En Bronco for alle forhold

Icon Ford Bronce

Lenge før SUV-bølgen skyllet over oss fantes Ford Bronco. Den er en kul firehjulstrekker fra 60-tallet, og nå er den gjenfødt.

Tekst: Dani Heyne og Jan Einar Wettre – Foto: Dani Heyne

Det er like før Ford blåser nytt liv i en legende. Og håpet er at retrosjarmen også blir forstått av yngre SUV-folk. Det gjelder Bronco, som første gang kom til verden i 1966. Det var Donald N. Frey som leverte idéen. Navnet lyder kanskje kjent, og det skyldes at Frey også hadde en finger med i spillet når det gjaldt Mustang. Bronco I kostet i sin tid 2194 dollar, og var laget med rimelige midler: Rammen var en enkel stigekonstruksjon med firkantrør, mens støtfangerne var U-profiler. På karosseriet og vinduene sparte man inn alle tilløp til bøying, og dørbladene var identiske. Først bodde det en en 2,8-liters rekkesekser under det høye panseret, mens firehjulsdrift, aksler og bremser stammet fra F-100. På forhjulene hadde den 3,85 meter lange terrengbilen skruefjærer, noe som medførte en del ros for Broncoens lille snudiameter på bare 10,4 meter.

Icon Ford Bronce

Se på dette, Ford. Slik lager man retro.

Amerikanerne likte Bronco (nesten like mye som Jeep CJ). Den ble en av dem, og holdt ut i fem generasjoner, helt til den ble lagt ned i 1996. Det er noe Jonathan Ward ikke kan forstå, og også noe han ikke kan leve med. Det har skjedd før, og derfor har han stadig gitt klassikere som Bronco et nytt liv med sitt firma Icon. Dermed får bilene et liv nummer to, et bedre liv.

icon bronco

Icon heter firmaet som skaper denne flotte ombygde bilen, inkludert en splitter ny V8. Prisen begynner på 230 000 dollar.

Ward studerte Bronco I inngående. Og så forandret han alt. Den nye rammen er laget av spesialisten Art Morrison, inkludert passende oppheng for et ytterst moderne chassis. Ward og teamet hans monterer så edle Dana-aksler og et chassis fra Fox Racing. Fjæringsveien er 305 mm. Og det trengs også, slik at de 33 tommer store dekkene fra BF Goodrich på 18-tomsfelger kan bevege seg fritt.

Icon Bronco

Mange spisebord er mindre rene enn dette. Og så lekre ingredienser som dette har de sjelden å by på.

Når det gjaldt motoren følte Ward seg forpliktet til å følge amerikansk tradisjon, og valgte en stor V8. Nærmere bestemt en femliters Coyote Crate Engine, som Ford USA tilbyr som en komplett motor til kunder som vil bygge om litt. Den skaper minst 426 hk, og man kan velge mellom en femtrinns girkasse fra Aisin og en firetrinns Ford-automat. Firehjulsdrift og lavgirserie blir håndtert av en fordelingsboks av typen Atlas II fra Advance Adapters. Et blikk under den nye bilen viser at Ward og gjengen ikke bare har tatt alle de flotte bitene ut av pappeskene og skrudd dem på – her er alt nøye tilpasset. De fleste delene, som rammen og karosseristålet, er belagt med plast og dermed godt beskyttet.

Icon Bronco

Et førermiljø uten plast. Setene er bekvemme, stereoen er godt gjemt. Kunden har valget: manuell eller automat.

Inne i bilen var det ett krav: «No plastic.» Det har lykkes på en imponerende måte, men noen originaldeler er ikke å spore. Ward har tatt vare på de gamle formene og det opprinnelige designet. Derfor er det moderne speedometeret med en mengde tilleggsinstrumenter beholdt i klassisk, rund form, og forkrommede brytere blinker på dashbordet. Multimediasystemet med navigasjon og ryggekamera er gjemt under en luke på midtkonsollen. Stigbrettene summer automatisk ut når dørene blir åpnet – det er stil.

V8 – Selvsagt er det V8

Hvordan er den å kjøre? Den er solid og sterk som en kort Geländewagen. Ingenting rasler, ingenting gnisser. V8-eren brummer kraftig, og sender et kraftig dreiemoment til akslene. Og det beste er at du kjenner at denne bilen kan håndtere ethvert terreng.

Så vi er spente på om Ford kan gjøre det like bra når den nye Bronco kommer i 2020. Ward vet hva kundene vil ha, og de bestiller flittig det han lager.

 

 

Jan Einar Wettre

Author: Jan Einar Wettre

Del denne saken på