Bruktbil – Volvo S60 og V60

Volvo-V60-R-edit-120116
Disse modellene, lansert i 2010, er skåret over samme lest og byr på et svært omfattende sikkerhetsutstyr. I tillegg har bilen et fint avstemt hjuloppheng – uansett om du velger en stasjonsvogn eller en sedan.

Bak Volvos internkode Y20, lansert i 2010, skjuler det seg to brødre, den ene svært populær i Norge, den andre atskillig mer populær ute i Europa. Vi snakker om sedanen S60 og stasjonsvognen V60, som begge fikk en facelift i 2013. Ser vi på de eldste av disse bilene, før faceliften, er det et stort utvalg i markedet, og særlig stasjonsvognen er et svært populært valg om man er ute etter en 4-5 år gammel familiebil.

MOTOR / DRIVLINJE

Den karakteristiske fem-sylindrede dieselmotoren er et av de mange fortrinnene til Volvo. Skal man ha en bil med solid trekkraft og evne til langturer med høy snitthastighet er de to 2.4 liters utgavene, med henholdsvis 205 og 215 hk effekt å anbefale. Men selv med en 2.0 diesel på 163 hk oppleves modellen som solid motorisert. Bensinmotorene fra denne epoken er firesylindrede, og den vi anbefaler sterkest er 2.0 T med 104 hk, eller T3 ned 150 hk.En spesielt hyggelig drivlinje får man når disse bensinmotorene er kombinert med en dobbelcluch automatisert girkasse. V60 har også vært tilgjengelig i en diesel Plug-in hybrid med 215 hk siden 2013.

S60/V60

Sedan-utgaven S60 er populær blant norske bilkjøpere, selv om den er mindre praktisk enn V60.

KAROSSERI

Mester på innvendig plass er en betegnelse som ikke passer særlig godt på sedan-utgaven. Med sin lengde på 4,6 meter og fallende kupé-aktige taklinje blir det dårlig med hodehøyde for baksetepassasjerene. Den slanke hekken begrenser også bagasjerommet til beskjedne 380 liter. Er man ute etter mer plass må man vende blikket mot V60. Prisen i bruktmarkedet er atskillig høyere, men det er også fleksibiliteten. Her kan man laste inntil 1241 liter med bagasje, men med baksetet i oppslått stilling er bagasjerommet med sine 430 liter ikke så veldig stort.

MATERIALVALG / KVALITET

Volvo byr på skikkelig monteringskvalitet og alt materiale holder en høy standard. På dette området fremstår Volvo som premium, og befinner seg så absolutt på samme nivå som de tyske premium-merkene.

SIKKERHET

Når det gjelder sikkerhetsutstyr ligger Volvo i den absolutt beste klassen, og i modellene S60 og V60 har det fra første stund vært et omfattende sikkerhetsutstyr som standard, og praktisk talt ingen grense for hva som kunne bestilles ekstra. Eksempler det eksemplariske utstyret er City-Safety-System, varsel om en forestående kollisjon, gjenkjennelse av fotgjengere, blindsonevarslingen BLIS, eller tretthetsvarsling for føreren.

S60/V60

Volvo har lagt vekt på å gi dashbord og midtkonsoll et luftig, skandinavisk design.

FJÆRING / HJULOPPHENG

Denne svensken byr på en fint avstemt fjæring med bra komfort kombinert med kvikk og rask håndterbarhet. Gode bremser og en styring med en lett karakter runder av det positive inntrykket. Mindre komfortabel er derimot R-Design pakken, som byr på et atskillig stivere og mer sportslig avstemt understell.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

Den som verdsetter best plass i baksetet og et fleksibelt bagasjerom bør kikke i retning av V60. Er ønsket en sportslig avstemt sedan i klasse med Audi A4 og BMW 3-Serie kan S60 være verd å kikke nærmere på – og den har en lavere bruktpris enn V60. Begrensningen ligger i bagasjerommet på bare 380 liter.

Når det gjelder motorer, skal vi bare nok en gang slå fast at de fem-sylindrede dieselmotorene passer godt i denne mellomlassebilen. Men vi skal heller ikke forbigå den lille 1,6 liters dieselmotoren, betegnet D2, med sine 114 hk. Lavt forbruk og lav nybilpris gjør dette til en attraktiv bil for norske kjøreforhold. Den 240 hk sterke bensinturbomotoren er et mer eksotisk valg, og det høye bensinforbruket taler sterkt i mot denne.

Disse Volvo-modellene kommer i fire ulike utstyrstrinn, i tillegg til at kjøperen kunne bestille ulike pakker når bilen ble produsert. Grunnmodellen Basis er i mindretall, i likhet med den svært velutstyrte og kostbare Kinetic. Nivået Momentum kommer med f.eks et god lydanlegg, lettmetallfelger, regnsensor og parkeringsassistanse som standard, mens Summum i tillegg byr på detaljer som f.eks skinn og elektrisk justerbare forseter. Prisforskjellene krymper med alder, og den som er tålmodig kan finne velutstyrte biler til attraktive priser.

Den som har råd og anledning vil finne et bedre infotainment-system og forbedrede førerassistansesystemer i facelift-modellen fra 2013. Rent utseendemessig må man nesten være en Volvo-eier for å kunne avsløre de små forskjellene denne faceliften innebærer. Det er viktig å merke seg at de svært gode driftsikkerheten og testresultatene vi viser her, gjelder hele Y20-serien, helt tilbake til 2010.

S60/V60

Bagasjerommet er ikke stort på S60, men bakseteryggene kan slås ned, som i V60.

HVA KOSTER DEN

Prisen på en tre år gammel (2012) S60 med 163 hk dieselmotor og ca 50 000 km på telleren starter på ca 250 000 kroner. En tilsvarende V60 stasjonsvogn (samme motor/utstyr) koster fra 275 000 kroner. For øyeblikket er prisen på utgaver med de store fem-sylindrede dieselmotorene høyere enn for de få utgavene som tilbys med bensinmotor, men dette kan raskt endre seg, avhengig av hvilken vei norske miljøpolitiske vinder blåser. D2-utgaven med den lille 1,6 liters dieselmotoren på 114 hk starter på drøye 150 000 kroner (V60) for eksemplarer med høy kilometerstand, og har du 200 000 til rådighet kan du få et fint ”DRIVe” eksemplar med lav kilometerstand fra 2011 eller 2012. Og er du ute etter R-Design pakken, er det mange slike biler blant S60 sedan-modellene.

HVOR DRIFTSIKKER ER VOLVO S60 / V60

Dekra, som er Europas største testorganisasjon av brukte biler er entydig i sin konklusjon: De to modellene S60 / V60 slår alle andre konkurrenter og er vinneren i mellomklassen. Resultatet er basert på biler med en kilometerstand som ligger mellom 50 000 og 100 000 km. Gratulerer, Volvo!

TEKNISKE DATA

KATEGORI                         S60 T5                      V60 D2                     V60 D5

Motor/syl.                           Rekke/4                   Rekke/4                     Rekke/5

Slagvolum, ccm                      1999                       1560                       2400

Effekt kW/hk                     177/200                       84/114                   158/215

v/turtall                               5500                     3600                          4000

Maks moment                     320 Nm                 270 Nm                     420 Nm

v/turtall                               1800 o/min             1750 o/min               1500 o/min

Tomvekt/last kg               1615/423               1648/462                      1724/456

L x B x H mm                 4628x1125x1484       4628x11251x1484   4628x1125x1484

Bagasjerom l/VDA           380                              430/1241                 430/1241

Toppfart                             230 km/t                   190 km/t                230 km/t

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på