Bruktbil – Renault Clio

Den har et attraktivt utseende, byr på god fleksibilitet og er tvers gjennom moderne. Dette er et kort sammendrag av egenskapene til den fjerde Renault Clio –generasjonen som bruktbil. Problemer finnes det knapt.

Tekst og foto Sven Furuly

Renault Clio er på mange områder som småbiler flest, men med et stort og viktig unntak: Den bygges også i en rommelig stasjonsvognutgave under betegnelsen Sport Tourer. Da har den et bagasjerom som kan varieres mellom 400 og 1380 liter, og dette gjør småbilen til en overraskende rommelig liten familiebil. Men selv grunnkarosseriet med sine fire dører byr på fine plassforhold og et bagasjerom som kan varieres mellom 300 og 1146 liters volum.

MOTOR/DRIVLINJE

Da denne modellgenerasjonen ble introdusert sent i 2012 var det tre ulike motoralternativer i Norge, fordelt på to bensinmotorer og en diesel. Under produksjonstiden har dieselvariantene vokst til to: dCi 75 og dCi 90, der modellbetegnelsen røper hk-antallet. Det gjør også betegnelsen på den moderne og gjerrige tre-sylindrede 0,9-liters bensinmotoren TCe 90. Takket være turboteknologi er den effektiv, har et lavt forbruk, og utslippet av CO2 ligger på 99 gram/km. Det er også solgt noen Clio med den tradisjonelle 1,2 16V bensinmotoren med 74 hk i Norge. Denne har i likhet med dieselmotorene fire sylindere. I flere europeiske land er Clio tilbudt med LPG gassmotor, i tillegg til en sporty toppmodell med RS-betegnelse og 200 eller 220 hk (Trophy) effekt. Dette er den eneste av variantene som ikke er levert med det praktiske fem-dørs stasjonsvognkarosseriet. En seks-trinn automatisert dobbelclutchgirkasse har vært tilvalg på dieselutgaven med 90 hk og den 120 hk sterke utgaven av 1,2 liters TCe bensinmotoren.

Sport Tourer byr på gode plassforhold, og velger man utstyrsnivå Expression eller Dynamique får man også en velutstyrt og komplett stasjonsvogn.

KAROSSERI

I beste franske tradisjon har selv den minste småbil gjennom alle år hatt fire dører, og Clio er intet unntak. Selv om dette letter innsteget for baksetepassasjerene, er både takhøyde og beinplass for de som sitter bak i snaueste laget. Også utsynet blir lidende som følge av de skråstilte A-stolpene og de relativt smale sidevinduene. Ut over dette imponerer småbilen oss med å være både vel gjennomtenkt og praktisk.

MATERIALVALG/KVALITET

I motsetning til forgjengeren er det lite å sette fingeren på. Betjeningskontrollene er bra, setene er komfortable og Clio er utstyrt med et moderne R-link multimedia-system. Materialvalg og monteringskvalitet er i det vesentligste på samme standard som andre biler i klassen.

I motsetning til forgjengeren har denne Clio-generasjonen et bra utformet interiør og et navigasjonssystem som er atskillig lettere å betjene.

SIKKERHET

Også denne Clio-generasjonen kan smykke seg med høyeste score i Euro-NCAP kollisjonstesten: 5 stjerner. Den byr til og med på sidekollisjonsputer til forsetene som standard, noe som plasserer den helt i toppen sikkerhetsmessig for denne bilklassen. I noen markeder mangler grunnmodellen noe av det beste sikkerhetsutstyret som standard, men i Norge har Renault kun solgt de velutstyrte variantene Expression og Dynamique. Det eneste minuspunktet av betydning er at bilen mangler ulike førerassistansesystemer, som nå begynner å bli en selvfølge.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

I motsetning til flere av sine forgjengere hører ikke denne Clio’en til blant de mest komfortable småbilene – og det uten at den byr på et kvikt og dynamisk understell i bytte. Fjæringen er temmelig stiv og styringen mangler både presisjon og tilbakemeldinger fra underlaget. Bremsene biter imidlertid kraftig.

Komforten lider litt under et stramt oppsatt hjuloppheng. Den lille tre-sylindrede motoren gir fin dynamikk og lavt forbruk.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Når det gjelder motorene er det en som utpeker seg, og det er den 90 hk sterke tre-sylindrede bensinmotoren på 90 hk. Den byr på atskillig kjøreglede kombinert med lavt bensinforbruk. Den har krefter nok til å fungere på langturer, mens grunnmodellen med sin 74 hk (1,2 literen) fungerer best i bare bytrafikk, som jo er hovedarenaen til småbilene. Dieselmotorene er naturligvis enda gjerrigere på drivstoff, men er ikke noe vi anbefaler å kjøpe i storbyområder– slik de miljøpolitiske vindene nå blåser.

Når det gjelder utstyrsnivået, er det særlig det mellomste ”Expression” nivået og den mest påkostede ”Dynamiqie” –utgaven som er solgt i Norge. Særlig sistnevnte kan by på et rikholdig utstyr som rundes av med både parkeringssensorer, regnsensor og et bra navigasjons- og multimedia-anlegg med R-Link oppkoblingsmulighet. Ulike pakker har også vært tilgjengelig, og det finnes et godt utvalg av velutstyrte brukte Clio.

Har du 100 000 kroner i lommen er det mulig å få en tidlig Clio generasjon  IV fra 2013 med litt aktiv pruting. Da kan du  trolig velge mellom en TCe 90 bensinutgave eller en dieselutgave.  Er du ute etter den rimelige og praktiske stasjonsvognen Sport Tourer må du hente fram en 10-15 tusenlapper til. Ønsker du en bil som bare er et par år  gammel og har kort kjørelengde  – kanskje med den  120 hk sterke 1,2 liters bensinmotoren – er det mulig å få riktig mye bil for priser mellom 130’ og 180 000 kroner. Det er et godt utvalg av farger og ulike utstyrsnivåer på markedet.

HVOR GOD ER RENAULT CLIO

Denne Clio-modellen fremstår som en riktig ”mønster-elev” i følge den internasjonale testorganisasjonen DEKRA. Den lille franskmannen oppfører seg nærmest eksemplarisk og feilfritt og det er ikke påvist noen spesielle svakheter. I blant avdekkes det feiljusterte hovedlys og slitte bremseklosser og skiver, men det er alt. Det  blir spennende er å se om disse gode resultatene holder seg når denne Clio-modellen blir eldre og kjørelengden er mer enn de 50 000 km som danner grunnlaget for testresultatene her.

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på