C4 Cactus – Nå uten bobler på dørene

Citroën C4 Cactus skal nå utmerke seg med fin komfort, og ikke lenger med plastbobler på siden. Vi har kjørt den.

Tekst: Clemens Hirschfeld og Jan Einar Wettre – Foto: Wolfgang Groeger-Meier

Nei, den oppfriskede Cactus har ikke lyst til å være SUV lenger. Den vil være en helt normal kompaktbil, og den skal etter hvert erstatte den tilårskomne C4 kombi. Modellvarianten Cactus var en gang et designeksperiment fra Citroën, og nå må den virkelig overbevise kundene hvis franskmennene skal nå målet om å selge 1,6 millioner biler i året før år 2020.

Grunnform og mål er bare lett endret, så Cactus er med sine 4,17 meter fortsatt 16 cm kortere enn en vanlig C4. De markante Airbumps på sidene har imidlertid krympet kraftig etter denne faceliften. Den har dermed fått et kraftigere og mindre polariserende utseende. Har den også mistet sin karisma?

Interiøret i kontrastfarger er ekstrautstyr. Hanskeromluke og berøringsskjerm er standard.

Mange forbedringer

Vel, innvendig har Citroën i hvert fall ryddet opp. De nye komfortsetene med tykkere polstring ligger som en madrass mot ryggen og lårene, uten å bli fullt så overdrevet sofa-aktige som i DS fra 1955. Det er god plass til småting i mange og delvis gummierte smårom, men beinplassen og takhøyden i baksetet er ikke særlig stor.

Med 358 til 1170 liter bagasjevolum med nedfelt baksete er plassen bak uforandret.

Det digitale speedometeret uten turteller og den sju tommer store berøringsskjermen hører til basisutstyret, mens navigasjonssystemet med integrasjon av smarttelefon og klimaautomatikk hører med til høyere utstyrsnivåer. Berøringsskjermen reagerer klart raskere enn før. Selv talegjenkjenningen forstår oss nå, så lenge vi holder oss til de fast definerte kommandoene.

Glasstaket begrenser takhøyden, men setene er bekvemme.

Vi kan dermed fort legge inn ruten gjennom Provence. Først tar den oss til Marseilles, der akustikkglasset og lyddempingen holder byens støy utenfor bilen. Selv i høyt tempo er det nå stillere inne i Cactus, men på de franske landeveiene har fartsgrensen vært 80 km/t siden nyttår.

Myk og avslappende

Da passer det bra at basismotoren på 1,2 liter er innstilt på akselerasjon. Med 110 hk og 205 Nm i dreiemoment sørger den tre-sylindrede motoren for grei fremdrift, støttet av den avslappede sekstrinnsautomaten, som først girer hektisk i sportsmodus. Hvis du ønsker deg mer temperament bør du vurdere motoren med 131 hk, som virker klart sprekere og akselererer til 100 km/t på 9,1 i stedet for 10,9 sekunder. Den eneste dieselen er BlueHDi med 99 hk.

Klisjeen er komplett. Maleren Philipp foreviger en fransk fjellandsby. Maleriet passer perfekt inn i det 358 liter store bagasjerommet.

Chassiset som heter Citroën Advanced Comfort – forkortes til CAC – fortjener absolutt den siste C-en i navnet. To oljelagrede fjæringselementer som er integrert i støtdemperne skal forhindre abrupte gjennomslag fra veien. Og ganske riktig glir Cactus mykt over lange ujevnheter. Korte ujevnheter på de dårlig vedlikeholdte veiene i Provence blir også håndtert fint, om enn ikke alltid helt fjernet.

I tillegg vipper karosseriet en del ved fjæring, noe som gir hele kjøreopplevelsen en myk karakter. Det forsterker seg i raske vekselsvinger, der C4 krenger sterkt. Setene gir bra sidestøtte, og styringen er direkte. Det er også en komfortfaktor.

 

Olav Barhaugen

Author: Olav Barhaugen

Del denne saken på