Bruktbil – Range Rover Evoque


Den er rent teknisk ganske lik Land Rover Discovery Sport, men henvender seg til et publikum der design og utstråling er viktig. Evoque leveres i både 2- og 4-dørs versjoner, og du kan velge mellom forhjulsdrift eller firehjulsdrift.

Hvilken designbombe! Med Evoque traff Range Rover blink med tanke på å tiltrekke seg en urban målgruppe med god smak og dyre vaner. Ikke minst fordi kvinnelige kjendiser som f.eks Victoria Beckham var raskt ute med å uttrykke sin entusiasme for konseptbilen allerede før den ble døpt til Evoque. Slikt skaper interesse for en ny bilmodell!

MOTOR/DRIVLINJE

Tradisjonelt har vi ubetinget anbefalt dieselmotorer i bilmodeller som dette, men med Evoque er det to ting som taler for det motsatte. Som en urban bil kan den raskt møte kjørerestriksjoner i norske storbyer om enkelte politikere får det som de vil, og dermed kan Euro 5 2.2 liters dieselmotoren som sitter i biler før faceliften (8/2015) bli behandlet stemoderlig. Visst er den fire-sylindrede rekkemotoren både kultivert og kraftig nok – D4 med sine 150 hk har et fint forhold mellom pris og ytelser. Et sikrere valg er (vi får tro at norske politikere tar til fornuften og skiller mellom dieselmotorer som oppfyller Euro 6 avgasskravene, og de eldre) to-liters motoren TD4 som kom med 2016-årgangen. Skal man være helt sikker kan den fire-sylindrede bensinmotoren fra Ford være et alternativ, men den bruker til gjengjeld 1,2 liter bensin per mil ved blandet kjøring.

KAROSSERI

Visst ser to-dørs utgaven enda coolere ut, men er det den du vil leve med i hverdagen? Til å begynne med kostet den også litt mer enn 4-dørs utgaven med nøyaktig den samme lengden. Det mer ekstreme kupé-utseendet tiltrekker mange, men ulempene er flere. Ikke bare er det enda dårligere sikt skrått bakover, men selve innsteget til baksetet er også en tidkrevende og akrobatisk øvelse. Plassen i selve baksetet er det samme (trange) som i 4-dørs utgaven. Tenk også på at de lange dørene på 2-dørs utgaven er besværlige i trange parkeringsluker. Da blir det lett til at man må gni bukser eller skjørt inn mot bilens karosseriside for å komme ut eller inn. Og heller ikke en Evoque er vel nyvasket til enhver tid…

Innredningen er både påkostet og gedigen. Plassen foran er fremragende – i baksetet er det atskillig trangere.

MATERIALVALG/KVALITET

Evoque holder et gjennomgående høyt kvalitetsnivå både innvendig og utvendig. Passform og toleranser ved montering er jevne og holder en god standard. Overflatene fremstår høyverdige, men på grunn av bilens kort produksjonstid er det for tidlig å si noe om motstand mot rust, men det er ikke observert problemer så langt i bilens livsløp. Ikke uventet har Range Rover Evoque lavt verditap og høye bruktpriser. Nyprisen er temmelig høy, men bilen er populær, og dermed blir det stor rift om pent brukte eksemplarer.

SIKKERHET

I tillegg til at Evoque fikk fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstesten er passasjerene også godt beskyttet av et stort antall kollisjonsputer. Hele syv kollisjonsputer er standard – inkludert på sidekollisjonsgardiner og en egen pute for beskyttelse av førerens knær. Som tilvalg kunne det bestilles blindsonevarsling – som informerer om et annet kjøretøy i førerens dødvinkel.

Utgaven med forhjulsdrift er rimeligere, men også denne Evoque-utgaven har forbløffende god evne til å ta seg fram.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Når det kommer til kjøreegenskaper er det lite å utsette på Evoque. Utgaven med forhjulsdrift kan håndtere overraskende tøffe utfordringer i terrenget, men det er utgaven med firehjulsdrift som gjelder når man skal ha veigrep og fremkommelighet av høyeste klasse. De elektronisk styrte støtdemperne spiller en viktig rolle. Ved kjøp av en Evoque bør man inspisere bilen nøye for spor etter ublide møter med terrenget under krevende kjøring, eller (kanskje mer vanlig) skader på felger og understellskomponenter som følge av kjekk oppførsel og kontakt med fortauskanter og trafikkhindringer i det urbane bylivet. Stygge felgkanter er en sikker indikator, og står rattet skjeft når bilen kjører rett fram, er det som regel en bekreftelse på skader i bilen hjuloppheng.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

