Bruktbil: Nissan Qashqai

Den andre Qashqai-generasjonen er like populær blant norske bilkjøpere, som den første. Attraktiv pris, muligheten til å velge mellom forhjulsdrift eller firehjulsdrift, samt bra kvalitet og gode plassforhold, faller absolutt i smak.

Tekst og foto Sven Furuly

Denne utgaven av Qasqai, som ble lansert i 2014, er i likhet med forgjengeren den mest solgte ordinære personbilen fra Nissan i Norge og mange andre europeiske land. Når vi skriver ”ordinære” er det fordi elbilen ”Leaf” har overgått Qashqai i salgstall de senere årene her i Norge. Den fine kombinasjonen av kombikupé og SUV til en gunstig pris gjorde Qashqai til en suksess fra første stund, og ikke mindre enn to millioner eksemplarer ble solgt i løpet av de første sju årene. Nå har den i tillegg fått en teknisk identisk tvilling i form av Renault Kadjar og den større X-Trail, som ble lansert i 2014, bygger på samme grunnplattform.

De to 1.6 –liters motoralternativene (bensin og diesel) gir kraft og dynamikk.

MOTOR/DRIVLINJE

Med et motorutvalg bestående av to ulike bensinmotorer og to ulike dieselmotorer, er det lett å holde oversikten i bruktmarkedet og alternativene er fornuftige. Innstegsmodellen er utstyrt med bensinmotoren 1.2 DIG-T som yter 115 hk og som også kan kombineres med en trinnløs automatgirkasse. Atskillig mer temperamentsfull er 1.6 DIG-T, som med praktisk talt det samme bensinforbruket yter 48 hk mer og samtidig møter Euro 6 utslippsnormen. Dieselmotorene, som kommer fra Renault, møter denne utslippsnormen først fra høsten 2015, og her vil man oppleve at selv den minste og gjerrige 1,5 dCi (0,38 liter/mil) med 110 hk og 260 Nm dreiemoment holder fint. Den sterkere 1.6 dCi (0,44 liter/mil) med 130 hk og 320 Nm passer aller best til den nesten 1,4 tonn tunge bilen (tomvekt), og kan også kombineres med en automatisk styrt firehjulsdrift.

Quashqai følger nissans nye formspråk med mer markerte linjer

KAROSSERI

Forgjengeren ble i løpet av sin produksjonstid lansert i to utgaver, der den lengste var en 7-seter. Generasjon II er omtrent like lang som denne, men fordi den kun har fem seter byr den på reale plassforhold til 4-5 personer og bra med bagasje. Ønsker man en tredje seterad og dermed plass til 7 personer, må man nå velge den større X-Trail. Bagasjerommet rommer nå 430 liter med alle seter i bruk, og inntil 1585 liter brukt som to-seter. Bagasjeromgulv i to høyder skaper god fleksibilitet .

Forgjengeren kom i to ulike lengder (5- og 7-seter), men denne nyeste generasjonen leveres kun som 5-seter med rommelig baksete.

MATERIALVALG/KVALITET

Takket være bilens robuste og gjennomtenkte utforming tåler den et strabasiøst hverdagsliv med glans. Langtidstesten til den tyske utgaven av auto motor og sport ble gjennomført på en utmerket måte, uten nevneverdige problemer.

SIKKERHET

Med unntak av at enkelte førerassistanse-systemer mangler, befinner Qashqai seg helt på topp i forhold til den tidsepoken bilen befinner seg i. Ved Euro NCAP kollisjonstesten fikk den et høyt poengscore og ble tildelt fem stjerner.

FJÆRING OG HJULOPPHENG

Bilens fjæring og hjuloppheng er robust, men ikke orientert mot det komfortable. Særlig når det dreier seg om små og korte ujevnheter i underlaget og slag som forplanter seg til bilens kupé, er Nissans evne til å dempe dette mangelfull.

Bagasjerommet kan varieres i to høyder og nedslått baksete er det plass til 1585 liter i bilen.

HVILKEN UTGAVE ER DET BESTE VALGET?

Ettersom den andre generasjon Qashqai har vist seg å være en riktig slitesterk bil, er det ingen grunn til å frykte noen av de eldre eksemplarene i bruktmarkedet. Utgaven med den minste bensinmotoren har en litt tøffere arbeidsdag med hele familien i bilen og feriebagasje, enn med en av de dreiemomentsterke dieselmotorene under panseret. Forbruk og drivstoffkostnader blir også gunstigere. Det man må tenke på er skillet mellom de ulike utslippsnormene. Først fra høsten 2015 tilfredsstiller dieselmotorene Euro 6-normen, og dette kan bli et viktig skille for dieselmotorene i årene fremover. Kanskje er 1.6 liters bensinutgaven det aller sikreste valget? Den lille 1.2-literen er smidig og hyggelig  i bruk, men først med den kraftigere motoren oppleves dynamikk og kjøreglede slik en moderne bensinturbo kan levere. Denne utgaven er solgt med både manuell- og automatisk (CVT) girkasse, men kun med forhjulsdrift. Er firehjulsdrift et krav, begrenses valgmulighetene til dieselutgaven 1.6 dCi.

Utstyrsmessig er det ”Visia” som er grunnmodellen, mellomversjonen heter ”Acenta” og toppversjonen bærer navnet ”Tekna”.  På de to dyreste utstyrsvariantene finner vi utstyr som parkeringssensorer, autobrems, fjernlysautomatikk, filskiftvarsling og trafikkskiltgjenkjenning – litt avhengig av modell og årgang. Qashqai er i tillegg levert med ulike pakker og naturligvis skinnseter og metallic-lakk som ekstrautstyr. Qashqai fikk en facelift foran 2017-modellen, som er enda mer stillegående og komfortabel, men foreløpig mer sjelden i bruktmarkedet.

Førerplassen har fin ergonomi og alt fremstår solid og med en god materialkvalitet.

Hva må man regne med å betale for en god og velholdt Quashqai bruktbil? En 2014-modell med en kilometerstand godt under 100 000 km kan du finne ned til 150 000 kroner. Da dreier det seg om 1.5 dCi i Euro 5-utgave, som kanskje har en litt ”nervøs” posisjon akkurat nå. Er budsjettet 200 000 kroner kan du ”velge og vrake” og i denne prisgruppen er også utgaven med 1.2-liters bensinmotoren (115 hk) representert. Utgaver med Euro-6 diesel og firehjulsdrift starter i området fra 250 000 for en tidlig modell (2015), og de første 1.6 liters DIG-T bensinutgavene på 163 hk starter også omtrent samme prisnivå (fra 2016) og går oppover. Dyrest er de nesten nye bruktbilene med 2017-faceliften.

 

HVOR GOD ER EN QASHQAI?

De første eksemplarene av Qashqai generasjon II rullet ut av fabrikken allerede i 2013. Ved tester utført av Europas største testorganisasjon DEKRA fremstår Nissans salgssuksess som relativt uproblematisk. Av og til dukker det opp elektronikkfeil i form at feil ved lufttrykk-varsling og status for bremsesystemet. Dette forandrer imidlertid ikke det positive totalbildet, og Qashqai får en plassering som er bedre enn gjennomsnittet i klassen.

 

 

 

 

 

Sven Furuly

Author: Sven Furuly

Del denne saken på