BRUKTBIL – Suzuki Swift

Det er ikke lett å se forskjell på den femte generasjon av småbilen Swift ved siden av forgjengeren. Men hvorfor forandre på et vinnende konsept? Vi ser nærmere på hva denne bruktbilen, som befinner seg på et gunstig prisnivå – har å by på

Med sin femte Swift-generasjon har Suzuki nok en gang gjort et solid stykke arbeid. Som før lokker modellen med drivstoffgjerrige motorer, et omfattende sikkerhetsutstyr, og naturligvis merkets viktige fortrinn in Norge: Firehjulsdriften. En ny utgave, som skiller seg mer designmessig fra de to foregående generasjonene ble lansert i 2017.

MOTOR/DRIVLINJE

Da denne modellgenerasjonen ble lansert i 2010 ble den tilbudt med to ulike motoralternativer i Europa: En livlig og turtallsvillig 1.2 liters firesylindret bensinmotor med 94 hk, samt den sparsomme- men atskillig dyrere 1.3 liters dieselmotoren. Den er utstyrt med turbolader og yter 75 hk og et solid dreiemoment på hele 190 Nm. Kombinasjonen diesel + småbil er knapt etterspurt i Norge, og dermed satset den norske importøren på kun et motoralternativ ved modellskiftet i 2010. Dieselmotoren er forøvrig konstruert for å møte Euro 5-normen, noe som gjør den enda mindre interessant i dag.

Et år etter generasjonsskiftet ble det lansert en ”Sport”-utgave i 2011. Den har en videreutviklet versjon av selskapets velkjente 1.6 liters bensinmotor under panseret og yter 136 hk, mot 125 hk i tidligere versjoner. Denne kvikke småbilen er utstyrt med en 6-trinns manuell girkasse, og merk: 1.6-versjonen er kun levert med forhjulsdrift i motsetning til 1.2-literen som har 4×4 permanent firehjulsdrift.

Beskjedent bagasjerom: Swift er en liten shoppingbil, men firehjulsdriften gjør den til en seriøs weekend-bil med nedslått baksete.

KAROSSERI

Fem seter, fem dører og firehjulsdrift gjør at denne ”Mini”-bilen allerede her overgår den originale MINI på et par punkter: En sitteplass mer og økt fremkommelighet under dårlige kjøreforhold. Men noen stor innvendig plass og romfølelse bør man ikke forvente når hele bilen har en lengde på bare 3,85 meter. Det samme gjelder for bagasjerommet. Takket være et forsøk på å skape så gode plassforhold som mulig i baksetet – som er på nivå med konkurrentene – har dette redusert bagasjerommet med 40 liter i forhold til generasjonen tidligere, og er på bare 211 liter, eller 902 liter med nedslått baksete. Dette er svakere enn gjennomsnittet i klassen. Med unntak av den aller rimeligste utgaven er baksetetyggen delt 60:40.

MATERIALVALG/KVALITET

Til tross for et både nøkternt og enkelt materialvalg fremstår kupé og innredning i denne Swift-generasjonen som tiltalende, funksjonell og solid. Når det gjelder bilens samlede kvalitet må vi likevel sette fokus på noen punkter: Det har vært tre tilbakekallingsaksjoner: Modellår 2011 hadde problemer med ESP-reguleringen, med modeller av årgang 2011 og 2012 ble det oppdaget tilfeller der forbindelsen mellom rattstammen og tannstangen løsnet, og på utgaven med 1.2 liters bensinmotor kunne det oppstå motorskader som en følge av løse skruer i vannpumpen på årgangene 2013 og 2014.

Swift-interiøret er enkelt og ryddig med fintover instrumenter og brytere. DAB-radio finner du først etter faceliften.

SIKKERHET

Sju kollisjonsputer og ESP har vært standard utstyr på denne modellgenerasjonen fra første dag. Swift ble testen av EuroNCAP og fikk 5 stjerner (maks) i 2010. Passasjerene er bra beskyttet i en frontkollisjon, men mer utsatt ved en sidekollisjon. De mest velutstyrte Swift-utgavene har detaljer som f. eks lys-sensor og grøftelys i front-fangeren.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Styringen er ganske steril og ufølsom, men fjæring og hjuloppheng er fint avstemt. Dette gir bilen kvikke og livlige kjøreegenskaper, og i ”Sport”-utgaven får man en ekstra dose kjøreglede. Gode bremser på alle utgaver.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Grunnspørsmålet er hvorvidt man skal ha en Swift med firehjulsdrift, eller ei. I så måte er man nødt til å velge utgaven med 1.2 liters bensinmotor og 6-trinns manuell girkasse.

Ønsker man automatgir tilbys dette i kombinasjon med denne motoren, men da er Swift forhjulsdrevet. Det samme gjelder for den som vil ha den 136 hk sterke Sport-utgaven. Litt forunderlig, kanskje, men også denne leveres kun med forhjulsdrift. Ser vi bort i fra ”den ikke-eksisterende” dieselutgaven, er også 1.6 Sport et sjeldent syn i bruktannonsene. Den er kvikk og kjøreglad, men mister det som er Suzukis ”salgsargument” i Norge: God fremkommelighet takket være firehjulsdrift. Og grunnmodellens 94 hk er absolutt tilstrekkelig på denne lette (990 kg) bilen.

Sideprofilen viser tydelig de korte overhengene og hvordan den fremstår slik en moderne småbil skal være – selv om den kom allerede i 2010

Også når det kommer til utstyrsnivå er valget enkelt. Det finnes en ”annonsemodell” til en lav pris med skrapet utstyr, men den har i prinsippet aldri blitt solgt. Dermed heter den mest vanlige utgaven Swift Pluss og har alt fra klimaanlegg og regnsensor til nøkkel-løs start og ryggesensor. I september 2013 kommer det en facelift med blant annet LED kjørelys og en lett modernisert design. Mefd dette dukker modellbetegnelsen GLX Pluss opp, og blant nyhetene på utstyrsfronten finner vi DAB+ radio. De senere Exclusive-modellene har også navigasjon som standard.

Det ligger et prisskille ved faceliften (2014-modell), men for alle de tidligste årgangene er det kilometerstand og vedlikehold som gjelder. Prisene for disse ligger mellom 79 000 og 99 000 kroner, og en 2013 kan godt være like rimelig som en 2010 – og motsatt. En 2014-modell starer ved 100 000 kroner og går opp til 200 000 kroner for de aller nyeste utgavene med mellom 10’ og 20’ kilometer på telleren. På grunn av tilbakekallingsaksjonene er det viktig å sjekke i serviceheftet at disse feilene er kontrollert og eventuelt rettet.

HVOR GOD ER EN SWIFT?

Etter fem generasjoner bekrefter Swift sin rolle som en trofast venn i småbilklassen. Undersøkelsen som DEKRA, Europas største testorganisasjon, har gjennomført, omfatter utgaver som har en kilometerstand under 50 000 km, og en kilometerstand opp til 100 000 km. I den grad test-ingeniørene bemerker mangler, er disse knyttet til riper i frontruten eller feiljusterte hovedlys

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på