Citroen C4 – Komfortabel og økonomisk

Citroen-C4-hovedbilde

Den franske bilprodusenten Citroën har gjennom årenes løp vist oss alt fra enkle og praktiske biler, til avant garde design og kompleks teknikk. Det spesielle ved Citroën er at slike modeller lever side ved side – med helt ulike målgrupper.

Citroën er ikke som andre bilprodusenter, og har etter min mening heller aldri vært det. Spesielle tekniske løsninger, særpreget design og et litt annet fokus på kjøreopplevelser enn bilfabrikker flest, har gitt dette merket sitt spesielle image. En produsent som samtidig produserer både den visjonære DS-modellen og den primitive 2CV, en produsent som bygger en luksusbil med italiensk sportsbilmotor, men noen tiår senere lanserer den praktiske og kasseformede Berlingo og dermed introduserer oss til ny bilklasse, har utvilsomt evnen til både å begeistre og engasjere. Selv om Citroën er et lite merke i Norge, har de aller fleste en mening om dette bilmerket.

Citroen-c4-sideprofil

C4 er Citroëns bidrag til den viktige ”Golf-klassen” i Europa. Formelt heter klassen som kjent ”C-segmentet”, og her finner vi volumselgere, foruten Golf, som f.eks Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Skoda Octavia og Toyota Auris. På de samme plattformene finner vi også SUV og MPV-varianter som gir en produktbredde som i dag er større enn noensinne i bilhistorien. For Citroëns vedkommende betyr det at en ”C4-plattform” kan være den praktiske flerbruksbilen Picasso, den morsomme og upretensiøse Cactus, den høyreiste Aircross, eller en tradisjonell kombikupé – slik vi presenterer den her.

Ordet ”tradisjonell” kan for mange være ”midt i blinken” – mens det for andre kan være noe man forsøker å unngå. Trygghet veid opp mot det utfordrende sier mye om hvem du er, og ditt bilvalg er definitivt med på å beskrive hvem du er i forhold til omgivelsene. Norske bilkjøpere stiftet bekjentskap med en ny utgave av C4 i 2011, og en ”pliktmessig” facelift av denne C4-generasjonen vil om kort tid dukke opp på norske veier. Etter å ha kjørt bilen en dag på franske veier, sitter vi igjen med et helhetsinntrykk som det er interessant å vurdere opp mot den store testen av C-segment biler vi publiserte i forrige utgave av auto motor og sport. En test VW Golf vant, fordi den scorer høyt i alle disipliner.

Citroen-C4-bagasjerom

Med sine nye serie diesel- og bensinmotorer er Citroën C4 forbilledlig når det gjelder driftsøkonomi og C02-utslipp. Også når det gjelder NOx møter motorene Euro 6 kravene, og særlig den nye 3-sylindrede bensinmotoren var interessant å prøve. Fra et sylindervolum på 1199 ccm yter den turboladede ”PureTech” bensinmotoren 130 hk med et dreiemoment på 230 Nm fra 1750 o/min. I kombinasjon med en nyutviklet 6-trinns automatgirkasse har denne utgaven av C4 et blandet forbruk på 0,48 liter/mil. Et trivelig bekjentskap er også den 120 hk sterke nye ”BlueHDi” dieselutgaven vi kjører med manuelt gir. Den 1560 ccm store motoren har et dreiemoment på 300 Nm ved 1750 o/min, og forbruket ved blandet kjøring er 0,36 liter/mil når dekk med lav rullemotstand benyttes. Drivstofføkonomi har alltid vært viktig for franskmennene, og dette gjør at biler i de minste segmentene alltid har hatt en stor markedsandel i hjemmemarkedet.

Citroen-c4-førerplass

Plass og komfort er andre viktige krav som C4 er bygd for å møte. Den lange akselavstanden gir god innvendig plass, takprofilen gir god hodehøyde til de som sitter i baksetet og et bagasjerom på 408 liter er mer enn de fleste konkurrentene – inkludert VW Golf. Seteputene i forsetet er imidlertid korte, sidestøtten er nesten fraværende og det er ikke mulig å heve setet slik at det blir god lårstøtte i C4 utstyrt med standard innredning. Med de mer sporty og påkostede setene på et høyere utstyrstrinn får vi litt mer sidestøtte, men langt fra så bra som det vi finner i en Golf eller Focus.

Citroen-C4-nye-lys

Balansen mellom fjæringskomfort og et dynamisk og kvikt understell er en vanskelig oppgave å mestre. Citroën gjør det ikke med C4. Ved rask svingkjøring krenger den likevel lite, men vi savner den gode følelsen av at den biter seg fast. I tillegg er styringen nummen og død – uten evne til å formidle hjulenes stilling i forhold til valgt spor. Gjennom svingen må vi korrigere for valgt spor, og styringen gir heller ingen opplevelse av å være rask. Rask er imidlertid en nye automatgirkassen i forhold til de automatiserte manuelle girkassene som har vært i tidligere Citroën-modeller. Det er lite å utsette på fjæringskomforten, og støynivået er lavt. Mange bilkjøpere kommer helt sikkert til å oppleve C4 som en trygg, fin og velbalansert bil, og dette er et inntrykk vi skal la disse få beholde. Ord som kjøreglede, dynamiske egenskaper, sporvalg og understyring er ikke viktige for mange bilkjøpere. LED-kjørelys, mulighet for stort panorama soltak, nøkkelløs atkomst og en stor startknapp på midtkonsollen er imidlertid ”godsaker” for mange. Selv synes jeg en startknapp som tar opp plassen der det burde vært et rom til briller, mynter og kanskje en fjernkontroll til garasjeporten, er dårlig, og materialvalget i dashbord og dørsider er ganske kjipt. Der bilmodeller som Cactus og Picasso briljerer med små lekne detaljer eller praktiske løsninger, er C4 bare en uspennende bil i en klasse der konkurrentene er mange. I skrivende stund har ikke den norske importøren noen priser klare, men skal denne bilen ha noen appell i markedet  – selv om designet er hyggelig nok – må den kjempe om norske bilkjøpere med en hyggelig pris. Dagens HDi 90-utgave koster fra kr 222 000, mens en Cactus med den nye 3-sylindreede motoren koster fra kr 195.000 i 82 hk-utgave. På dette prisnivået kan også den nye C4 være et godt valg for mange norske familier. De nye LED-lysene, den fine 7” berøringsskjermen på dashbordet og det flotte panorma glasstaket er naturligvis reservert de mer kostbare utgavene av C4.

 

KONKLUSJON

BRA: En komfortabel og rommelig bil i C-segmentet. Fint design og lavt støynivå. Drivstoffgjerrige motorer.

MINDRE BRA: Styringen mangler kommunikasjonsevne og kvikkhet. Understell er satt opp for komfort, ikke dynamikk. Korte sitteputer foran og manglende sidestøtte.

FOR HVEM: En familiebil i mellomklassen der kjøperen er likegyldig til kjøreglede og dynamikk. Når komfort og lav pris (Citröen sier den skal bli gunstig) gjelder, kan C4 være et greit valg.

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på