Fiesta fyller førti

03 Fiesta 40th Dagenham

I år er det førti år siden den første Ford Fiesta trillet ut fra fabrikken i Valencia. Det måtte selvfølgelig markeres på skikkelig vis.

Ingen kunne vel forestille seg hvilken suksess denne lille Forden skulle få når den ble planlagt på 70-tallet. Med produksjon i Spania skulle det bli en bil for det internasjonale markedet, og etter forslag fra selveste Henry Ford II ble den gitt navnet Fiesta (Fest på Spansk) for å markere Fords gode relasjoner til Spania. Fiesta overtok raskt Escorts posisjon som den mest populære Ford-modellen, og har i alle år siden markert seg godt på salgsstatistikkene. En enkel og rimelig bil med praktiske løsninger skulle vise seg å være en suksessoppskrift. I 2014 ble Fiesta tidenes mest-selgende bil i Storbritannia, og har også vært den mest populære bilmodellen i landet hver måned de siste 7 år. Til nå har det blitt solgt ca 18 millioner Fiesta i Europa. Til sammenligning ble folkevogn boblen solgt i drøyt 21 millioner eksemplarer

06 Fiesta 40th leaving Dagenham

For å markere jubiléet samlet Ford UK sammen 40 Fiestaer fra de siste 40 år for en kjøretur i konvoi fra Fords motorfabrikk i Dagenham til Brighton Race Course der Ford Summer Festival ble arrangert. Med disse 40 bilene fikk man en utmerket dokumentasjon på Fiestas utvikling gjennom 40 år. Ikke bare har bilen vokst i størrelse, men den har fått flere tekniske finesser og ikke minst sikerhetsutstyr. Ford har ikke vært sene om å ta i bruk ny teknikk, og Fiesta har i alle disse årene vært en moderne bil. Samtidig har man beholdt det enkle preget slik at man lett har funnet seg til rette bak rattet i en Fiesta.

14 Fiesta 40th Birthday cake

Høydepunkter i produksjonen gjennom 40 år.

1976: Produksjonsstart i Valencia, Spania. Først tilgjengelig var 1.0 liter og Ghia med 1,1 liter.

1977: Salgsstart i Storbritannia og USA

1979: Fiesta nr 1 Million produsert

1981: Fiesta XR2 med 1,6 liters motor, stivere fjæring og sporty styling ble lansert.

1982: Fiesta er den mest solgte bilen i sin klasse i både Storbritannia og Tyskland for sjette år på rad.

1983: Den nye Fiesta MKII lansert. Nå også med 1,3 liters motor samt 1,6 liter diesel.

1989: MKIII med lengre og bredere karosseri. Også tilgjengelig som 5-dørs.

ford_fiesta_rs_turbo_90

1990: RS Turbo lansert. I praksis en XR2i med turbo.

1993: Airbag for fører ble standardutstyr.

1996: MKIV lansert. Rundere i formen og med nye 1,25, 1,4 og 1,6 liters bensinmotorer samt 1,8 liters diesel

2002: Fiesta MKV lansert. Produksjon i både Køln og Valencia

2005: Fiesta ST 2 liter/150 hk ble lansert. Den til da kraftigste Fiesta.

2008: Fiesta MKVI lansert. Nå også med produksjon i Kina

2012: Fiesta MKVII lansert med blant annet den nye 3-sylindrede 1.0 liters ecoboost motoren.

Ford-Fiesta_ST-2013

2013: Fiesta ST med 1,6 liter turbomotor på 182 hk. Årest bil i Top Gear

2014: Fiesta Red/Black Edition. 1,0 liters Ecoboost motor på 140 hk. Mer hk pr liter enn Bugatti Veyron.

2016: Fiesta ST200 med nyutviklet 1,6 liters Ecoboost motor på 200hk. Tidenes raskeste serieproduserte Fiesta.

Bilder fra Ford Summer Festival

13 Fiesta 40th Brighton Race course 12 Fiesta 40th Brighton Race couse 11 Fiesta 40th Brighton Race course 07 Fiesta 40th XR2 05 Fiesta 40th Dagenham 04 Fiesta 40th Mk1 Dagenham 09 Fiesta 40th Dagenham to Brighton 08 Fiesta 40th Dagenham to Brighton

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på