Bruktbil – Porsche Cayenne

 

Porsche Cayenne bruktbil

Den andre generasjonen av Porsche-SUV’en er en populær bruktbil i Norge. Et valg som kan styres av både fornuft og lidenskap. Er behovet en real og kraftig firehjulsdrevet bil er dette slett ikke det mest ufornuftige valget.

Tekst og foto Sven Furuly

Porsche-folket nøyer seg som regel ikke bare med modellnavn, men omtaler gjerne sine favoritter med typebetegnelsen. En 911 er for eksempel slett ikke bare en 911. Dagens modell omtales som en 991, mens for eksempel utgaven fra 1989 bare heter 964 blant entusiastene. Det samme gjelder også Cayenne. Modellgenerasjonen som ble lansert i 2010 og kom til Norge som 2011-modell  heter Typ92A, og er lett å skille fra forgjengeren. Den kommer med automatgir og permanent firehjulsdrift som standard, men er likevel nesten 200 kg lettere en den første generasjon Cayenne. Nettopp dette har stor innvirkning på de kjøredynamiske egenskapene til Porsche SUV’en. I løpet av produksjonstiden frem til høsten 2017, da den ble avløst av dagens modell, har det vært en kontinuerlig utvikling av motorene, og underveis er det også lansert en e-Hybrid utgave av modellen – som den første fra Porsche i dette århundret og som en tidlig veiviser mot det vi ser i dag.

MOTOR/DRIVLINJE

På bruktmarkedet er det imidlertid innstegsmodellen med sin 3-liters dieselmotor som er den absolutt mest vanlige. I standard utgave yter den 240 hk, men vi ser også varianter med 211 og 245 hk annonsert. Førstnevnte er en ”nedtunet” versjon som ble levert til noen få markeder med en svært progressiv effektavgift, som f.eks Belgia og Norge, mens 245 hk er spesifisert fra og med 2012-modellen. Ikke lenge etter lansering av 211 hk utgaven i Norge, ble det også introdusert en 300 hk utgave av dieselmotoren. Helt fra første stund har Porsche også hatt en V6 bensinmotor med 300 hk på programmet. Denne har vært lite etterspurt i Norge på grunn av vår avgiftsprofil, og kjøpere med ønske om bensinmotor har heller valgt turbo-utgaven med 500 hk eller senere 4.8 liters V8’en sugemotoren i f.eks GTS-versjon med 420 hk. Det eksisterer også en V8 diesel med 282 hk. Hybrid-utgaven, som kombinerer en V6 bensinmotor med en elektromotor og større batteri, har en systemeffekt på 380 hk (senere 416 hk). Etter en liten facelift i 2014 ble V8 sugemotoren erstattet av en V6 med turbo, der målet var å beholde høy effekt, men redusere bensinforbruket.

Hybrid-utgaven er relativt sjelden på bruktmarkedet i Norge, mens utgavene med kraftige bensinmotorer er bedre representert. Majoriteten er utstyrt med 3-liters dieselmotor i Norge.

KAROSSERI

Cayenne er med sitt velvoksne ytre en stor bil, men det sportslig orienterte og mer strømlinjeformede karosseriet, sammenliknet med Audi Q7 og VW Touareg som har samme plattform og råkarosseri, gir mindre innvendig plass. Heller ikke variasjonsmuligheter og plass i bagasjerommet er på samme nivå – ei heller utsyn og oversikt fra kupéen. Men et bagasjerom som kan romme inntil 1780 liter med baksetet nedslått rekker til både møbelkjøp og store transportoppdrag til hytta.

MATERIALVALG/KVALITET

Både materialvalg og monteringskvalitet ligger på et høyt nivå. Innredningen er konstruert for å holde seg pen gjennom mange år, og det er kun på biler som er blitt stemoderlig behandlet eller har en svært høy kilometerstand og mange brukstimer det kan oppleves noe slitasje. Selv om utstyr som skinnseter, luftfjæring og LED-lys ikke var standard, er langt de fleste Cayenne som er levert nye i Norge utstyrt med dette.

Porsche Cayenne bruktbil

SIKKERHET

Det er først 2017-utgaven som er testet av Euro NCAP, med glimrende resultat. Søstermodellen Audi Q7 ble testet i 2015 og fikk fem stjerner. Sikkerheten for fører og passasjerer er høy, og farene for whiplash-skader ved påkjørsel bakfra er lav i både forseter og bakseter.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Det er åpenbart at en Porsche med en vekt som ligger mellom 2.2 og 2.5 tonn ikke kan bevege seg like kjapt rundt svingene som en 911. Men når vi sammenlikner Cayenne med sine konkurrenter med samme vekt og størrelse, tar den svingene mesterlig og lar seg styre med ganske høy presisjon. Komforten nyter godt av aktive støtdempere i kombinasjon med luftfjæring, men når store hjul i 20” eller 21” størrelse monteres på bilen, blir det mindre behagelig.

Porsche Cayenne bruktbil

Cayenne byr på en komfortabel, men samtidig sportslig orientert førerplass

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Det største antallet brukte Porsche Cayenne i Norge er utstyrt med 3-liters dieselmotoren, og man skal tenke seg godt om før anskaffelse. Det er først med 2015-modellen disse motorene møter Euro 6 utslippsnormen. Dette er imidlertid driftssikre og gjerrige motorer, kombinert med et solid dreiemoment som gir mye kjøreglede. Hvor mye høyere blir ditt årlige drivstoffbudsjett om du heller velger en utgave med bensinmotor? Eller om man skal være helt ”tidsriktig” er kanskje en e-Hybrid det smarte valget. Dette er imidlertid en kompleks utgave, og selv om Cayenne er gjennomgående driftssikker er det en kostbar bil å vedlikeholde.

De tidlige utgavene fra 2011/2012 har nå typiske kjørelengder i området mellom 110’ og 150’ kilometer. Med  riktig ”servicehefte” er dette solide og problemfrie hverdagsbiler, men det ligger et skille på 2014-modellen. Karosseriet får noen kosmetiske endringer, girkassen får åtte trinn, samtidig som V6 Bi-turbomotoren erstatter V8-en i Cayenne S.

De fleste brukte Cayenne i Norge har et høyt utstyrsnivå, og selv om dette kostet mye da bilen var ny, er dette nå begrenset til ”bare” gode salgsargumenter i bruktmarkedet. En tidlig dieselutgave kan du nå plukke for under 500 000 kroner, mens de 500 hk sterke bensinturbo-modellene annonseres for nesten det dobbelte. Har man tro på diesel er det mulig å gjøre gode kjøp selv på en 2015 (Euro 6) utgave i dag. En million kroner for en velutstyrt utgave er en spottpris, sammenliknet med en ny og trangere Macan.  Men før du kjøper en brukt Cayenne: Ring ditt forsikringsselskap og spør hva det koster!

Porsche Cayenne bruktbil

HVOR GOD ER EN CAYENNE?

I motsetning til den første Cayenne-generasjonen slår testorganisasjonen DEKRA fast at generasjon II er over gjennomsnittet på det fleste kontrollpunkter. Den sportslig avstemte fjæringen og hjulopphenget fremstår som svært robust og til tross for høy belastning som følge av bilens tyngde, holder også bremsene mål. Det man skal være oppmerksom på er små oljelekkasjer fra motor og girkasse, samt feil i motorstyringen knyttet til avgass og katalysator. Generelt sett kan selv små feil medføre dyre reparasjoner på biler som dette.

Porsche Cayenne bruktbil

PORSCHE CAYENNE VARIANTER

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på