Endelig – nå er Ampera-e på vei

I et marked der ventelistene preger elbilmarkedet åpner Opel nå salget av sin elektriske Ampera-e med levering i 2019.

– Vi er svært tilfreds med å kunne gjenåpne salget av Opel Ampera-e, og selvsagt over å kunne levere biler allerede i år, sier merkesjef for Opel hos Bertel O. Steen AS, Johnny Danielsen.

Det er fortsatt venteliste på Ampera-e, men Danielsen sier at de siste kundene på dagens liste, får sin bil denne sommeren.

Starter salg for levering i andre halvår

Opel har fått mellom 1500 og 2000 Ampera-e som vil være klare for levering i 2019, de første allerede i september.

Med en historie der mange kunder tålmodig har ventet på sin Ampera-e, lover Opel levering til de som kjøper bil når salget starter opp igjen denne uken.

– Bilene er fordelt til forhandlerne våre, og Opel vil ikke selge biler som ikke er bekreftet for produksjon, så kundene kan være trygge på at disse bilene blir levert, sier Danielsen.

Alle de nye bilene som kommer til Norge vil leveres med alt tilgjengelig utstyr, og det vil heller ikke være noe pristillegg for de ulike lakktypene.

Når salget av Opel Ampera-e nå åpnes, vil prisen på bilen være 399.900 kroner.

Lang rekkevidde

Opel Ampera-e var først ut av tredje generasjon elbiler, som leverte lang rekkevidde i kompaktklassen. Med en rekkevidde på 423 kilometer i WLTP (Worldwide Harmonized Light-Duty Vehicles Test Procedure), er den fortsatt en av elbilene på markedet med lengst rekkevidde.

Med sin lengde på 417 centimeter, gir den i tillegg til plass for opptil fem personer, også 381 liter med bagasjeromsplass – mer enn mange av bilene i kompaktklassen.

Litium-ion-batteriene i Ampera-e består av 288 celler gruppert i åtte moduler med 30 og to moduler med 24 celler. Til sammen leverer det 60 kWt, i en elbil som er bygget fra batteriet og opp.

Ytelser og komfort.

Med et dreiemoment på 360 Newtonmeter og 204 hestekrefter (150 kW), gjør Opel Ampera-e unna 0-100 på 7,3 sekunder. Like imponerende er mellomakselerasjonen fra 80 til 120 km/t, som bare tar 4,5 sekunder – perfekt for forbikjøringer.

Ampera-e fortsetter strategien med å gjøre teknologi tilgjengelig for alle, gjennom førerstøttesystemer som parkeringsassistent, aktiv filholderassistent, blindsonevarsling, ryggekamera med varsling for trafikk fra siden, og aktiv nødbrems som også oppdager og reagerer på fotgjengere.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på