Farvel, oljesøl

Visst elsker vi de gamle luftkjølte boksermotorene fra VW-universet, men det er også stunder da man kan kjenne en forbannelse over disse. Da høres det forlokkende ut å kunne konvertere til elektrisk drift – slik det California-baserte selskapet Zelectric tilbyr.

Tekst: Dani Heyne og Sven Furuly, foto Dania Heyne

Noen opplever det som en stille revolusjon. For andre er dette den beste oppdateringen du kan gi en gammel klassiker. Begge deler gleder David Bernardo, selvutnevnt ”Retro-futurist”. Hva mener han med det? Jo det skal vi forklare om litt. Men aller først setter vi oss inn bak rattet på den flotte  gamle VW T1 bussen og følger etter David, som ligger foran oss i en glinsende rød VW Boble, på vei ut til Stillehavet.

Scenen utspiller seg i Oceanside, et tettsted som befinner seg noen mil nord for San Diego på vestkysten av USA. Her er plenkantene perfekt trimmet og fortauskantene rette og pene. Hundeeiere promenerer med sine firbeinte venner og surfere gleder seg over de flotte bølgene. Til tross for at solen bare har vært over horisonten noen timer, er den gryende dagen varm og enhver kjedelig tanke forsvinner som morgenduggen. Idyllen er akkurat slik det perfekte liv fremstilles i filmer fra California.

En fornøyd David Bernardo – grunnlegger av Zelectric og klassiker-entusiast.

”Du vrir tenningsnøkkelen et knepp mot venstre og gir deretter forsiktig gass,” roper David, og avbryter tankene mine. Deretter setter han Boblen i bevegelse og viser med armen ut av sidevinduet hvor vi skal kjøre. Wait a minute: Den gamle Bobla har satt seg i bevegelse uten den karakteristiske klangen fra en luftkjølt boksermotor, og heller ikke VW-bussen vi sitter i, bråker. Likevel beveger vi oss fremover straks vi gir gasspedalen et lite trykk. Nesten spøkelsesaktig.

Alle biler som er utstyrt med en luftkjølt hekkmotor lar seg enkelt bygge om hos Zelectric. Men det koster fra 50 000 dollar og oppover.

Klassikere møter E-mobility

Men ikke mindre er det en cool opplevelse. Til tross for at vi mangler den typiske knurringen fra den lille boksermotoren, beveger VW-bussen seg kraftfullt over den jevne og perfekte asfalten på en måte vi ikke hadde kunnet forestille oss. Et ubesværet og vedvarende skyv – det som en gang var bilmodellens svakhet – er nå blitt en av modellens store styrker.

På en løssluppen og ubesværet måte legger den gamle VW’en i vei, hastigheten beveger seg med et imponerende jevnt drag opp til 130 km/t. Enhver som en eller annen gang i livet har kjørt en første generasjon VW T1 – enten det har vært en buss eller transporter – vet jo at i disse hadde gasspedalen bare to mulige stillinger: av eller på.  Nå  hører vi bare den plystrende vinden rundt den delte frontruten og suset fra de smale dekkene mot underlaget.

Da vi stopper foran det første lyskrysset ser jeg Davids glis i speilet på Bobla. Han nyter reaksjonen til nykommere som kjører hans kreasjon for første gang. Han vet nøyaktig hvilken ”aha”-effekt en elektrifisert klassiker gir. Og særlig når det dreier seg om klassikere som Boble, VW-busser og liknende.

Det eneste som avgir en lyd her, er suset fra havet og drønnet av bølger mot stranden

Vi kommer frem til havet. Der befinner det seg en stor parkeringsplass under palmer, helt nede ved stranden. David velger en av de ledige rekkene, viser oss de flotte bølgene og begynner å fortelle sin historie. Om en jobb som kreativ leder i en Silicon Valley –bedrift og presset for å hele tiden komme opp med det helt nye og ultimative ”kick’et”. I et selskap der alle hadde alt de ønsket seg, men likevel ikke følte seg lykkelige.

