Bruktbil – Toyota Avensis

Denne japanske familiebilen – som de fleste nordmenn velger i stasjonsvognutgave – fremstår nå som en av de virkelig solide bruktbilene i sin klasse. Skal du unngå dyre verkstedbesøk kan Avensis være et virkelig godt valg.

Et feil bruktbilkjøp blir til tider et mareritt med driftsproblemer og hyppige verkstedbesøk. Skal du unngå dette, er Toyota Avensis en bruktbil du så absolutt bør kikke nærmere på. Det mest spennende med denne bilen er nettopp dens forbilledlige driftsikkerhet. Dette bekreftes av den store europeiske testorganisasjonen DEKRA, som gir den tredje generasjon Avensis – fra 2009 – topp karakterer.

MOTOR/DRIVLINJE

Toyota, som egentlig ikke har ønsket å profilere seg med dieselmotorer, var tidlig ute med tiltak for å gi renere avgasser. De såkalte D-Cat –motorutgavene har effektive systemer for å redusere NOx-utslippene. 2.2 liters motoren fremstår i tillegg både kraftig og kultivert. Det har vært noen tilfeller der det har vært problemer med katalysatoren – men dette er også det eneste problemområdet denne velbygde japanske bilmodellen har tilkjennegitt.

Bensinmotorene er uten turbolading og fremstår både enkle i oppbygning og teknikk. Disse yter mellom 132 og 147 hk og fremstår som dyktige arbeidshester for bileiere med moderate årlige kjørelengder. Den som kjører langt bør heller kikke i retning av dieselmotorene. Et alternativ er den sparsommelige 2-literen på 124 hk. Ingen sprinter, men totalt sett helt tilfredsstillende.

avensis

Sedan-utgaven står litt i skyggen av stasjonsvognen, men også denne byr på mye plass og fleksibilitet. Den er også et rimeligere Avensis bruktbil-alternativ.

KAROSSERI

Egen smak og behov avgjør om man skal velge den ganske store og rommelige stasjonsvognen, eller gå for den noe mer prisgunstige sedan (kombi-kupé) modellen. Den sistnevnte er også praktisk i bruk, med stor bakluke og bakseterygger som kan slås ned. Dette gir plass til overraskende store kolli, og beviser at man ikke behøver å kjøre rundt i en stasjonsvogn for å ha en fleksibel bil. Når det gjelder innredningen kunne sittekomforten vært noe bedre, og samtidig er også setene ganske høyt montert. All betjening er imidlertid helt uproblematisk, og god støydemping gir et behagelig lydnivå i bilen.

MATERIALVALG/KVALITET

Et frekt design, enten vi snakker om eksteriør eller interiør, samt premiumopplevelse, er ikke spesielt fremtredende ved Toyota Avensis.  Det som imidlertid preger denne bilmodellen er en grunnleggende ærlighet, nøkternhet, gode materialvalg og en solid monteringskvalitet.

SIKKERHET

Avensis har et godt sikkerhetsnivå, og modellen fikk fem stjerner i EuroNCAP-testen i 2009. ESP – elektronisk stabilitetskontroll og syv kollisjonsputer er standard. Solide bremser og et stabilt understell bidrar også til sikker kjøring.

FJÆRING/HJULOPPHENG

Toyota Avensis trives best med en godmodig fører bak rattet. Sportslige takter er nærmest fraværende, styringen arbeider tregt, og hjulopphenget er konfigurert for en komfortabel og behagelig kjøretur fremfor rask kurvekjøring med idealspor som høyeste prioritet.

avensis

Dieselmotorene er både drivstoffgjerrige og kraftige. D-Cat utgaven er den reneste av Toyotas dieselmotorer.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Den rimeligste innstegsmodellen er utstyrt med en 1,6 liters bensinmotor, mens to-literen hadde en høyere nybilpris enn utgavene med dieselmotor, på grunn av utformingen av engangsavgiftene i Norge. Bensinmotorene er et greit valg for den som har moderate årlige kjørelengder, eller frykter at dieselmotorene skal bli mindre populære i Norge i årene fremover. Men man kjører utvilsomt både bedre og med lavere forbruk med en av de to dieselmotorene på 2,0 eller 2,2 liter. Minst miljøbelastning gir 2,2 liter D-Cat utgaven.

Den tredje Avensis-generasjonen kom på markedet i 2009, og fikk en liten facelift i 2012. En ny oppdatering kom på høsten 2015. Allerede fra første stund har Avensis hatt et bra utstyrsnivå – selv på de enklere variantene. Vi tror likevel at det beste kjøpet er de mer påkostede utgavene (f.eks Executive) i stasjonsvognutgave og med lav kilometerstand. Velger man en modell etter faceliften i 2012, gjør man et enda sikrere kjøp – men bilen blir ikke mer lidenskaplig av den grunn. En 2012-modell med rundt 50 000 km på telleren bør kunne bli din for ca 200 000 kroner, mens sedan-utgaven og eksemplarer lett kryper ned mot 150- 160 000 kroner. Går du bakover i tid – mot 2009-modellen – er det ikke så mange kroner å spare, men det kan finnes en og annen bil med nærmere 200k på telleren til priser rundt 100 000 kroner. En som vil spare penger men likevel ha en driftsikker bil kan naturligvis vende blikket mot forgjengeren. Generasjon-2 utgavene etter 2005 er også svært solide og problemfrie.

HVOR GOD ER TOYOTA AVENSIS?

Den temmelig anonyme og lite fremtredende tredje generasjon Avensis, tar sin revansje når DEKRA-testerne gjør opp sin status. De rangerer den høyt, og plasserer en plass blant de aller beste i mellomklasse-segmentet. Totalt sett er det lite å bemerke ved denne japanske bilmodellen, som er produsert i Storbritannia. Tekniske mangler finnes knapt, men ta en ekstra kikk på bremseskiver og bremsebelegg på eksemplarer med mer enn 50 000 km på telleren.

avensis

Nøkternt og saklig førerplass. Men pass på: oppdatering av navigasjonsanlegget er alt annet enn billig. Dette må du selv bestille utført når bilen er på service.

TOYOTA AVENSIS VARIANTER

 

KATEGORI                         1,6                           2.0 D St.vogn             2.2 D St.vogn

Motor/syl.                          Rekke/4                  Rekke/4                      Rekke/4

Slagvolum, ccm                  1598                       1998                              2231

Effekt kW/hk                      97/132                  93/126                         130/177

v/turtall                                6400                      3600                           3600

Maks moment                     160 Nm                310 Nm                     400 Nm

v/turtall                               4400 o/min          1800 o/min           2000 0/min

Tomvekt/last  kg                1440/530               1635/465                1490/480

L x B x H mm                 4710x1810x1480       4780x1810x1480 4780x1810x1480

Bagasjerom l/VDA            509                           543/1609                 543/1609

Toppfart                             200 km/t                   200 km/t                220 km/t

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på