Cayman GT4 – En smaksforsterker

Cayman_3

Skallet fra Cayman, motoren fra 911 Carrera S og chassiskomponenter fra 911 GT3. Hva for slags lekkerbisken kan Porsche kreére av disse ingrediensene? Navnet er i hvert fall Cayman GT4.

Tekst: Jens Dralle, Sven Furuly og Jan Einar Wettre
Foto: Daniel Wollstein

Her er et råd til eiere av en Porsche 918: Hvis du er fornøyd med setene i din supersportsbil til minst 6 500 000 kroner før avgifter, bør du bestille to til for bare knappe halvannen million kroner. Fordelen er at du dermed får en flott og minimalistisk sportsbil med på kjøpet. Cayman GT4 trenger ikke noen elektroniske underverker, ingen karbonorgier og ingen batteriteknikk for å formidle den graden av hjertebank som bare biler med merkbare racingtendenser kan.

Føreren sitter lavt i bilen, mellom foraksel og motor, og der bør han først bare nippe forsiktig til dette midtmotordestillatet.

Cayman er en Porsche-modell som har imponert meg fra første stund. Da vi kjørte den første utgaven av modellen – som jeg i utgangspunktet betraktet som en lukket utgave av Boxster, på italienske veier under lanseringen i 2006, var overraskelsen stor. Selv med en motor på 3,4 liter og 295 hk opplevde jeg fra første øyeblikk Cayman S som en Porsche sportsbil etter ”den gamle skolen” – slik jeg gledet meg over de gamle 356-modellene og de tidlige 911-generasjonene. Midtmotorkonseptet gir bilen perfekt balanse i hendene på en dyktig fører, men kan også gi overraskelser når det går riktig fort, dersom alle de elektroniske hjelpesystemene kobles ut.

Cayman_4

I min presentasjon av bilen til norske lesere konkluderte jeg imidlertid med at Cayman S på mange måter var et enda bedre og velkjørende ”sports-instrument” enn en 911 (997) fra samme tid. Den bød på lavere vekt, mer kompakte mål og fin dynamikk, til en betydelig lavere pris enn det regjerende ikonet.

Etter bare noen måneders produksjon dukket det opp en svakere utgave med 2,7 liters motor og 245 hk. Senere økte sylindervolumet til denne innstegsmodellen til 2,9 liter og effekten økte til 265 hk. Forbedringer på 3,4 liters motoren i S ga denne en effekt på 320 hk i 2009. En R, med 330 hk og skarpere kjøreegenskaper ble lansert til modellåret 2010, samtidig som modellen fikk en omfattende facelift. Enda en modellvariant, GTS, ble vist i 2014, og i forrige utgave av ams kunne du lese om våre erfaringer med den høyst potente og dynamiske GTS-versjonen. 340 hk gir en akselerasjon fra 0-100 km/t på 4,6 sekunder, og det betyr fartsressurser som lett kan gjøre føreren til en konstant lovbryter på norske veier. Engasjert svingkjøring er imidlertid fullt tillatt innenfor fartsgrensene, og det avanserte Sport Chrono systemet bidrar til en høy sikkerhetsterskel, samtidig som inngrepene kommer så sent og velkontrollert at føreren virkelig kan fryde seg. Bilen er først nøytral, men viser så klare og tendenser til overstyring.

Cayman_1

Men nå er det våre inntrykk av GT4 det handler om. Nå er det ikke slik å forstå at effekten på 385 hk – Caymans innsugssystem koster 15 hk og 20 Nm sammenlignet med organdonoren 911 Carrera S – sprenger alle grenser og målestokker. Nei, motoren i en 3,4-liters GTS vil nok kunne gi opphav til nesten like stor jubel. Når det er sagt, tar vi likevel mer enn gjerne inn over oss det høyst merkbare tilskuddet av trekkraft som de 45 ekstra hestekreftene representerer, og vi fryder oss over følelsen av at det er en kraftig sugemotor som holder til rett bak ryggen. En økning av dreiemomentet fra 380 til 420 Nm er også et tall av betydning. Tørre tall kan naturligvis ikke si så mye om opplevelser, men forskjellen er absolutt merkbar. Det som virkelig karakteriserer GT4 og skiller den fra GTS, er imidlertid de komprimerte kjøreegenskapene og den tilspissede dynamikken.

Bakvingen av karbonfiberforsterket plast kan stilles inn for å gi ulike grader av downforce.

Bakvingen av karbonfiberforsterket plast kan stilles inn for å gi ulike grader av downforce.

Forakselen fra 911 GT3 og den sterkt modifiserte bakakselen fra Cayman, pluss senket karosseri og bredere sporvidde, får på en eller annen måte en hel del av krengings- og rullebevegelsene til å fordampe. Og slikt var det ikke mye av i utgangspunktet. Den modifiserte styringen filer også bort en liten treghetskant som vi tidligere ikke merket at var der, men som på forunderlig vis gjør styreopplevelsen bedre enn i standardmodellene. Til gjengjeld forlanger den større krefter. Balansen i bilen er intet mindre enn sensasjonell, og samspillet mellom drivverk og cup-dekkene er nesten uforskammet bra når de har kommet opp i rett temperatur.

Cayman_6

Dekkdimensjon foran: 245/35 R 20, bak 295/30 R 20.

Det hele blir rundet av med en manuell sekstrinnskasse som hverken har minimal akselerasjonstid eller lavest mulig bensinforbruk som mål. I stedet gir den en klar følelse av at føreren igjen blir tatt alvorlig, at han igjen blir respektert.

Ikke minst derfor kan det nok hende at selv 918-eiere på fullt alvor bør overveie å skaffe seg to nye seter. Inkludert en GT4. Og for deg som bærer en indre drøm om en 918, kan vi fortelle at hele den planlagte serien nå er utsolgt. Da kan en GT4 så absolutt være et plaster på såret!

Gå ut av bilen? Hvorfor det? Super ergonomi, fine seter - og endelig en manuell girkasse igjen.

Gå ut av bilen? Hvorfor det? Super ergonomi, fine seter – og endelig en manuell girkasse igjen.

Konklusjon

+: Klart bedre kjøredynamikk, bra hverdagsdugelighet, presis manuell girkasse.

-: Racerbanen er aldri der når man trenger den. Men den lange listen over ekstrautstyr er alltid på plass.

Tekniske data

Karosseri

Toseters coupé. Lengde x bredde x høyde 4438 x 1817 x 1266 mm. Akselavstand 2484 mm. Egenvekt 1415 kg.

Chassis

Uavhengig hjuloppheng foran og bak. Tverrstag, McPherson-fjærbein. Stabilisator foran og bak. Ventilerte skivebremser. Dekkdimensjon foran: 245/35 R 20, bak 295/30 R 20.

Kraftoverføring

Bakhjulsdrift, sekstrinns manuell girkasse.

Motor

Sekssylindret boksermotor, slagvolum 3800 ccm. Effekt 385 hk ved 7400 o/min. Maks dreiemoment 420 Nm ved 4750 o/min.

Ytelser

0-100 km/t: 4,4 sek

Toppfart: 295 km/t

Forbruk: 1,03 liter per mil

Grunnpris:

Porsche Cayman GT4: 1 400 900 kroner

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på