David hadde en idé som kunne gi ham en mulig fluktvei bort fra dette, gjennom å se på et velkjent tema fra en ny vinkel. Et tema som handlet om biler han elsket i sin ungdomstid: VW Bobler og VW-Busser. Luftkjølte hippie-kjøretøy som i en tidsepoke representerte motsetningen til rikdom og Big Business i California. Disse bilene ville han utstyre med elektromotorer – uten å ha dette som en miljø-ideologi. Han vet jo godt at energien som benyttes i elektromotorene må komme fra et annet sted. Og selv ikke i det solrike California strekker energi produsert ved hjelp av sol og vind til, og dermed vil det være naivt å tro at biler som dette reduserer utslippene.

Ombyggingen til elektrisk drift gjøres av Zelectric ned California-produserte komponenter, og best av alt: Forandringene man gjør med den klassiske bilen er knapt synlige

Davides tilnærming til elektriske kjøretøy går gjennom eldre klassiske biler. Slike som mesteparten av tiden står i garasjen og slumrer, kun brukt på en vakker dag en gang i blant. I mellomtiden lekker motoren litt olje, drivstoffer med etanol-innblanding tetter de fine dysene i forgasseren eller kanskje irrer magneten på startmotoren fast, slik at den ikke slår inn når du vrir på tenningsnøkkelen. Dette er velkjente problemer på eldre klassikere som står mye stille. Det var her Davis så sin store mulighet. Ikke bare løse dette, men også gi bilene litt mer muskler. Dermed forlot han sin faste jobb for et par år siden, og grunnla selskapet Zelectric.

Elektromotorene bygges i California. Effekten? Det er det kunden som bestemmer.

Fra 50 000 dollar og oppover

Sammen med et par spesialister i nabolaget har han siden dette bygd om eldre VW-Busser, Bobler og tidlige Porsche 911 til elektrisk drift. Den som kommer til ham med minst 50 000 dollar, og parkerer sin egen klassiske hekkmotorbil hos ham, kan komme tilbake etter en måned. Da er forvandlingen fullført, og i hekken befinner det seg nå en elektromotor på minst 85 hk (65 kW). De 37 litium batteriblokkene, som kommer fra Tesla, har en kapasitet på til sammen 22 kWh. Disse deles opp og tilpasses individuelt til den enkelte bilmodellen. Pakken gir en rekkevidde på vel 16 mil og ladetiden er ti- til tolv timer fra en ordinær stikkontakt.

Bokserklangen mister man – men effekt-økningen er en glimrende kompensasjon.

Hvorfor har han valgt nettopp luftkjølte bilmodeller fra VW-universet? ”Ingen annen eldre klassiker lar seg bygge om like enkelt som dette,” forklarer David. ”Ta for eksempel en Boble. Ut med den gamle motoren, inn med en elmotor, 12 batterier plasseres foran i bagasjerommet og 25 under baksetet, en ny kabelmatte med styringselektronikk monteres, en elektrisk gasspedal monteres, og til slutt et instrument som viser batteriladingen. Ferdig! Den originale girkassen med skiftespaken blir stående, men modifisert. ”Man har ikke lenger behov for alle girtrinnene med en kraftig elektromotor om bord,” forklarer Mr Zelectric, og er glad for å slippe å bekymre seg om hvordan han skulle løst de utfordringene servostyring, ABS og klimaanlegg ville representert.

Zelectric bygger om alle de eldre klassikerne fra VW og Porsche. Han planlegger også en ombygging av den gamle Fiat 500.

Nettopp dette er hans bærende idé. Uten slike aggregater om bord behøver man ikke ta hensyn til slikt, og man mister ikke rekkevidde ettersom all strømmen i batteriene går til elektromotoren. Det er nettopp dette som har gitt David Bernardo inspirasjon til begrepet ”Retrofuturist”.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på