Bruktbil – Skoda Yeti

Den lille SUV’en Yeti fremstår en av de mest attraktive og praktiske bilene i Skoda-programmet. Selv etter flere år på veien overbeviser den med sin gode kvalitet og høye driftssikkerhet.

Tekst og foto Sven Furuly

Satser du på en brukt utgave av den første SUV-modellen fra Skoda, er det knapt mulig å gjøre noe feil. Yeti har kompakte ytre mål, men byr på et rommelig interiør med fleksible variasjonsmuligheter, og i tillegg kommer teknikken fra VW-konsernet. Etter å ha blitt satt i produksjon i 2009 fikk Yeti en facelift mot slutten av 2013. Da fikk fronten et noe mer strømlinjeformet og moderne design. Ut over dette har den vær produsert praktisk talt helt uforandret fram til nå – der den nye Karoq står klar til å ta over. Nettopp dette kan gjøre et Yeti-kjøp enda mer attraktivt i tiden fremover.

MOTOR/DRIVLINJE

Den minste bensinmotoren, 1.2 TSI og dieselmotoren 1.6 TDI med 105 hk er både nøysomme på drivstoff og tilstrekkelig kraftige. 1.4 TSI har 122 hk og byr på noe mer dynamikk. Ulempen er at alle disse fine motorene kun leveres i kombinasjon med forhjulsdrift. Dette er jo en SUV, og skal den ha de sanne kvalitetene til denne biltypen, er det firehjulsdrift som gjelder. For Yeti innebærer dette at man må velge en utgave med 2,0 liters TDI dieselmotor i effektutgavene, 110, 140 eller 170 hk. Den eneste bensinmotoren som kom i kombinasjon med firehjulsdrift var den 160 hk sterke 1.8 TSI, men avgiftene gjorde denne utgaven lite aktuell i Norge. For årgang 2017 lanserte imidlertid Skoda også en 1,4 TSI på 150 hk i kombinasjon med firehjulsdrift, men denne kan knapt kalles en bruktbil enda…. Den attraktive DSG dobbelclutchgirkassen er derimot tilgjengelig i kombinasjon med de fleste av motorene.

Yeti har tre individuelle bakseter. Disse kan skyves i lengderetningen. Med nedslåtte seter er bagasjerommet på 1580 liter

KAROSSERI

En særdeles praktisk detalj er det tre-delte baksetet, der hvert enkelt sete kan skyves i lengderetningen. Velger man å slå ned alle setene vokser bagasjerommet fra 405 til maksimalt 1580 liter. Takket være den høye sitteposisjonen og de store vindusflatene har man god oversikt i denne SUV’en. En ting å tenke over er at biler med det store panorama glasstaket lett kan bli svært varme en solrik sommerdag.

MATERIALVALG/KVALITET

Et kjennetegn for Skoda skal være at materialkvaliteten og nøkternheten skal posisjonere bilene et lite hakk under konsernets hovedmerke, som er VW. Det betyr at interiøret i Yeti fremstår enklere enn i søstermodellen Tiguan, men den preges av å være velbygd og robust. Selv i vår 100 000 kilometertest gjorde den seg fortjent til høye poengsummer på både driftssikkerhet og kvalitetsopplevelse over tid.  Resultatet var så godt at da vi gjennomførte testen i 2013, kom den helt på topp blant alle de testede SUV’ene i forhold til feil og mangler.

Førerplassen og interiøret holder en nøktern standard, men fremstår som robust.

SIKKERHET

Yeti ble i 2009 kollisjonstestet av EuroNCAP, og fikk maksimalt antall stjerner. Både sikkerheten for voksne og barn fikk like høye poengsummer. Elektronisk stabilitetskontroll er naturligvis standard. Når det gjelder kollisjonsputer er Yeti utstyrt med frontputer, knepute, sidekollisjonsputer og sidekollisjonsgardiner som standard.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

En Yeti med firehjulsdrift gir den beste fremkommeligheten, men begge varianter byr på gode kjøreegenskaper. ”Den oppfører seg som en moderne og velbalansert kompaktbil  – kvikk, lett håndterbar og tillitsvekkende…”  skrev auto motor und sport da Yeti ble presentert for første gang. Men det skal også bemerkes at fjæringen er stiv og at motorlyden så absolutt er til stede.

Med firehjulsdrift er Skoda Yeti en flott hyttebil for norske forhold.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Den som lar seg fascinere av Yeti, men ikke bryr seg om firehjulsdrift bør kikke i retning av utgavene med de små motorene.  Er firehjulsdrift et ”must” vil vi fremme 110 hk-utgaven av 2.0 TDI-motoren et førstevalg. Her er utvalget stort. Det er imidlertid viktig å tenke på at 2.0 dieselmotoren i Skoda har vært omfattet av VW-konsernets dieselskandale, samt vil lide under de sanksjoner lokale norske myndigheter innfører i dieselbilens disfavør. Skal du bruke bilen utenbys, til hytteturer, og bare bruke bilen sporadisk i bysentra, er det imidlertid liten grunn til ikke å velge en drivstoffgjerrig og trekkvillig dieselmotor i Yeti.

Utvalget av brukte Yeti er stort, og ettersom det ikke er avdekket noen spesielle barnesykdommer kan man gjerne vurdere et tidligere eksemplar, om det er velholdt og har en grei kilometerstand. Bilene etter faceliften har et mer moderne utseende i fronten, men mister samtidig litt av det egenartede utseendet til Yeti. Modeller produsert fra juni 2015 har motorer som møter Euro6 avgasskravene.

Normalt holder de norske basis-modellene et litt høyere nivå en grunnmodellene i andre europeiske land, og selv den enklest utstyrte Yeti er helt grei. Hyggeligere blir det om bruktbilen er en Elegance der utstyrsnivået er høyt, xenonlys er med, navigasjon er på plass og som regel er det ryggesensor og kameraer på de nyere modellene. Det var en ganske stor prisforskjell på de ulike utstyrsvariantene og dette gjenspeiles også i bruktprisene.

Yeti har hittil hatt høy bruktpris, men lanseringen av den nye Karoq og norske myndigheters holdning til dieselmotorer vil sette disse prisene under press.

HVOR GOD ER SKODA YETI

For de fleste Yeti-kjøperne holder det med et barskt SUV-utseende, selv om bilen mangler firehjulsdrift. Men det finne også 4WD for de som ønsker det. Feller for alle modellene når det gjelder hjuloppheng og styring, er god holdbarhet. Dessverre kan man ofte oppleve korroderte bremseskiver og svetting av olje fra motoren i DEKRA-rapportene. De bemerkede manglene ved lys og elektrisk anlegg er som regel harmløse.

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på