Bruktbil: Toyota Auris

Hybridbiler er ettertraktet i bruktbilmarkedet, og med sin lange erfaring med slike drivlinjer er Toyota et klokt valg. I sin andre generasjon fremstår Auris som en av kompaktklassens absolutt mest driftssikre og drivstoffgjerrige biler.

Tekst og foto: Sven Furuly

Med sitt kantede design forsøkte den andre generasjonen av Toyota Auris, da den ble lansert i 2013, å distansere seg litt fra de mange konkurrentene  i Golf-klassen. De falt i smak hos norske bilkjøpere, og selv i dag har Auris et friskt og tidsriktig utseende. Grunntrekkene er hentet fra Toyotas hybrid-ikon Prius, men bilen har mer tradisjonelle linjer, og er tilgjengelig både som en fem-dørs kombikupé og som stasjonsvogn.

MOTOR /DRIVLINJE

Begge karosserivarianter leveres med det velfungerende Hybridsystemet som Toyota har produsert siden 1999, og som til nå er montert i mer enn 7 millioner biler, fordelt på Toyota og fabrikkens luksusmerke Lexus. Bensinmotoren i systemet er en 1,8 liter med 99 hk effekt, som kombineres med en 60 kW elektromotor. Kreftene fra begge motorer samlet er 136 hk og dette fordeles til forhjulene gjennom en trinnløs planetgirkasse. Denne skifter automatisk mellom bruk av begge motorer samtidig, elektromotoren alene, eller en kombinert fremdrift og batterilading med bensinmotoren. Auris er en full-hybrid, og det vil si at elektromotoren er sterk nok til å drive bilen med bensinmotoren avslått. Denne vekslingen foregår kontinuerlig, og i løpet av en kjøretur vil som regel rundt 50% av kjøringen foregå elektrisk. Det er viktig å være oppmerksom på oppladningen av batteriet hele tiden gjøres automatisk – i motsetning til en plug-in hybrid (ladehybrid) som må lades fra strømnettet for deretter å kunne kjøre noe i overkant av tre mil elektrisk.

Auris er også levert i Norge med to ulike bensinmotorer, en 1,33-liter på 99 hk og en 1,6-liter med 132 hk. Den er også solgt med en 1,4 liters dieselmotor med 90 hk. I 2015 kom det en ny turboladet 1,2 liters bensinmotor med 116. Denne har i likhet med dieselmotoren en fint dreiemoment og et lavt forbruk.

En hybrid drivlinje, basert på teknikken til ikonet Prius, gjør Auris til et smart og attraktivt bruktbilkjøp

KAROSSERI

Grunnmodellen er en kombikupé med fire dører og en stor bakluke. Plassmessig ligger denne litt under gjennomsnittet for klassen. Vesentlig rommeligere er den kileformede og 30 cm lengre stasjonsvognen, som har betegnelsen Touring Sports. Når man slår ned baksetene vokser bagasjerommet til 1658 liter, og det er mer enn mange av dagens mest populære kompakte SUV’er. Seteryggen er delt, og felles enkelt ned med et enkelt håndgrep i bagasjerommet. Sittekomforten er noe mangelfull på grunn av korte sitteputer, og selv om interiøret fremstår velordnet lider berøringsskjermen på dashbordet av små trykkfelter.

MATERIALVALG/KVALITET

Kvalitetsnivået på innredningen holder en nøktern kvalitet. Både utseendemessig og utstyrsmessig skinner det gjennom at dette er en masseprodusert bil. Plast dominerer, men fordelen er at dette i liten grad slites, og dermed er det lett å finne et pent interiør i flere år gammel bruktbil. Ved en 100 000 kilometer av forgjengeren test i auto motor og sport viste hybridsystemet, som rent teknisk har vært uforandret i årevis, seg som svært driftssikker over tid.

God bagasjeplass, om enn litt mindre enn i en VW Golf stasjonsvogn, gjør Auris Touring Sports til en fin familiebil.

SIKKERHET

Da den ble kollisjonstestet av EuroNCAP fikk Auris fem stjerner av fem mulige. Både barn og voksne sitter godt beskyttet og har en høy grad av sikkerhet. Auris har sju kollisjonsputer som standard. Den elektroniske stabilitetskontrollen (ESP) griper raskt inn når veigrepet forsvinner. Auris har en understyrende karakter, og dette gjør at selv uerfarne førere lett behersker bilen under vanskelig kjøreforhold.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

På de tidligste utgavene fremstår fjæringskomforten moderat. Særlig når bilen kjører over sprekker og skjøter på tvers av veibanen. Den temmelig ufølsomme styringen bidrar heller ikke til å oppfylle noen sportslige ambisjoner for den som sitter bak rattet. Etter faceliften i 2015 fjærer Auris mer komfortabelt og styringen har fått mer presisjon.

Oversiktlig førerplass. Materialvalgene holder en nøkterne, men slitesterk standard.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Slik de teknologiske og politiske vindene blåser er det Hybrid-utgaven som er det kloke valget. Langt de fleste Auris som er solgt nye i Norge i perioden 2013 fram til i dag har denne drivlinjen. Dieselmotoren D4-D finner vi i de to første årgangene, men deretter er det langt mellom brukte dieselutgaver. Toyota har for en tid tilbake helt sluttet å levere dieselmotorer i Norge. Har du et stramt budsjett , liker Auris, og vil ha en bil med høy  driftssikkerhet kan det være lurt å kikke på utgavene med bensinmotor uten hybrid. Det vil være penger å spare, og forbruket er også gunstig på disse motorene. Ettersom faceliften både bringer med seg 1,2-liters motoren, bedre fjæringskomfort og bedre handling, kan det være greit å ha dette i minne når man leter etter et passende objekt.

Når det gjelder Hybrid-utgaven spiller faceliften mindre rolle for prisen. Her er det utstyrsnivå, kilometerstand og servicehefte som avgjør prisen. Generelt spanderer norske nybilkjøpere på seg mye utstyr, og Auris er intet unntak. De fleste bilene er utstyrsgrad Active+ eller Excusive, og det innebærer i stor grad navigasjon, multimedia-systemer som inkluderer DAB+, ryggekamera, Xenonlys eller LCD-lys. En to år gammel stasjonsvogn med hybrid drivlinje og en kjørelengde på rundt 40 000 km koster i området 210- 240 000 kroner. Kombikupé-utgaven ligger typisk 10- 15 000 kroner lavere. Tidlige dieselutgaver – med en kilometerstand på ca 60 000 kan kjøpes for priser som ligger i området 155- 175 000 kroner. Også Auris med bensinmotor uten hybrid befinner seg i dette prisområdet.

Mye ny informasjon å forholde seg til i en hybridbil. Men enkelt og lettfattelig instrumentering

HVOR GOD ER TOYOTA AURIS

Dekra, som er Europas største testorganisasjon, er helt klar når det gjelder kvaliteten på den andre generasjon Toyota Auris. Den gjør det svært godt i de tekniske undersøkelsene, og per i dag er det ikke avdekket noen nevneverdige problemer. Dette, sammen med et stort utvalg av biler, fornuftige priser og en fremtidsrettet drivlinje (hybrid-utgavene), gjør Aris til en ideell bruktbil

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på