Det svinger for Andreas på Korsika

Andreas Mikkelsen er forberedt på at det bokstavelig talt vil svinge under VM-runden på Korsika. – Her er det sving etter sving etter sving, og det blir helt avgjørende å finne en god rytme, sier Andreas.

Rally Korsika er det første ordentlige asfaltløpet på VM-kalenderen denne sesongen. Andreas Mikkelsen var ikke helt komfortabel med oppsettet på bilen i Spania i fjor, som er det eneste asfaltløpet han og kartleser Anders Jæger har kjørt for Hyundai.

– Vi har jobbet hardt på testing og har forsøkt å få bilen i den retningen vi tror passer oss best. Jeg vet at det fortsatt er mye å gå på, men det blir spennende og se hvor store steg vi har klart å ta. Bilen må bli litt bedre på asfalt, i tillegg har vi jobbet med å få den litt mer tilpasset min kjørestil. Thierry (Neuville) har en litt annen kjørestil, og bilen passer nok bedre til han på asfalt, sier Andreas.

Som tidligere alpinist vet Andreas hvor viktig det er å finne en fin rytme i kjøringen når det er mye svinger. Og svinger er det nok av på den vakre øya i Middelhavet.

– Vi har et klassisk Rally Korsika-løp i vente, med få og lange etapper. Det er rett på med en 50 kilometer lang prøve fredag morgen. Her må vi være offensive, ellers har vi plutselig lagt igjen ett halvt minutt på første prøva. Det er svært avgjørende å komme inn i rytmen fort, og være i ett med bilen, da flyter det gjennom svingene. Dette løpet er kjent for x-antall svinger. Finner man ikke rytmen, eller begynner å krangle teknisk med bilen, havner man fort på hæla, beskriver han.

Nordmannen legger ikke skjul på at han er revansjesugen etter fjerdeplassen i Mexico i forrige VM-runde, og håper å løfte tempoet opp et hakk.

– Vi har alltid som mål å kjempe om de øverste plassene på pallen. Vi er derfor ikke fornøyd med resultatet i Mexico, vi sikter høyere enn fjerdeplasser. Jeg kjørte med litt for mye respekt i Mexico på grunn av tidligere erfaringer. I tillegg var oppsettet på bilen langt fra optimalt, og da uteble tempoet. Det var skuffende. Men det er positivt at vi kjørte stabilt og smart, og ble derfor belønnet med gode poeng i sammendraget. Ønsket foran Korsika er at vi tar store steg med bilen. Målet er å ta inn på konkurrentene poengmessig, og sørge for å knappe inn ledelsen i VM, sier Andreas, som etter tre VM-runder ligger på tredjeplass i sammendraget.

 

Tidsplan Rally Korsika 2018

 

Fredag 6. april

09:50   SS1      La Porta – Valle di Rostino 1 (49,03km)

11:09   SS2      Piedigriggio – Pont de Castirla 1 (13,55km)

13:47   Service Bastia Airport

15:12   SS3      La Porta – Valle di Rostino 2 (49,03km)

16:31   SS4      Piedigriggio – Pont de Castirla 2 (13,55km)

19:01   Service Bastia Airport

 

Lørdag 7. april

07:37   SS5      Cagnano – Pino-Canari 1 (35,61km)

09:18   SS6      Desert des Agriates 1 (15,45km)

11:08   SS7      Novella 1 (17,39km)

13:31   Service Bastia Airport

15:21   SS8      Cagnano – Pino-Canari 2 (35,61km)

17:02   SS9      Desert des Agriates 2 (15,45km)

18:39   SS10    Novella 2 (17,39km)

20:10   Service Bastia Airport

 

Søndag 8. april

07:00   Service Bastia Airport

09:23   SS11    Vero – Sarrola-Carcopino (55,17km)

10:55   Regroup Porticcio

12:18   SS12    Penitencier de Coti-Chiavari Power Stage (16,25km)

15:00   Podium Ajaccio

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på