Ferrari med ny 4-seter
Under bilutstillingen i Geneve viser Ferrari sin nye ”familiebil”. GTC4 Lusso gir topp ytelse og høy komfort for både fører og passasjerer.
Ferrari GTC4 Lusso er en videreutvikling av Ferrari FF som ble lansert i 2011. En bil som vakte stor oppsikt med sitt stasjonsvogn-lignende design og firehjulsdrift. Endelig en praktisk Ferrari som kunne brukes i det daglige, og på alt slags føre.
GTC4 Lusso har etter vårt syn fått et litt mer aggressivt utseende enn forgjengeren. Spesielt hekken som nå har fått doble baklys og en mer fremtredende diffusor. Interiøret er stort sett uforandret, men med nytt design på setene.
Motoren er den samme 6,3 liters selvpustende V12, med en effektøkning fra 660 til 690 hk. Maks dreimoment er 697 nm ved 5750 o/min, men hele 80% av momentet er tilstede allerede fra 1750 omdreininger. Dette gir god respons også på lave turtall, men Ferrari har ikke glemt dem som liker høyt turtall. Rødmerkinga på turtelleren begynner først ved 8250.
I tillegg til firehjusdrift har Ferrari GTC4 Lusso nå også fått firehjulsstyring. Dette er en del av systemet som Ferrari kaller 4RM EVO. Et elektronisk system som også omfatter differensialer og dempere. Alt for å gi maksimalt veigrep og veiholdning under alle forhold.
Tekniske spesifikasjoner:
Engine | |
Type | V12 – 65° |
Overall displacement | 6262 cc |
Bore and stroke | 94 mm x 75.2 mm |
Max. power output* | 507 kW (690 CV) at 8,000 rpm |
Max. torque* | 697 Nm at 5,750 rpm |
Max. engine speed | 8,250 rpm |
Compression ratio | 13.5:1 |
Dimensions and weight | |
Length | 4,922 mm |
Width | 1,980 mm |
Height | 1,383 mm |
Wheelbase | 2,990 mm |
Front track | 1,674 mm |
Rear track | 1,668 mm |
Kerb weight** | 1,920 kg |
Dry weight** | 1,790 kg |
Weight distribution | 47% front – 53% rear |
Boot capacity | 800/450 l |
Fuel tank capacity | 91 l |
Wheels & tyres | |
Front | 245/35 ZR20; 8.5” J x 20” |
Rear | 295/35 ZR20; 10.5” J x 20” |
Brakes | |
Front | 398 mm x 38 mm |
Rear | 360 mm x 32 mm |
Transmission/gearbox | 4RM EVO/4WS/ 7-speed F1 DCT/ E-Diff |
Electronic controls | SSC4/CST with F1 TRAC, ESP 9.0 Premium with ABS EVO/SCM-E |
Performance | |
Max. speed | 335 km/h |
0-100 km/h | 3.4 sec |
0-200 km/h | 10.5 sec |
100-0 km/h | 34 |
200-0 km/h | 138 |
Dry weight/power | 2.6 kg |
Fuel consumption | |
Fuel consumption*** | 15 l/100 km |
Emissions*** | 350g CO2/km |