rekkevidden har gjort Ampera-e til en umiddelbar suksess i Norge , og vi snakker i dag om leveringstider på vel et år.

Veivalget til Volkswagen og Ford er på mange måter langt enklere. Gjennom å ta i bruk en velprøvd modell – i full serieproduksjon – og bygge den om til en elektrisk bil, blir kostnadsbildet helt annerledes. Da dreier det seg om å implementere en ”pakke” bestående av elektromotor, elektronikk og batterier innenfor de muligheter den eksisterende plattform/karosserikonstruksjonen tillater. Den største begrensningen er størrelsen på batteripakken. VW e-Golf har fått plass til en pakke på 35,8 kWh og dette rekker til en NEDC-rekkevidde på 300 km. Samtidig har VW-ingeniørene greid å plassere batteriene på en slik måte at mesteparten av bagasjerommets volum er intakt, fleksibiliteten er fortsatt til stede og til tross for en egenvekt på 1615 kg er mye av kjøreegenskapene og kjøregleden fortsatt til stede.

Vår testkjøring – i en blanding av tørr norsk landevei og motorvei med en temperatur på 17 grader, ga Opel Ampera-e en rekkevidde på 404 km og VW e-Golf en rekkevidde på 252 km.

Det er allerede fire år siden Ford lanserte den første utgaven av Focus Electric. En beskjeden batteripakke og mangel på hurtiglading, samt en lite praktisk batteriplassering i deler av bagasjerommet, førte til beskjeden interesse for denne elektriske bilen.  Nå er bilen kommet i en ny utgave og har en grunnpris i Norge på 233 000 kroner. Den nye batteripakken er på 33,5 kWh og bilen har nå fått DC hurtiglading (standard Combo/CCS-kontakt). Dette, sammen med en oppgitt NEDC rekkevidde på 225 km, gjør nå Focus til en elbil langt flere bør vurdere. Men denne rekkevidden plasserer Focus Electric seg i samme gruppe som Kia Soul EV, Renault Zoe med det lille 240 km batteriet, dagens Nissan Leaf (en helt ny modell kommer til høsten) og grunnversjonen av BMW i3 med lite batteri.

Det store spørsmålet er imidlertid hvilken rekkevidde Ford Focus er i stand til å levere under reell kjøring, og på dette området overrasker den. Under de samme kjøreforholdene, og i nøyaktig den samme testløypa som vi benyttet til vår store elbiltest for noen måneder siden (80% landevei/20% motorvei), leverte den en rekkevidde på 221 km. Det er relativt sett noe lenger rekkevidde i forhold til NEDC-normen enn de andre testbilene. Regenereringen har kun et fast trinn – det er riktignok mulig å sette girspaken i L for å øke motorbremsekraften, men dette er tungvint og jeg er usikker på hvor effektivt dette egentlig er. Standardinnstillingen fungerer bra og ga oss tilbakeført energi som tilsvarte 10 km kjøring. Senere har vi kjørt bilen i rask ”intercity-transport” på kun motorvei i en hastighet på ca 100 km/t, noe som ga en rekkevidde på 210 km. Da regenererte vi svært lite underveis. Disse rekkeviddene viser at det er begrensninger dersom man vil unngå ladepauser – noe en Opel Ampera-e  eller Zoe 400 –eier med letthet unngår. Vi prøvde også å kjøre en ordentlig ”sparetur” med særdeles varsom behandling av gasspedalen og mesteparten av kjøring på landevei med en gjennomsnittshastighet på ca 65 km/t. Dette ga en total rekkevidde på 242 km. Da hadde vi regenerert kjøring tilsvarende 42 km underveis. Med min Wallbox i garasjen, tilkoblet 15A/230 Volt strøm ble ladetiden (det var rekkevidde til 2 km kjøring igjen på batteriet) til fullt batteri i underkant av 10 timer etter denne langturen. Med en standard stikkontakt (Schucko 10A) øker ladetiden til godt over 12 timer. Hurtiglading underveis ga oss erfaringer som indikerer at en opplading fra 0-80% går unna på den lovede halvtimen i sommerhalvåret.

Hva så med vinterkjøring eller regnvær med sugende underlag, bruk av vinduspussere og varmeapparat for å fjerne dugg på vinduet og kondens i bilen? Batteripakken har et ganske avansert system som kjøler og varmer denne til optimal temperatur året rundt. Dette betyr at mye av rekkevidden vil holde seg vinterstid, men mangel på varmepumpe betyr at en god del strøm vil gå til oppvarming av kupéen. Ved hjelp av ”MyFord” –appen er det mulig å starte forhåndsoppvarming av bilen når den står tilkoblet strøm, med en smart-telefon.

Men hvordan er en Ford Focus Electric å kjøre og bruke – vurdert som en bil uten tanke på hvordan drivlinje den har? Med sin vekt på 1625 kg og lengde på 4358 cm er den svært lik VW e-Golf. Begge bilene er kjent for gode kjøreegenskaper og fin dynamikk, og de skuffer heller ikke i de elektriske utgavene. Den elektriske motoren i Focus yter 145 hk (136 hk i e-Golf) og dette gjør bilen kvikk og smidig i trafikken. Mye av batterivekten er plassert langt bak i bilen, og dette betyr at fjæringskarakteristikken er noe endret. Focus har den velkjente og presise styrefølelsen, understellet sitter fint ved rask svingkjøring og man trives virkelig godt bak rattet. Førermiljøet er forbedret og de innvendige plassforholdene er gode. Det er kun fjæringskomforten som fremstår svakere enn i en ordinær Focus. Den stivere bakstillingen (på grunn av økt vekt) er utvilsomt forklaringen på at denne Focus-modellen oppleves noe mer ”stumpete” på dårlig veidekke enn vi er vant til i en Focus.

Vår testbil er utsyrt med elektrisk justering av forsetet, Bi-Xenon hovedlykter, autolys og metallic-lakk/mørktonede vinduer som ekstrautstyr. Dette øker bilens pris til  249 000 kroner. Som standard finner vi Sync3 kommunikasjon med berøringsskjerm, navigasjon, ryggekamera, to-soners klimaanlegg, nøkkelfri atkomst, og lettmetallfelger.

Avanserte førerassistansesystemer som automatisk nødbrems, radarstyrt avstandskontroll, blindsonevarsling eller vinglevarsler finnes ikke – ei heller som tilgjengelig ekstrautstyr. Alt dette finner du i en Hyundai Ioniq Electric til samme pris og med noe lenger rekkevidde.  Det er også viktig å merke seg at Ford har markedets dårligste batterigaranti – kun 5 år!

Dette, sammen med en batteriboks plassert midt i bagasjerommet, som ødelegger mye av fleksibiliteten og samtidig reduserer bagasjerommet til 237 liter, er de svake sidene ved Ford Focus Electric. Hva hjelper det med Isofix-fester til barneseter når det ikke er mulig å få med seg en barnevogn i bagasjerommet? Det begrensede bagasjerommet er faktisk en langt større ulempe enn bilens litt kortere rekkevidde enn de naturlige konkurrentene.

Men er du alene i bilen gjør multi-link bakakselen, den fine styringen og bilens balanse det lett å glemme slike praktiske utfordringer, for er det noe Focus Electric har, så er det kjøreglede i kombinasjon med et tiltalende utseende. Dermed blir det hele et spørsmål om å holde rett på prioriteringene ved valg av din elbil.

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på