En europeisk vinner?

Salget av Opel Automobile GmbH med merkene Opel og Vauxhall fra General Motors til Groupe PSA er nå ferdigstilt.

– Dette er en historisk dag. Vi er stolte av å bli en del av Groupe PSA og starter på et nytt kapittel i vår historie, etter 88 år sammen med General Motors. Vi forsetter mot målet om å gjøre teknologi, «made in Germany» tilgjengelig for alle. Ved å slå sammen våre sterke sider, vil vi være i stand til å gjøre Opel og Vauxhall til en lønnsom og selvfinansierende virksomhet. Vi har satt oss et klart mål om lønnsomhet i 2020, sier CEO i Opel Automobile GmbH Michael Lohscheller.

Nest størst i Europa.

– Vi er i dag vitne til fødselen av en europeisk vinner. Vi vil bistå Opel og Vauxhall til å bli lønnsomme, og har som mål å sette nye standarder for bilindustrien. Ved å slippe løs de ressursene som finnes i merkevarene og de kompetansen som finnes i selskapet. Opel skal fortsatt være tysk, Vauxhall skal være britisk. De passer perfekt til vår eksisterende portofolio av franske merker: Peugeot, Citroën og DS Automobiles. Den europeiske markedsandelen for alle merkene i Groupe PSA er nå rundt 17 prosent, noe som gjør oss til den nest største bilprodusenten i Europa, sier PSA-sjef Carlos Tavares.

Håndtrykk: Opel CEO Michael Lohscheller og PSA Group CEO, Carlos Tavares (til høyre) foran den nye Insignia.

Viktige dager.

Ledelsen i Opel/Vauxhall vil de neste 100 dagene jobbe med å legge en plan for den nye fremtiden.

– Vi gleder oss til denne jobben, den gjøres med støtte fra PSA og selvsagt også fra de ansatte og fagforeningene. Synergiene vi kan oppnå som en del av Groupe PSA når det kommer til områder som innkjøp og utvikling, blir en viktig del av denne planen, sier Michael Lohscheller.

Det er anslått at synergiene fra samarbeid om innkjøp, produksjon og R&D vil utløse en økonomisk fordel på rundt 1,7 milliarder Euro.

Endringer i ledelsen: I forbindelse med at Opel/Vauxhall nå blir en del av Groupe PSA gjøres det også noen endringer i ledelsen.

  • Christian Müller, tidligere Vice President Global Propulsion Systems, som har jobbet hos Opel siden 1996, får ansvaret for både utvikling og drivlinjer, områder som nå samles i en avdeling.
  • Rémi Girardon, som har svært ansvarlig for industriell strategi hos Groupe PSA blir sjef for produksjon.
  • Philippe de Rovira, tidligere Group Controller i Groupe PSA, blir ny CFO i Opel, og tar dermed over jobben Michael Lohscheller hadde før han ble ny CEO.
  • Michelle Wen, kommer fra jobben som øverste sjef for kjedeutvikling i Vodafone Procurement og får ansvaret for innkjøp og underleverandører.

Enklere og raskere.

Michael Lohscheller sier han planlegger en fremtid med en enklere ledelsesstruktur.

– Vi reduserer kompleksiteten og øker hastigheten. Jeg ser frem til å skrive neste kapittel i historien til Opel/Vauxhall med en ny ledelse som kan føre selskapet til fremtidig suksess. Eiere og ansatte er ikke de eneste som vil tjene på enda sterke merkevarer, det vil også kundene våre gjøre, sier Lohscheller.

PSA og Opel/Vauxhall har jobbet sammen siden 2012. Samarbeidet inkluderer så langt fire biler. De to første modellene, Crossland X, og Grandland X introduseres allerede denne høsten.

Neste år kommer en helt ny Opel Combo, og i 2019 kommer også neste generasjon av Opel Corsa, også den på en felles utviklet plattform.

Den siste delen av salget fra General Motors til Groupe PSA, som inneholder den europeiske delen av GMs finansielle virksomhet, vil fullføres i løpet av andre halvår 2017.

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på