Elbiler handler om mer enn rekkevidde

Elbilene har i løpet av noen få år tatt skrittet fra å være bybiler med begrenset rekkevidde, til fullverdige hverdagsbiler med stor aksjonsradius. Men hvilken elbil er den beste å kjøpe, kjøre og leve med? Vi tester de nyeste utgavene av BMW i3, Hyundai IONIQ, Opel Ampera-e, Renault Zoe og Volkswagen e-Golf.

Tekst Sven Furuly, foto Sven Furuly og Ivar Engerud

Skal vi akseptere at en elektrisk bil byr på mindre kjøreglede, mer beherskede kjøreegenskaper eller mindre smidighet i trafikken enn biler med bensin- eller dieselmotor under panseret? Fenomenet ”rekkeviddeangst” er et tilbakelagt stadium for de mest solgte elbilene på det norske markedet i dag. Rekkevidder på over 20 mil vinterstid tilfredsstiller de fleste, og har man behov for lengst mulig kjørelengde kan de store Tesla-modellene og nykommeren Opel Ampera-e være kloke valg. Et økende antall ladestasjoner over hele landet gjør det stadig enklere å kjøre elbil, og for mange bileiere vil det være få bruksbegrensninger i forhold til en bil drevet av tradisjonelle drivstoffer.

Hittil har de fleste tester av elbiler fokusert sterkest på rekkevidde, batterikapasitet og ladetid. Vi mener at nå er tiden inne til å se nærmere på fleksibilitet, komfort og sikkerhet i forhold til biler drevet av fossile drivstoffer.

Vi tester fem ulike elbiler der grunnprisen ligger i området 229 900 kroner til 314 900 kroner. To av bilene, BMW i3 og Renault Zoe kommer også i utgaver med mindre batterier (og kortere kjørelengder), mens testbilene har store variasjoner i prisene på ekstrautstyret som gjør disse til komfortable og velutstyrte hverdagsbiler. Aller dyrest er BMW i3 testbilen til 385 870 kroner, mens Renault Zoe er aller rimeligst – med både skinninteriør og et avansert Bose lydsystem – til 274 400 kroner.

Opel Ampera-e omtales av mange som en ”game-changer” for elbilene, og dette er vi helt enige i. En oppgitt NEDC-rekkevidde på 520 km og 400 km rekkevidde i vår test med 80% landeveiskjøring og 20% motorveikjøring – der vi hele tiden kjører i henhold til de aktuelle fartsgrensene er meget bra. En bil som kjøres lange strekninger  i lavere hastigheter vil lett kunne oppnå atskillig lenger rekkevidde enn i vår test. Men det var ikke poenget – like lite som vi tester biler med ordinære motorer for å få et lavest mulig forbruk – og la dette bestemme hvor god bilen er.

BMW i3 byr på et frekt utseende, har sportslig orienterte kjøreegenskaper og byr på en eksklusiv atmosfære ombord. Derfor sanker den poeng på disse områdene, men oppnår ingen toppkarakter når det gjelder støynivå, rekkevidde eller fleksibilitet. Prisen er også temmelig frisk i forhold til bilens størrelse.

Hyundai IONIQ koster beskjedne 5000 kroner mer enn vår Renault Zoe testbil, og er absolutt en av testens mest interessante elbiler. Den oppgitte NEDC-rekkevidden på IONIQ er 280 kilometer, og vi når 242 kilometer før batteriet er tomt. Vi kjører med høy komfort, utstyrsnivået er svært bra, alle kjente førerassistansesystemer er der, og bagasjerommet størrelse og fleksibilitet er slett ikke dårlig. Det er kun noen begrensninger i bagasjerommet, noe mer veistøy og litt svakere kjøredynamiske egenskaper enn Volkswagen e-Golf, som gjør at den havner fattige et poeng bak vinneren. Valg av elbil bør etter vår mening også handle om hvor fremtidsrettede disse er – og i hvilken grad tekniske og praktiske begrensninger betyr noe for hvor fornøyd man kommer til å være med bilen den tiden man eier den. Dette kan du lese mye om i den komplette testen i auto motor og sport nummer 6.

Vi mener Volkswagen e-Golf har de beste bruksegenskapene samlet sett. Bagasjerommet er bare ubetydelig mindre enn i utgavene med forbrenningsmotor, fjæringen fungerer bra og kjøreegenskapene røper på ingen måte at dette er en elektrisk bil. Opel Ampera-e er på mange måter en mer moderne elbil, konstruert for en slik drivlinje fra bunnen av. Dette har gitt mulighet for å skape en kompakt bil med effektiv plassutnyttelse og god plass til batterier nok for en lang rekkevidde. Opel har likevel måttet inngå noen kompromisser, og dette gir den lavere poengscore på sittekomfort, bagasjerommets fleksibilitet og støynivå. Her er det rom for forbedringer.

Alle tabeller, konklusjoner og fyldig informasjon om hver bil finner du i auto motor og sport nr 6. Dersom du ikke vil kjøpe papirutgaven av magasinet, kan utgaven med den store 20-siders testen også bestilles i digital utgave for nedlasting. Klikk på ”abonnement” i menyen øverst på denne siden, og søk deretter nedover siden til du finner bilde av magasin nr 6. Når du klikker på dette kommer du til bestillingssiden. Du kan også logge deg direkte inn på www.buyandread.com for bestilling.

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på