Elbilen du ikke visste skulle komme!

Mens norske bilkjøpere skriver seg på ventelister til mye omtalte elbil-modeller, overrasker DS Automobiles med en ny helelektrisk SUV. Norske kunder kan reservere elbilen allerede fra 2. oktober.

PSA (Peugeot, Citroën og DS) lanserer flere modeller med elektriske drivlinjer fremover, og først ut er den helt nye DS 3 Crossback E-Tense, en SUV-modell i kompaktsegmentet.

DS er premiummerket til PSA Group, og den nye modellen får utstyr og eksklusive løsninger som ligger langt fremme innen teknologi.

Den elektriske DS 3 Crossback har en rekkevidde på over 300 km målt etter den nye og realistiske WLTP-metoden (450 km iht NEDC-målingen). Batteriet kan hurtiglades til 80 prosent på 30 minutter med 100 kW lader. Den elektriske motoren er på 136 Hk og batteriet er plassert i gulvet.

– Med DS 3 Crossback E-Tense blir drømmen om en luksuriøs, elektrisk bil virkelighet, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for DS. – De norske kundene higer etter elbiler med lang rekkevidde, og derfor har vi fått fremskyndet tilgangen på elbiler til det norske markedet med denne elbilen.

DS 3 Crossback E-Tense får verdenspremiere på bilutstillingen i Paris.

Selv om bilen kom overraskende på de fleste, er det ikke helt uventet. Navnet E-Tense dukket nemlig opp på en prototype allerede for over to år siden. Da var den presentert som en elektrisk GT-bil med høy ytelse og mye luksus. Dagens versjon er nok mer tilpasset et større marked, og vil nok finne mange kjøpere. Ikke minst i elbil-landet Norge

– Reservasjonsløsningen er på plass, og fra 2. oktober kl. 09.00 kan norske kunder sette seg opp på venteliste for 3 333 NOK. Leveringen av biler til Norge vil starte høsten 2019, sier Gihle.

ELEKTRISK drivlinje på DS 3 CROSSBACK E-TENSE:

–        Elektrisk motor på 136 hestekrefter.

–        50kWt batteri plassert i gulvet.

–        Regenerering av strøm ved bremsing.

–        Kompatibel med ladestasjoner opp til 100 kw.

–        Ny generasjon energieffektiv varmepumpe.

 

Ytelser på motor og ladeutstyr:

–        Rekkevidde på over 300 km etter WLTP. (NEDC 450 km).

–        Opptil 20% regenerering ved bykjøring. Teknologi utviklet i Formula E.

–        260 newtometer dreiemoment.

–        0 til 50 km/t på 3,3 sekunder og 0 til 100 km/t på 8,7 sekunder.

–        Med en 11 kw veggboks lades batteriet til 100 prosent på 5 timer. Med en100 kw lader lades batteriet til 80 prosent på 30 minutter (9 km kjørelengde per minutt). Batteriet har aktiv kjøling ved lading.

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på