E-klasse Cabriolet er her


Mercedes-Benz E-Klasse Cabriolet er klar for bestilling. Modellen er klart større enn forgjengeren og mer luksuriøs enn noen gang. Prisene starter på 645.000 kr.

– Mercedes-Benz opprettholder sin satsing på luksuriøse cabrioleter og med nye E-Klasse som base har vi store forventninger til salgstarten og mottakelsen i markedet, sier Kjetil Myhre, direktør i Mercedes-Benz Personbil.

Kupekomfort

Det avanserte stofftaket er avledet fra S-Klasse Cabriolet og har en struktur bestående av flere lag isolasjon for å redusere støy og øke kupekomforten. Taket åpnes og lukkes på kun 20 sekunder i hastigheter opptil 50 km/t og pakkes elegant ned i bagasjerommet på 385 liter (310 liter med taket nede). Baksetene kan slås ned i en 50:50 fordeling for å øke lastekapasiteten og gjør bilen betydelig mer praktisk enn hva som er vanlig for biltypen. Stofftaket er tilgjengelig i mørk brun, blå, rød og sort.

Tilpasset norsk sommer

Interiøret er sterkt inspirert av E-Klasse Coupé med et luftdysedesign inspirert av turbinmotorer og tilvalget widescreen cockpit. Det mest imponerende er likevel elementene som gjør dette til en helårsbil. AIRCAP-systemet består av to elektronisk kontrollerte vindavvisere som ligger integrert i frontrutens takramme og bak baksetene. Ved et enkelt tastetrykk, reduserer dette systemet turbulens for alle fire passasjerer. AIRSCARF sørger for ekstra komfort til fører og forsetepassasjeren ved å sirkulere varm luft fra nakkestøttene. Sammen med fire oppvarmede seter finnes det ikke lenger noen unnskyldning for å la bilen stå.

Pyroteknikk

E-Klasse Cabriolet kommer med rekke sikkerhetssystemer som standard og blant de mest imponerende er veltebeskyttelsen som består av to bøyler som er fullt tilbaketrukket bak baksetene og dermed usynlige. Hvis en velt er nært forestående vil bøylene sprette opp ved hjelp av en pyroteknisk ladning for å redusere personskadeomfanget. I tillegg finner vi pyrobeltestrammere, beltekraftbegrenser, kollisjonsputer for knær, bekken og overkropp, samt mulighet for å bestille sidekollisjonsputer for baksetene og en gardinkollisjonspute som er integrert i øvre kant av dørpanelene.

Dynamisk

Karosseriet er bygget eksepsjonelt stivt for å ivareta gode kjøreegenskaper, samtidig som vekten er redusert ved hjelp av utstrakt bruk av aluminium. Sammenlignet med sin forgjenger har nye E-Klasse Cabriolet også vokst i alle retninger med bedret kjøredynamikk og passasjerkomfort som resultat.

Motorisering

Til markedslanseringen i høst kommer et utvalg effektive bensin- og dieselmotorer, inkludert versjoner med 4MATIC kompromissløs firehjulsdrift for første gang. Som standard er alle modellene utstyrt med 9G-TRONIC ni-trinns automatgirkasse.

Tekniske data

E 220 d E 350 d 4MATIC E 200 E 300 E 400 4MATIC
Motor 4/in-line 6/V 4/in-line 4/in-line 6/V
Motorvolum (cc) 1950 2987 1991 1991 2996
Ytelse (kW/hk) 143/194 ved 3800 190/258 ved 3400 135/184 ved 5500 180/245 ved 5500 245/333 ved 5250 – 6000
Dreiemoment (nm) 400 ved 1600 – 2800 620 ved 1600 – 2400 300 ved 1200 – 4000 370 ved 1400 – 4000 480 ved 1600 – 4000
Forbruk blandet (l/mil) 0,43-0,49 0,65-0,68 0,62-0,69 0,68-0,72 0,83-0,86
CO2 utslipp (g/km) 113-126 170-179 142-159 154-167 187-194
Akselerasjon 0-100 km/t (sek) 7,7 6,1 8,1 6,6 5,5
Topphastighet (km/t) 237 250 234 250 250
Pris eks. lev. fra (kr) 645.000 Forventet høst 2017 680.000 750.000 960.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på