Bruktbil – Peugeot 206/207 cabriolet

207-CC-hovedbilde

Sommeren er på hell, og det er gunstig å kjøpe cabriolet. Er du heldig kan du fortsatt nyte fine soldager, og med metalltak kan bilen fint brukes året rundt.

Da Peugeot 206 CC kom på markedet for 14 år siden, var den en pioner i sin bruk av et sammenleggbart tak av metall. Riktignok brukte Ford en avansert tak-løsning etter samme idé på sin Fairline 500 Sunliner i 1957, men ble på grunn av mekanismens kompleksitet og plasskrevende design bare produsert i et begrenset omfang. Peugeot 206 brakte løsningen inn i massemarkedet – det samme året som også den ti ganger så dyre Lexus 430C ble lansert med et slikt tak. Betegnelsen ”CC” henspeiler til ordene ”Cabrio” + ”Coupe” fordi bilen, i motsetning til en kabriolet med stofftak, fremstår visuelt som en kupé med taket lukket, og har heller ikke de utetthetene og støydempingsproblemene som en kalesje gir.

Peugeot 206 CC ble en umiddelbar suksess, ikke minst på grunn av den relativt gunstige prisen, til å være en kabriolet. Den ble bygd i hele 350 000 eksemplarer før den i 2007 ble avløst av den betydelig større etterfølgeren 207 CC. Særlig plassen i baksetet – der selv barn hadde det trangt i 206CC –  bød på litt mer komfort.

Peugeot-207_CC_2007_1600x1200_wallpaper_3b

MOTOR

De aller fleste 206CC ble levert med bensinmotorer i Norge, og særlig var grunnmodellen med 109 hk et svært populært og prigunstig alternativ. Til kabriolet-kjøring og norske fartsgrenser er denne motoren er bra valg. Betydelig mer kraft finner vi naturligvis i den 136 hk sterke to-literen, men den er atskillig mer sjelden på norske veier. Når det kommer til bensinforbruk, er imidlertid ingen av de to motorene særlig sparsommelige. Lavt forbruk er en disiplin der HDi-dieselmotorene viser sin styrke, men få norske 206 CC –kjøpere valgte dieselmotor. Den som er ute etter mer krefter og dreiemoment kan naturligvis kikke i retning av 207 CC med sin turbomotor på 150 hk – utviklet i fellesskap mellom PSA og BMW. Men å finne denne versjonen i bruktmarkedet er ikke lett.

KAROSSERI

Skepsisen til det komplekse puslespillet av et tak, styrt av elektromotorer og hydraulikk, var til å begynne med stor. Dessverre fungerte det heller ikke helt problemfritt på de første årsmodellene. Dermed er det viktig å være nøye med å sjekke at det fungerer feilfritt når du er i ferd med å kjøpe en slik bruktbil. Samtidig som taket åpnes og plasseres i bagasjerommet, er det viktig å gjøre seg opp en mening om den gjenværende bagasjeplassen. Den er nemlig ikke stor, og det betyr at baksetene ofte må fungere som bagasjeplass dersom du skal være borte noen dager, og værmeldingen varsler kabriolet-vær.

Peugeot-207_CC_2007_1600x1200_wallpaper_3a

MATERIALVALG / KVALITET

Peugeot 206 CC har aldri vært noen målestokk når det gjelder et høyt kvalitetsnivå, men det er det vel neppe mange som forventer i en prisklasse som dette. Feil på det elektriske anlegget og oljelekkasjer fra motoren er mangler som Dekra ser at går igjen, særlig på de aller eldste eksemplarene. Med den nyere 207 CC ser det ut til at franskmennene har anstrengt seg litt mer. Rent kvalitetsmessig befinner den seg en klasse over, noe som tydelig kommer fram av resultatene ved de regelmessige kontrollene som er gjennomført. For 207 CC slår Dekra fast at resultatene  er overbevisende gode.

