Citroen DS – Uforglemmelig eleganse

DS-21-1972

Den tok verden med storm på bilutstillingen i Paris i 1955, bød på avansert teknologi og et avant-garde design som skulle leve nærmest uforandret gjennom 20 år. Denne bilens Gudinne bærer navnet Citroën DS.

De siste par årene har en rekke bilmodeller feiret sine jubileer, ikke minst VW Golf Ford Mustang og Porsche 911, men henholdsvis 40 år for den populære familiebilen og 50 års bursdagsfeiring for de to sportsbil-ikonene. Alle tre modeller er fortsatt i produksjon, og dette gir disse en helt spesiell plass i bilhistorien.

I disse dager foregår en 60-års feiring. Ikke over en modell som fortsatt er i produksjon, men som i kraft av sin visjonære formgivning, avanserte teknikk og unike kjørekomfort også har fått sin uforglemmelige plass i bilhistorien. At Citroën har relansert DS-navnet, men nå som et eget bilmerke, forteller også hvilken historisk styrke det ligger i den gamle modellbetegnelsen.

Premieren i 1955

Premieren i 1955

Denne oppsiktsvekkende Citroën-modellen ble lansert på bilutstillingen i Paris den 6. oktober i 1955. De første design-skissene kan vi imidlertid datere helt tilbake til 1938. Gjennom de sytten årene som gikk fram til debuten, var det særlig tre menn som viet sitt arbeid til utviklingen av DS. Den første, André Lefèbre, var utdannet fly-ingeniør, og spesialist på aerodynamikk, lettvektkonstruksjoner og stabilitet. I tillegg var han en stor tilhenger av forhjulsdrift. Den andre var Paul Magès. Han var en selvutlært, til ingeniør-nivå, og var en spesialist på hydrauliske systemer. Det var han som oppfant det anerkjente hydropneumatic fjæringssystemet sammen med den hydrauliske servostyringen, clutchen og bremsesystemet i DS. Den siste var italieneren Flaminio Bertoni, en stylist, skulptør og talentfull maler, som arbeidet sammen med de to andre for å gi DS sitt revolusjonerende og elegante karosseridesign.

Bertonis skisse til Citroen DS

Bertonis skisse til Citroen DS

Mesteparten av utviklingsarbeidet ble gjort i den største hemmelighet, og da bilen ble avslørt for offentligheten på torsdag den 6. oktober 1955 stod applausen i taket. Biljournalister og publikum ble nærmest bergtatt av bilens Avant Garde design og majestetiske særpreg. På åpningsdagen ble det solgt hele 12 000 eksemplarer av den nye DS-modellen, og da dørene lukket ti dager senere kunne Citroën-folket ta med seg hele 80 000 bekreftede bestillinger hjem. Produksjonen startet opp den 7. oktober, og deretter var det full fart for å dekke den store interessen. Først i gang var fabrikken i Javel (Paris), men innen et år var gått ble bilen også produsert ved Citroëns fabrikker i Belgia og Storbritannia. Noen år senere, i 1959, ble det også startet opp produksjon av DS-modellene i Sør-Afrika. Interessen for bilen var stor over hele verden, og eksporten vokste raskt. Etter kort tid var bilen å finne over hele Vest-Europa, Asia, Australia og Nord-Amerika.

DS Prestige Interiør

DS Prestige Interiør

Gjennom femtiårene ble det lansert flere forskjellige utgaver av DS19. I oktober 1956 kom ID19, etterfulgt av en stasjonsvognutgave og DS19 Prestige i 1958. Om begrepet ”facelift” var etablert å femtitallet er ikke godt å si, men akkurat slik det er i dag fikk også DS19 sine første oppfriskning av utseendet etter nesten fire års produksjon. Karosserilinjene ble endret gjennom å strekke bakskjermene og introdusere store ventilasjonsribber i forskjermene. Lenge før denne oppgraderingen hadde DS bevist at den ikke bare var komfortabel, men også hadde kjøreegenskaper av høy klasse. Mange som prøvekjørte bilen for første gang ble overrasket over de kraftige og momentane bremsene. Bremsepedalen var nesten som en av/på knapp… Tre måneder etter introduksjonen deltok DS19 i Rally Monte Carlo for første gang. Alle de seks DS’ene som stilte til start fullførte, den beste med seier i klassen mellom 1300 ccm og 2000 ccm, med en syvende plass totalt. Samtidig med facelift’en i 1959 kjørte DS19 inn til første plass totalt i dette prestisjefylte rallyet.

Året etter, i 1960, dukket den første kabriolet-utgaven av DS19 opp. En prestisjemodell som i dag er svært etterspurt blant samlere. Motoreffekten økte fra 75 til 83 hk året etter, og i 1962 fikk DS nok en facelift. Denne gangen var det fronten som fikk en modernisering.

DS 21 cabriolet

DS 21 cabriolet

DS 21, der motoren hadde et sylindervolum på 2.175 ccm og en effekt på 109hk, ble lansert i 1965. Toppfarten var på 175 km/t og allerede året etter ble det igjen totalseier i Monte Carlo Rally med et team bestående av to finske førere. Dette var året før DS fikk sine sensasjonelle ekstra sett frontlykter som svingte i takt med bilens styring. Disse ga ikke bare de tre topp-modellene Prestige, Pallas og Cabriolet et enda mer elegant utseende, men gjorde at kurvene ble opplyst i det føreren begynte å styre inn i svingen. Hvor effektivt dette var fikk jeg erfare så sent som i 1976, da jeg en natt skulle kjøre fra Grenoble til Monte Carlo i min Porsche 914. Til å begynne med holdt jeg følge, men etter hver som det ble stadig flere svinger begynte franskmannen å dra i fra. Der mine lys forsvant ut i intet, fikk Citroën-føreren assistanse i hver eneste sving. Hadde Pauli Toivonen og Ensio Mikander hatt dette på sin DS21 under Rally Monte Carlo i 1966, ville avstanden ned til andreplassen trolig vært enda større. Jeg var sjanseløs.

Rally Monte Carlo 1958

Rally Monte Carlo 1958

Ettersom denne hendelsen fant sted i 1976 kunne det naturligvis ha vært den aller seneste versjonen av DS som kjørte foran meg: en DS23 med hele 141 hk og en toppfart på 190 km/t ble introdusert i 1972. Med et sylindervolum på 2.347 ccm og elektronisk bensininnsprøytning skrev denne versjonen av DS det siste kapittelet i bilens 20 årige historie. I juli 1975 rullet det siste eksemplaret av samlebåndet.

En av de virkelig spesielle DS-modellene som ble bygd i løpet av disse tyve årene er den 6,53 meter lange spesialversjonen skapt av Henri Chapron. Den ble bygd til den franske presidenten i 1968 og bilen er faktisk enda lenger enn en Lincoln Continental, brukt av den amerikanske presidenten på samme tid.

Det var også Henri Chapron som hadde skapt DS Cabriolet. Etterfulgt av tre prototyper, ble den vist i sin endelige form på bilutstillingen i Paris i 1960. Med sin prislapp på nesten det dobbelte av det en tilsvarende lukket utgave av DS kostet, er kanskje nettopp DS Cabriolet den aller mest ettertraktede blant disse strømlinjeformede og visjonære Citroën-modellene i dag.

CL-56.006.004

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på