Motorutvalget er enkelt og oversiktlig. I utgangspunktet er det bare tre ulike firesylindrede motorer å velge mellom. Den første grunnmodellen hadde en 2,2 liters diesel på 150 hk (er solgt i 140 og 190 hk-varianter utenfor Norge). Nå er dieselmotorene på 2.0 liter (150 hk) og 2.2 liter (190 hk), og begge møter Euro 6 utslippskravene. Toppmodellen Si4 er utstyrt med den 240 hk sterke bensinturbomotoren fra Ford. Dieselmotorene står under press fra miljøpolitikere, og selv en Euro 6 motor blir ikke fredet i Norge. Utgaven med bensinmotor gjør unna 0-100 km/t på hyggelige 7,6 sekunder og er like mye en sportskupé som en crossover-SUV. Men så var det dette med prisen og forbruket, da… Blandet forbruk er oppgitt til 0,87 liter/mil, mens våre tester i auto motor und sport viser at 1,2 liter/mil er nærmere sannheten. Med faceliften i 2015 ble ikke bare de franske Euro5 sertifiserte PSA-dieselmotorene avløst av de nye Ingenium-motorene, men Evoque fikk også en nyutviklet 9-trinns automatgirkasse fra tyske ZF. Med faceliften kom det også en endring av støtfangerne, grillen og hovedlyktene.

Helt fra første stund har det vært mange utstyrsgrader å velge mellom, og listen over tilgjengelig ekstrautstyr ut over disse er nesten uendelig. Ett er sikkert: Er det en bil som trenger parkeringssensorer og helst ryggekamera, så er det Evoque. Sikten bakover gjennom den smale ”gluggen” i bakdøren og de bakre sidevinduene er elendig. Automatgir er slett ikke like nødvendig, men hyggelig å ha i bytrafikken. Det var mange penger å spare ved å velge forhjulsdrift – og ingen ser forskjell – men først med firehjulsdrift er Evoque en ”ekte” Land Rover uten begrensninger i fremkommeligheten. Ulike ”pakker” for økt komfort, sikt og sikkerhet øker bilens bruksverdi og eiergleden.

De eldste bilene (2011 og 2012-modeller) annonseres for priser som ligger mellom 350- og 400 000 kroner. Da er det utelukkende Td4-motoren på 150 hk som tilbys, og kjørelengden ligger mellom 65- og 115 000 km. Er du spekulant på en slik bruktbil er det viktig å lese seg opp på hva som var standard utstyr på de ulike utgavene, Pure, Dynamic og Prestige, samt forstå utstyrsbetegnelsene S, SE, HSE, Autobiography og Meredian. Nyere utgaver klatrer hundre tusen for hvert modellår, og du er oppe på 600 000 når vi snakker en facelift-modell fra sent i 2015. Men det er modellvariant, utstyrsnivå og vedlikehold som bestemmer bruktprisen. Gjør hjemmeleksen på forhånd!

Dieselmotorene utfordres av bilens høye vekt – og nå også myndighetenes bruksrestriksjoner og økte bompengesatser

HVOR GOD ER RANGE ROVER EVOQUE?

Som allerede nevnt er Evoque en bil med lavt verditap og høye bruktpriser. Årsakene til dette er to: Det er en bilmodell mange har lyst på, og DEKRA-undersøkelsene viser at det er en problemfri og driftssikker bil. For biler av 2011-årgangen med en kjørelengde på 50 000 km konkluderer testene med ”bedre enn..” eller ”betydelig bedre enn..” gjennomsnitt på alle områder, med unntak av bremsene.

 

RANGE ROVER EVOQUE VARIANTER

KATEGORI                     Si4                   TD4                SD4

Motor/syl.                                Rekke/4                   Rekke/4              Rekke/4

Slagvolum, ccm                       1999                         1999                      2179

Effekt kW/hk                         177/240                    110/150               140/190

v/turtall                                  5500                          4000                       3500

Maks moment                       340 Nm                    380 Nm                420 Nm

v/turtall                                 1750 o/min               1750 o/min         1750 0/min

Tomvekt/last  kg                 1640/710                 1670/680             1670/680

L x B x H mm                 4365x1900x1635        4365x1900x1635  4365x1900x1635

Bagasjerom l/VDA             420-1445                  420-1445              420-1445

Toppfart                               217 km/t                   185 km/t               200 km/t

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på