SIKKERHET

Elektronisk stabilitetskontroll ble standardutstyr i 2003, og den klassetypiske mengden av Airbags er ombord. På eksemplarer med høy kilometerstand bør bremsene undersøkes nøye.

DRIVLINJE / HJULOPPHENG

En kunstner gjennom svingene, slik en Mini Cabriolet er, verken kan- eller vil en Peugeot være. Dens komfortable – men likevel ikke for myke fjæringsoppsett – passer best til kabrioletkjøring i moderate hastigheter. De godmodige kjøreegenskapene passer perfekt til bilens karakter.

207cc-bagasjerom

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Setter du en 206 CC opp mot en 207 CC vil det 20 centimeter lengre karosseriet til den nyeste modellen by på betydelig større plass. Dette kommer først og fremst forsetepassasjerene til gode i form av mer plass og høyere komfort, men også litt større bakseter. Uansett modell er disse å betrakte som seter for barn, eller til voksne i et nødstilfelle. Utseendemessig er 207 CC den mest harmoniske av de to.

Når det gjelder valg av årgang skal vi kort nevne at 206 CC fikk en liten facelift i 2003, og vi vil anbefale bilene etter dette. For 207’s vedkommende spiller årgangen mindre rolle – let etter en velholdt bil til en god pris.

Internasjonalt ble det levert en rekke utstyrsvarianter, mens de fleste 206 CC i Norge ble solgt i standard utførelse – som var ganske omfattende med alt fra oppvarmede seter til klimaanlegg og bra sikkerhetsutstyr. De fleste valgte en metallic-lakk. Litt mer sjeldent er det å finne sportspakke, innredning i skinn og automatgir. Men den som leter, finner… 207 CC følger Peugeots vanlige utstyrsbetegnelser og finnes i gradene Acces, Active og Allure.

HVA KOSTER DEN

Våren er naturligvis den dyreste tiden på året å anskaffe seg en kabriolet, men et bredt utvalg gjør likevel prisene gunstige. Velholdte, tidlige eksemplarer, finner du ned mot 30 000 kroner. Regn med at det er noen kosmetiske ”flekker” i form av riper og kanskje små rustflekker. Bruktbilhandlere som forlanger det dobbelte for en 2003—modell bør du unngå. Da er du allerede inne i markedet for fem år nyere utgaver av 207 CC (en 2008 med høy kilometerstand). Riktige priser for ryddige eksemplarer ved sesongluttt 2015 synes å være rundt 40 000 kroner for en tidlig 206 CC og drøyt 80 000 for en tidlig 207 CC.

1245752527_207cc_20090630_023

HVOR DRIFTSIKKER ER PEUGEOT 206 CC

Dekra-testene avslører at Peugeot 206 og 207 CC holder et bra gjennomsnittsnivå. Flest feil er knyttet til motorstyringen, men ødelagte fester til eksosanlegget og brudd i fjæringen er også typiske feil. Ut over dette skal man også nøye kontrollere slitasjen på bremseskiver og bremsebelegg, i tillegg til funksjon og justering av bilens lykter. Selve drivlinjen, styring, karosseri og ramme fremstår selv på biler med ganske høy kilometerstand som temmelig robust.

 

KATEGORI            206 CC 110     207 CC 120 VTI   207 CC HDi 110

Motor/syl.                            Rekke/4                   Rekke/4                     Rekke/4

Slagvolum, ccm                       1587                        1598                       1560

Effekt kW/hk                      80/109                        88/120                       80/109

v/turtall                                5800                       6000                           4000

Maks moment                     147 Nm                  150 Nm                     240 Nm

v/turtall                               4000 o/min             4250 o/min               1750 o/min

Tomvekt/last  kg                1215/320                1428/281                1328/382

L x B x H mm                 3835x1673x1365       4037x1750x1397    4037x1748x1397

Bagasjerom l/VDA            410 (lukket bil)        370 (lukket bil)        370 (lukket bil)

Toppfart                             185 km/t                   195 km/t                  192 km/t

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på