Bruktbil – Nissan X-Trail

IMG_6418 edit 180416
Den andre generasjon av Nissan X-trail byr på gode plassforhold og en trekkvillig dieselmotor. Hvor feilfrie er disse – og er det et like godt bruktbilkjøp som konkurrentene fra samme tidsperiode?

X-Trail – var ikke det den kantede offroad-bilen som hadde speedometeret i senter av dashbordet, hadde ekstralysene plassert oppe på taket, og dermed bidro til å by på litt ekstravaganse i SUV-segmentet? Jo da, det stemmer. Med disse detaljene er nå passé – det kom en helt ny og moderne tredje generasjon av X-Trail i 2014. Den forrige modellen dukket opp i 2007, ikke ulik den eldre stamfaren rent utseendemessig, men den er lengre, har et større bagasjerom og bedre innlastingshøyde. Men bortsett fra dette er den like mye en røff firehjulstrekker som den første X-Trails fra 2001.

MOTOR / DRIVLINJE

I forbindelse med generasjonsskiftet i 2007 fikk X-Trail kjøpere valget mellom en 2.0-liter dieselmotor på 150 eller 173 hk, samt en 2.2-liter på 136 hk. Også en 2-liters bensinmotor på 141 hk er tilgjengelig, men er solgt i lite antall i Norge. Takket være fin gangkultur og solid trekkraft er dieselmotorene å foretrekke, og ved faceliften i 2010 forsvant også bensinmotoren fra markedet.

KAROSSERI

Med sin lengde på 4,64 meter er X-Trail blant klassens beste når det gjelder innvendig plass. I tillegg fungerer også bilen til litt større transportoppdrag: Slår man ned baksetet får man et langt og helt flatt lasterom – med et volum på nesten 1,8 m3.

IMG_6525

MATRIALVALG /KVALITET

I forhold til den første generasjonen oppleves modellen fra 2007 som bedre både når det gjelder kvalitet og montering, men den verken vil- eller kan skjule sin karakter som en typisk SUV for litt grovere bruk.

SIKKERHET

ESP er standard og i 2007 ble den tildelt fire (av fem) stjerner i EuroNCAP kollisjonstesten. Bremsene viser ofte høy slitasje, og i 2009 var det en tilbakekallingsaksjon knyttet til styringen. Sjekk at dette er dokumentert utført i bilens servicehefte eller på annen måte.

FJÆRING / HJULOPPHENG

Hjulopphenget er orientert mot komfort, og verken svingete veier eller ekstremt terreng hører til gilens favorittdisipliner. En maksimal tilhengervekt på 2.2 tonn gjør den til en god trekkvogn.

IMG_6520

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET

Langt de fleste X-Trail er solgt med 2.0 dieselen på 150 hk og 2.2 literen på 136 hk. Begge er gode valg, men hva som skjer med beskatting av dieselbiler vet vi ikke, og kanskje er en av de få brukte bensinbilene som er til salgs en virkelig joker? Rent teknisk er det liten forskjell på årgangene, men faceliften i 2010 gir en ny grill og baklykter. Selv grunnmodellen har seks airbags, klimaanlegg og delt bakseterygg. Panorama-skyvetaket finner vi kun på den dyreste utgaven. Godt utstyrt modeller finnes i stort utvalg, og prisene for modeller mellom 2007 og 2010 ligger typisk fra 125’ til 250’ kroner, mens de litt nyere koster fra 250’ til  300’ kroner.

HVOR DRIFTSIKKER ER NISSAN X_TRAIL

Dekra oppfordrer bruktbilkjøpere til å se opp for slitasje i forbindelse med styrestaget, selv om dette er et mindre problem enn på forgjengeren. Bremsene er ofte slitte, og på biler med høy kilometerstand er det også viktig å sjekke stabilisatorstagene.

IMG_6534

NISSAN X-TRAIL VARIANTER

KATEGORI                         2.0i                  2.2 dCi                       2.0 dCi                      

Motor/syl.                            Rekke/4                   Rekke/4              Rekke/4

Slagvolum, ccm                       1995                        2184                    1995

Effekt kW/hk                      104/141                  100/136                   110/150

v/turtall                                6000                      4000                        4000

Maks moment                     196 Nm                  314 Nm                   320 Nm

v/turtall                               4800 o/min             2000 o/min         2000 0/min

Tomvekt/last  kg                1431/521                1510/540                1680/490

L x B x H mm                 4635x1790x1695       4635x1790x1695 4635x1790x1695

Bagasjerom l/VDA            410/1513                        410/1513        410/1513

Toppfart                             190 km/t                   180 km/t              190 km/t

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på